Uses of literature from different sources in music education research: some issues
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0202Keywords:
music education research, scientific theory, epistemologyAbstract
This essay discusses research in music education regarding to the appropriation of specialized literature in the works. From an initial discussion on the notion of scientific theory and its academic value, it also raises the question of epistemological coherence as an important aspect of research reliability. Inquiring the status of the various bibliographic sources mobilized in an investigative work, it proposes a way of organizing this material that allows different functions of different texts used to be made explicit even in the way of writing. With no intention of providing a model as the best, much less closing the question, it is believed, however, that a concern with the issues addressed here may qualify research and research evaluations in the area.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Relevância e aplicabilidade da pesquisa em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 39-50, 2001.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.
DEL-BEN, Luciana. A pesquisa em educação musical no Brasil: breve trajetória e desafios futuros. PER MUSI: Revista de performance musical, Belo Horizonte, v. 7, p. 76-82, 2003.
DEL-BEN, Luciana. (Para) Pensar a pesquisa em educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, n. 24, p. 25-33, 2010.
FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Vanda B. (org.). Horizontes da Pesquisa em Música. Rio de Janeiro:7 Letras, 2010.
GAMBOA, Silvio A. S. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991. p.91-115.
JAPIASSU, Hilton. Introdução ao pensamento epistemológico. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógicomusical. Em Pauta, Porto Alegre, v. 11, n. 16/17, p. 50-73, 2000.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
LUNA, Sérgio V. O falso conflito entre tendências metodológicas. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991. p. 21-33.
NASSIF-SCHROEDER, Silvia C.; SCHROEDER, Jorge L. Música e ciências humanas. Pro-posições, Campinas, v. 15, n. 1 (43), p. 209-216, 2004.
OLIVEIRA, Ivanilde A. Epistemologia e Educação: bases conceituais e racionalidades científicas e históricas. Petrópolis: Vozes, 2016.
PENNA, Maura. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em Educação e Música. Porto Alegre: Sulina, 2015.
SAVIANI, Dermeval. Epistemologia e teorias da educação no Brasil. Pro-Posições, Campinas, v. 8, n. 1(52), p. 15-27, 2007.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SOUZA, Jusamara. Pensar a educação musical como ciência: a participação da Abem na construção da área. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 16, n. 5, p. 25-30, 2007.
SOUZA, Jusamara. A educação musical como campo científico. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 9-24, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Silvia Cordeiro Nassif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.