DALCROZE AND THE ESSAY “LES ‘HOP’ MUSICAUX” (1930): SOME PRELIMINARY CONSIDERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0012

Keywords:

Jaques-Dalcroze, Eurhythmics, Musical Education, Translation

Abstract

Translation of the essay Les “hop” musicaux (The musical “hop”), written by Émile Jaques-Dalcroze and originally published in Le Rythme magazine (1930). The translation is preceded by a presentation on the origins and developments of the musical “hop”, one of the most important and ludic didactic principles of Dalcroze Eurhythmics, integrated with exercises in solfeggio, improvisation and living plasticity (“plastique animée”). At the end of the essay, to exemplify the use of the musical "hop", Dalcroze introduce a compendium of 55 exercises, a valuable material on a topic that has not been studied much in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Rafael Madureira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Professor do Departamento de Educação Física da UFVJM (campus Diamantina/MG). Mestre e doutor em Educação, Linguagem e Arte, Licenciatura em Música, Licenciatura em Educação Física, curso técnico-profissional em Educação Musical/Piano e Canto. Realizou estágios internacionais em pedagogia da dança na França, Itália e Alemanha e ensinou em diversas instituições de ensino superior, públicas e privadas, nos cursos de licenciatura em Teatro, licenciatura em Educação Física, licenciatura em Dança e Pedagogia, destacando-se a UFG, UNICAMP e UFAL. É pesquisador-líder do Grupo de Estudos em Métodos e Técnicas de Ensino de Dança, Teatro e Música.

References

APPIA, A. La Gymnastique rythmique et la lumière [1912], Le Rythme, Genebra, n. 34, dez./1932, p. 15-17.

BACHMANN, Marie-Laure. La Rítmica Jaques-Dalcroze: una educación por la música y para la música. Madrid: Pirámide, 1998.

BŒPPLE, P. Une bonne année à tous nos membres, lecteurs et futurs abonnés (editorial). Le Rythme, Genève, n. 1, 1909, p. 1-3.

DUTOIT-CARLIER, C. L. Jaques-Dalcroze: createur de la Rythmique. In: MARTIN, F. et al. Émile Jaques-Dalcroze: l’homme, le compositeur et le créateur de la Rythmique. Neuchâtel: La Baconnière, 1965, p. 305-412.

JAQUES-DALCROZE, É. Gymnastique Rythmique. Neuchatel: Jobin et Cie., 1906.

JAQUES-DALCROZE, É. Le Rythme, la Musique et L’Éducation. Lausanne: Jobin et Cie., 1920.

JAQUES-DALCROZE. La Rythmique, le Solfège et l’Improvisation [1914] In: JAQUES-DALCROZE, É. Le Rythme, la Musique et L’Éducation. Lausanne: Jobin et Cie/Éditions musicales, 1920, p. 74-92.

JAQUES-DALCROZE. Les “hops” musicaux. Le Rythme, Genève, n. 28, mar./1930, p. 14-19.

JAQUES-DALCROZE. Petite Histoire de la Rythmique. Le Rythme, Genève, n. 39, 1935, p. 3-18.

JAQUES-DALCROZE. La Musique et Nous: notes sur notre double vie. Genève: Perret-Gentil, 1945.

MARTIN, F. et al. Émile Jaques-Dalcroze: l’homme, le compositeur et le créateur de la Rythmique. Neuchâtel: La Baconnière, 1965.

Published

2021-06-26 — Updated on 2021-06-26

How to Cite

MADUREIRA, José Rafael. DALCROZE AND THE ESSAY “LES ‘HOP’ MUSICAUX” (1930): SOME PRELIMINARY CONSIDERATIONS. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0012. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19541. Acesso em: 18 may. 2024.