Uses of literature from different sources in music education research: some issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0202

Keywords:

music education research, scientific theory, epistemology

Abstract

This essay discusses research in music education regarding to the appropriation of specialized literature in the works. From an initial discussion on the notion of scientific theory and its academic value, it also raises the question of epistemological coherence as an important aspect of research reliability. Inquiring the status of the various bibliographic sources mobilized in an investigative work, it proposes a way of organizing this material that allows different functions of different texts used to be made explicit even in the way of writing. With no intention of providing a model as the best, much less closing the question, it is believed, however, that a concern with the issues addressed here may qualify research and research evaluations in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Cordeiro Nassif, Universidade Estadual de Campinas

Livre-docente na área de Licenciatura/Artes, doutora em Educação, graduada em Letras e Música, todos pela UNICAMP. Atualmente é docente do Departamento de Música do Instituto de Artes da UNICAMP, atuando o curso de Licenciatura em Música e no Programa de Pós-Graduação em Música dessa instituição.

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Relevância e aplicabilidade da pesquisa em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 39-50, 2001.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

DEL-BEN, Luciana. A pesquisa em educação musical no Brasil: breve trajetória e desafios futuros. PER MUSI: Revista de performance musical, Belo Horizonte, v. 7, p. 76-82, 2003.

DEL-BEN, Luciana. (Para) Pensar a pesquisa em educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, n. 24, p. 25-33, 2010.

FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Vanda B. (org.). Horizontes da Pesquisa em Música. Rio de Janeiro:7 Letras, 2010.

GAMBOA, Silvio A. S. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991. p.91-115.

JAPIASSU, Hilton. Introdução ao pensamento epistemológico. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógicomusical. Em Pauta, Porto Alegre, v. 11, n. 16/17, p. 50-73, 2000.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUNA, Sérgio V. O falso conflito entre tendências metodológicas. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991. p. 21-33.

NASSIF-SCHROEDER, Silvia C.; SCHROEDER, Jorge L. Música e ciências humanas. Pro-posições, Campinas, v. 15, n. 1 (43), p. 209-216, 2004.

OLIVEIRA, Ivanilde A. Epistemologia e Educação: bases conceituais e racionalidades científicas e históricas. Petrópolis: Vozes, 2016.

PENNA, Maura. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em Educação e Música. Porto Alegre: Sulina, 2015.

SAVIANI, Dermeval. Epistemologia e teorias da educação no Brasil. Pro-Posições, Campinas, v. 8, n. 1(52), p. 15-27, 2007.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SOUZA, Jusamara. Pensar a educação musical como ciência: a participação da Abem na construção da área. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 16, n. 5, p. 25-30, 2007.

SOUZA, Jusamara. A educação musical como campo científico. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 9-24, 2020.

Published

2022-04-28

How to Cite

NASSIF, Silvia Cordeiro. Uses of literature from different sources in music education research: some issues. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0202, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0202. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20043. Acesso em: 22 nov. 2024.