Musical creativities in socio-educational contexts: conceptions and practices of music teachers from Casa Pequeno Davi

Authors

  • Quézia Priscila de Barros Silva Amorim Universidade Federal da Paraíba
  • Cristiane Maria Galdino de Almeida Universidade Federal de Pernambuco / Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0002-7083-5949

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021186

Keywords:

Creative Practices, Musical Education, Social Vulnerability

Abstract

This article presents a brief examination of the creative processes and practices in music observed during the period of empirical research corresponding to the work done during a master’s degree. The work aimed at understanding the network of meanings and musical values that guide educational practices at Casa Pequeno Davi and its relations in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The qualitative research carried out an ethnographic case study in the aforementioned local field, comprising three musical courses / workshops given by the music teachers of the NGO, named, P1, P2 and P3. The epistemological bases that supported the analysis of the data collected in the field worked on the conjugation between the habitus (of the musician, institutional) and the social representations (of music), in a constant dialogue that are established within themes related to music education, creativity, and social vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVAY, Miriam et al. Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: Unesco, 2002.

AIRES, Luísa. Paradigma qualitativo e práticas de investigação educacional. Lisboa: Universidade Aberta, 2011.

ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Educação musical não formal e atuação profissional: um survey em oficinas de música de Porto Alegre - RS. Porto Alegre, 2005. 168 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005a.

ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Educação musical não formal e atuação profissional. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 13, p. 49-56, set. 2005b.

AMORIM, Quézia P. de Barros S. Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi. João Pessoa, 2018. 145 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.

ANDRÉ, Marli E. D. Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Líber Livro, 2005.

ARROYO, Margarete. Representações sociais sobre práticas de ensino e aprendizagem musical: um estudo etnográfico entre congadeiros, professores e estudantes de música, Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.

ARROYO, Margarete. Um olhar antropológico sobre práticas de ensino e aprendizagem musical. Revista da Abem, Porto Alegre, n. 5, p. 13-20, 2000.

ARROYO, Margarete. Mundos musicais locais e educação musical. Em Pauta: Revista do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, v. 13, n. 20, p. 95-121, 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BEINEKE, Viviane. Processos intersubjetivos na composição musical de crianças: um estudo sobre a aprendizagem criativa. 2009. 289 f. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

BEINEKE, Viviane. Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 26, p. 92-104, jul./dez. 2011.

BEINEKE, Viviane. Ensino musical criativo em atividade de composição na escola básica. Revista da Abem, Londrina, v. 23, n. 34, p. 42-57, jan./jun. 2015.

BOURDIEU, Pierre. Gostos de classe e estilos de vida. In: Ortiz, Renato (org.). Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1983. p. 82-121.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: EDUSP/Zouk, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas. 9. ed. São Paulo: Papirus, 2008.

BOZON, Michel. Práticas musicais e classes sociais: estrutura de um campo local. Em Pauta, v. 11, n. 16/17, p. 144-174, 2000.

BURNARD, Pamela. Musical creatives in practice. Oxford (UK): Oxford University Press, 2012.

CATANI, Afrânio Mendes et al. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

DEL BEN, Luciana. Múltiplos espaços, multidimensionalidade, conjunto de saberes: ideias para pensarmos a formação de professores de música. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 8, p. 29-32, mar. 2003.

DUARTE, Mônica de Almeida. Objetos musicais como objetos de representação social: produtos e processos da construção do significado de música. Em Pauta, Porto Alegre, v. 13, n. 20, p. 123-141, jun. 2002.

DUARTE, Mônica de Almeida. Por uma análise retórica dos sentidos do ensino de música na escola regular. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

DUARTE, Mônica de Almeida; MAZZOTTI, Tarso Bonilha. Representações sociais de música: aliadas ou limites do desenvolvimento das práticas pedagógicas em música? Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 97, p. 1283-1295, set./dez. 2006.

KATER, Carlos. O que podemos esperar da educação musical em projetos de ação social. Revista da Abem, Porto Alegre, n. 10, p. 43-52, mar. 2004.

KLEBER, Magali. A prática de educação musical em ONGs: dois estudos de caso no contexto urbano brasileiro. Curitiba: Appris, 2014.

LÜHNING, Angela Elisabeth. Na encruzilhada dos saberes e fazeres musicais: leis, conhecimentos tradicionais, educação, música e espaço(s). In: BRAGA, Lia; TOURINHO, Cristina; ROBATTO, Lucas (org.). Trânsito entre fronteiras na música. Belém: PPGArtes/ UFPA, 2013. v. 1, p. 11-54.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

MOSCOVICI, Serge. Prefácio. In: GUARESCHI, Pedrinho; JOVCHELOVITCH, Sandra. Textos em representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1995.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2015.

OLIVEIRA, Alda. Atuação profissional do educador musical: terceiro setor. Revista da Abem, n. 8, p. 93-99, mar. 2003.

PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2. ed. rev. e ampl. 3. reimp. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PENNA, Maura; BARROS, Olga Renalli Nascimento; MELLO, Marcel Ramalho de. Educação musical com função social: qualquer prática vale? Revista da Abem, Londrina, v. 20, p. 65-78, jan./jun. 2012.

Published

2021-09-10

How to Cite

AMORIM, Quézia Priscila de Barros Silva; ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Musical creativities in socio-educational contexts: conceptions and practices of music teachers from Casa Pequeno Davi. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 186–212, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021186. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/18750. Acesso em: 3 jul. 2024.