Motivation and sound mass in inclusion: self-esteem in musical performance
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0003Keywords:
Visual impairment, Self-steem, Performance, Musical inclusion, MotivationAbstract
This study aims to analyze what motivates a group of visually impaired people, lay people in music, to participate in classes, rehearsals and go up on stage in front of a crowded audience. It narrates the experience of the members of the Music Transforming Lives Project - PROMUVI, in more than a decade of existence, in sharing moments of belonging, socialization and challenges, how the group is composed, the interaction of teachers and students, learning difficulties, the repertoire used and especially the motivation mechanisms that make members interested in raising their self-esteem in a spontaneous way to learn a musical instrument.
Downloads
References
CARDOSO, Francisco. Papel da motivação na aprendizagem de um instrumento. Revista da Associação Portuguesa de Educação Musical, v. 8, n. 11, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/235654679_Papel_da_Motivacao_na_Aprendizagem_de_um_Instrumento. Acesso em: 20 jul. 2020.
FORTIN, Marie-Fabienne. O processo de investigação: da concepção à realização. 5. ed. Loures: Lusociência, 2009.
FREIRE, Teresa; TAVARES, Dionísia. Influência da autoestima, da regulação emocional e do gênero no bem-estar subjetivo e psicológico de adolescentes. Rev. Psiq. Clín., v. 38, n. 5, p. 184-188, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.usp.br/acp/article/view/17338/19366. Acesso em: 10 nov. 2020.
HALLAM, Susan. Musical motivation: towards a model synthesising the research. Music Education Research, v. 4, n. 2, p. 225-244, 2002.
LIMA, Sonia Albano de. Performance & Interpretação Musical: uma prática interdisciplinar. São Paulo: Musa, 2006.
LOPES, Eduardo. Investigação em interpretação musical: paradigmas e o conceito de narrativas múltiplas. In: ZURBACH, Christine; FERREIRA, José Alberto (coord.). Investigação em Artes – Perspectivas, EA. Évora: Universidade de Évora, 2014. p. 23-36. Disponível em: http://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/13952. Acesso em: 19 jun. 2016.
LUZ, Marcelo Caires. Educação musical na maturidade. São Paulo: Som, 2008.
MILHANO, Sandrina. Motivações e percepções da participação num projeto de valorização do envelhecer através das artes e da música – um estudo exploratório. In: CANASTRA, F.; SANTOS, G. P.; LOPES, M. S. P. (org.). Animação cultural: descobrindo caminhos. Leiria: ESECS; NIDE; CIID; Instituto Politécnico de Leiria, 2012.
MILLER, Olga; OCKELFORD, Adam. Visual needs. The sen series. London: Continuum, 2005.
SACKS, Oliver. Alucinações musicais, relatos sobre a música e o cérebro. Trad. Laura Teixeira Motta. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SCHLICHTING, Felipe Paupitz. Motivação para aprender no NEP – Núcleo de Excelência em Piano. Trabalho de Conclusão (Bacharelado em Música – Piano) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
WILLEMS, Edgar. Solfejo Curso Elementar. Adaptação portuguesa de Raquel Marques Simões. São Paulo: Fermata do Brasil, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paulo Maua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.