JPMB: qualification of performance in the context of community music education in inner cities of Alagoas
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405022020e0011Keywords:
Community music education, social musicology, public policiesAbstract
This article reports the free community education movement promoted by the Federal University of Alagoas in the project called JPMB - Pedagogical conferences for fanfare musicians, through the Research Group CEMUPE - Penedo Musicology Center in the State of Alagoas. This extension program also covers some municipalities in the interior of the state, and it characterizes itself today as a process of collective and social learning through musical teaching. It approaches how the academy can mobilize to debate music and public policies on music education in the interior of Alagoas, in the northeast and partnerships with municipal, state and federal governments together with the private sector and educational institutions with others countries.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 3 out. 2020.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra 1977 [1975].
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREITAS, Henrique; OLIVEIRA, Mirian et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, São Paulo, 2000.
GADOTTI, Moacir. Educação Popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 4., 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas, 25 a 27 jun. 2012.
JPMB. Relatório de Pesquisa Extensão. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2010.
JPMB. Relatório de Pesquisa Extensão. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2014.
JPMB. Relatório de Pesquisa Extensão. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2015.
JPMB. Relatório de Pesquisa Extensão. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2019.
KERMAN, Joseph. Contemplating music: challenges to musicology. Cambridge: Harvard University Press, 1985.
KRAMER, Lawrence. The musicology of the future. Repercussions, n. 1, p. 5-18, 1992.
LOCKE, R. P. Musicologia e/como preocupação social. Per Musi, Belo Horizonte, n. 32, p. 8-52. 2015.
MACHADO NETO, Diósnio; TRAMONTINA, Leonardo. Musicologia feminista, historiografia musical e teoria compensatória: um estudo de casos. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE MUSICOLOGIA, 2., 2011, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2011.
MOREIRA, Marcos. Mulheres nas bandas de música: uma visão do Nordeste do Brasil e do norte de Portugal. Rio de Janeiro: Publit, 2017.
MOSCAROLA, J. Enquetes et analyse de donnés. Paris: Vulbert, 1990.
ROSAND, Ellen. The musicology of the present. American Musicological Society Newsletter, v. 25, n. 1, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.