Concepção, formulação, e escrita em Os pássaros do delta do Jacuí

Authors

  • Yuri Behr UNESPAR

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405012020155

Keywords:

Non linear time, songbird, Orchids, musical writing

Abstract

From the initial conception to the musical writing, there are many possible paths, some combine original techniques together with those from renowned composers. This article shows how a musical composition has been established deriving out the raw material obtained by the analysis of birdsong, its elaboration and the implications in time issue. In order to understand how it works an analysis of the piece Os pássaros no Delta do Jacuí (The birds in Jacuí’s delta) will be performed looking for the aspects related to poetics likewise compositional techniques all together with the help of theoretical references.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuri Behr, UNESPAR

Yuri Behr Kimizuka é professor colaborador na área de composição musical na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Doutor na área de processos de criação musical pela ECA/USP, com a tese "Modelização e pensée sauvage na prática composicional" sob a orientação do Prof. Dr. Silvio Ferraz Mello Filho. Completou um mestrado no curso de Musicologia sobre o Makrokosmos de George Crumb ("Tempo: diferença e repetição no Makrokosmos de George Crumb") sob a orientação do Prof. Dr. Luigi Antonio Irlandini, no Departamento de Música da UDESC – Universidade do Estado de Santa Catariana, Brasil. Seus interesses de pesquisa incluem também os estudos sobre tempo, processos de criação musical, composição assistida por computador (Open Music), Live Electronics (MAX). Sua experiência em pesquisa inclui a participação e apresentação de seus artigos nos principais congressos brasileiros.

References

BAILLET, Jérome. Flèche du temps et processus dans les musiques après 1965. In: LÉVY, Fabien (org.). Les écritures du temps. Paris: L’Hartmattan, 2001.

BENITEZ, Vincent. Olivier Messiaen, a research and information guide. New York: Routledge, 2008.

CRUMB, George. Makrokosmos vol. I. Piano. New York: Peters, 1973. 1 Partitura.

DE LA MOTTE, Diether. Harmonielehre. Kassel: Bärenreiter, 2009.

FALLON, Robert. Messiaen Perspectives 1: Sources and Influences. Farnham: Ashgate, 2013.

FERRAZ, Silvio. Música e Repetição. São Paulo: Sete Letras, 1998.

FERRAZ, Silvio. Notas do caderno amarelo. Campinas: Unicamp, 2007.

HERVÉ, Jean-Luc. Musique contemporaine: une solution de continuité. In: COHENJOHNSON, Robert Sherlaw. Birdsong. In: HILL, Peter (ed.). The Messiaen Companion. London: [s. n.], 1995.

LÉVINAS, Danielle (org.). La création après la musique contemporaine. Paris: L’Harmattan, 1999.

MANOURY, Philippe. L’invention de la musique. Paris: Fayard, 2017.

MESSIAEN, Olivier. Chronochromie. Paris: Alphonse Leduc, 1960.

MESSIAEN, Olivier; WATTS, Harriett. Canyons, Colours and Birds: An Interview with Olivier Messiaen. Tempo, Mar., 1979, New Series, No. 128 (Mar., 1979), pp. 2-8

MOREIRA, Adriana. Olivier Messiaen: inter-relação entre conjuntos, textura, rítmica e

movimento em peças para piano. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em

Música, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

ROSSETTI, Danilo. Processos microtemporais de criação sonora, percepção e modulação de forma: uma abordagem analítica e composicional. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

SOUVTCHINSKY, Pierre. Igor Stravinsky, la notion du temps et la musique. Revue Musicale, Paris, v. 20, n. 191, p. 70-80, 1939.

STOÏANOVA, Ivanka. Geste, texte, musique. Paris: Union Général d’Editions, 1975.

TREMBLAY, Giles. Oiseau-nature, Messiaen, musique. Cahiers canadiens de musique (Spring-Summer 1970): p.15-40

Published

2020-10-18

How to Cite

BEHR, Yuri. Concepção, formulação, e escrita em Os pássaros do delta do Jacuí. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/2525530405012020155. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17155. Acesso em: 22 nov. 2024.