Between the musician and the teacher: the path of recognition
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0005Keywords:
Professionalization teacher in music, Narratives of professionalization, Life stories, Professional acknowledgmentAbstract
This article is a preliminary to a qualitative approach research that had Portuguese and Brazilian musicians as social subjects who became teachers. The work aims to discuss the path and processes by which they built their recognition as music teachers, based on narrative interviews and reflect on the potentialities of this strategy of telling stories of their life history in the investigation in the area of Music Education. The results, interpreted, reach a complex set of moments and events, drawing paths for some unexpected and unwanted, which as a whole provide experiences in which they perceive the sense of being in the relationship with the other. and in which they build the knowledge that they mobilize in their professional daily lives, allowing the "teaching knowledge" to escape the exclusivity of academic education, being also built through the constant displacement of the past and future of these social subjects.
Downloads
References
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Compreender a profissionalização de professores de música: contribuições de abordagens biográficas. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 141-162, dez. 2011.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de. Perspectivas atuais da pesquisa sobre docência. In: BUENO, Belmira; CATANI, Denice Bárbara; SOUSA, Cynthia Pereira de et al. Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 1997. p. 65-74.
AMADO, João (coord.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensada Universidade, 2014.
ARROYO, Miguel. Ofício de Mestre. Imagens e autoimagens. 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
BELLOCHIO, Cláudia. A formação profissional do educador musical: algumas apostas. Revista Abem, Porto Alegre, n. 8, p. 17-24, mar. 2003.
BRASIL, Anderson. Música e periferia: o sonho e o real em um mundo negro chamado Bahia. Curitiba: APPRIS, 2019.
BURNIER, Suzana et al. História de vida dos professores: o caso da educação profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 343-358, maio/ago. 2007.
CAVACO, Carmen. Experiência e Formação experiencial: a especificidade dos adquiridos experienciais. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 13, n. 3, p. 220-227, 2009.
CHAGAS NETO, Antônio. Interações sociais construídas no ensino particular de violino e flauta doce: estudos de caso sobre relações de ensino e aprendizagem com crianças de dois e três anos. 2018. 163 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, Washington, v. 19, n. 5, p. 2-14, jun./jul. 1990.
DOMINICÉ, Pierre. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Departamento de Recursos Humanos da Saúde, Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 131-153.
HARARI, R. Uma introdução aos quatro conceitos fundamentais de Lacan. Campinas: Papirus, 1990.
JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25 n. 2, p. 11-23, jul./dez. 1999.
JOSSO, Marie-Christine. Transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2010.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Em Pauta, Porto Alegre, v. 11, n. 16/17, p. 49-73, abr./nov. 2000.
LACAN, Jaques. A angústia. O Seminário, livro 10. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
LATOUR, Bruno. Ciência em ação. Como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Unesp, 2000.
NÓVOA, António (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 2000.
NÓVOA, António. Os professores e as Histórias da sua vida. In: NÓVOA. António (org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1992.
NÓVOA, António; FINGER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011.
PASSEGGI, Maria da Conceição (org.). Tendências da Pesquisa (auto) biográfica. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
RICOEUR, Paul. Memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.
RICOEUR, Paul. O percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.
RICOEUR, Paul. Da metafísica à moral. Rio Tinto: Piaget, 1997.
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Trad. Luci Moreira Cesar. Campinas: Papirus, 1991.
SALDANHA, Fernando Acílio Maia. Do Sujeito capaz ao sujeito de direito: um percurso pela filosofia de Paul Ricoeur. 2009. 367 f. Tese (Doutoramento em Filosofia) – Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2009.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Anderson Fabrício Andrade Brasil, Ana Paula Caetano, Ana Paz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.