The poetic Structuring of music phraseology from some examples of Brazilian Popular Music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405032020197

Keywords:

Phraseology of music, musical structure, poetic structure, Brazilian popular music

Abstract

This article deals with a proposal in the field of music theory through analogy between phraseology of music and poetic elaboration. The methodology starts from the themes of the historical treatises on music phraseology and philosophical themes on poetry. As a result, through an analytical practice and coping with phraseology with poetic rules, one came to a proposal of two new phraseology categories. Concluding, the phraseology of music structures of the songs in the Brazilian popular music repertoire could be understood as analogous to certain poetic structures, thus, leading to conceptual discussions derived from the problem presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mario de. Ensaio sobre a Música Brasileira. São Paulo: Ed. Livraria Martins, s.d.

ASSUMPÇÃO, Sérgio E. M. Ascendência Retórica das Formas Musicais. Dissertação de Mestrado. São Paulo: ECA-USP, 2007.

BAS, Julio. Tratado de La Forma Musical. Buenos Aires: Ed. Melos, 2010.

CAMPOS, Haroldo; VIEIRA, Trajano. A Ira de Aquiles. Canto I da Ilíada de Homero. São Paulo: Ed. Nova Alexandria, 1994.

CAPLIN, William. Analizing Classical Form: an Approach for the Classroom. New York: Oxford University Press, 2013.

GREEN, Douglass M. Form in Tonal Music: an introduction to analysis. New York: Holt Rinehart and Wiston Inc., 1964.

GOLDSTEIN, Norma. Versos, Sons, Ritmos. São Paulo: Ed. Ática, 13. ed., 2005.

LACERDA, Marcos Branda. Música de culto nagô-iorubá e a Barform. Anais do XIII Encontro Nacional da Anppom. Belo Horizonte, V. 1, 2001, p. 308-315.

HESÍODO. Teogonia: A origem dos deuses. Estudos e Tradução Jaa Torrano. São Paulo: Iluminiras, 1992.

MELLO, Marcelo. Reflexões sobre Linguística e Cognição Musical. Dissertação de Mestrado. UNICAMP, Campinas, 2003.

MOREIRA, Sílvio. Uma consideração sobre o canto: a propósito de um Choro Bandido de Chico Buarque e Edu Lobo. 2011 In: http://zagaiaemrevista.com.br/uma-consideracao-sobre-o-canto-a-proposito-de-um-choro-bandido-de-chico-buarque-e-edu-lobo/ Acesso 05/2020.

PIEDADE, Acácio. “Perseguindo os fios da meada: pensamentos sobre hibridismos, musicalidades e tópicas”. Per Musi. Belo Horizonte, No 23, 2011, p. 103-112.

RAMALHO, Elba Braga. Cantoria Nordestina: Música e Palavra. São Paulo: Terceira Margem, 2000.

RIEMANN, Hugo. Composición Musical (Teoria de la Formas Musicales). Trad. Roberto Gerhard. Barcelona: Labor, 1950.

SANTOS, Mário Ferreira. Curso de Oratória e Retórica. São Paulo: Ed. Logos, 3a Ed., 1954.

SANTOS, Mário Ferreira. Dicionário de Filosofia e Ciências Culturais. São Paulo: Ed. Matese, 1963.

SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da Composição Musical. Trad. Eduardo Seincman. São Paulo: EDUSP, 1991.

SIQUEIRA, Paula. A hermenêutica de Paul Ricoeur: da poética à teoria da narrativa e à identidade narrativa. Tese de Doutorado. São Paulo, Faculdade de Educação – USP, 2009.

STEIN, Leon. Structure and Style. Miami: Summy-Birchard Inc., 1979.

XXXX, Xxxx. Compositores da Música Popular do Brasil: Pixinguinha, Garoto e Tom Jobim. Uma análise comparativa que abrange o período do Choro a Bossa Nova. Dissertação de Mestrado. ECA-USP, São Paulo, 2001.

____________. Procedimentos Modais da Música Popular do Brasil: do campo étnico do nordeste ao popular da década de 1960. Tese de Doutorado. ECA-USP, São Paulo, 2008.

____________. “A Metáfora da Coisa: inflexões heideggerianas na canção de Gilberto Gil”. In TOMÁS, Lia (Org.) Fronteiras da Música: Filosofia, Estética, História e Política. Série Pesquisa em Música no Brasil, Vol. 6. São Paulo: ANPPOM, 2016.

____________. “Meditações acerca da canção Sobre Todas as Coisas de Edu Lobo & Chico Buarque”. Anais do Sefim. Porto Alegre: Vol. 3, No 4, 2017, p.75-84.

ZAMACOIS, J. Curso de Formas Musicales. Barcelona: Ed. Labor, 1985.

WEBERN, Anton. O Caminho para a Música Nova. Trad. Carlos Kater. São Paulo: Ed. Novas Metas, 1984.

Discografia

A Arte da Cantoria: Ciclo do Cangaço. (CD) São Paulo: Instituto Itaú Cultural, s.d.

_________________. Brasil Universo. (CD) São Paulo: Som da Gente, 1985.

Partituras

PASCOAL, Hermeto. Calendário do Som. (Partitura) São Paulo: Ed. Senac Instituto Cultural Itaú, 2000.

Songbook de Frevos. (Partitura) Recife: Prefeitura da Cidade do Recife, 2003.

Published

2020-12-16

How to Cite

TINÉ, Paulo. The poetic Structuring of music phraseology from some examples of Brazilian Popular Music. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2020. DOI: 10.5965/2525530405032020197. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17881. Acesso em: 23 nov. 2024.