Sound’s Puzzle: a game called musical creation
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530402022017045Keywords:
Music education, Childhood studies, Creative process, Children’s participation, Piano initiationAbstract
By exploring sounds produced by the piano, young beginners learning the instrument have material to express themselves musically. As in a puzzle where we put the pieces together to form an image, invented and organized by topics, children can form musical compositions in a game in which they are the protagonists. Their ideas, intentions, and choices are accepted, encouraged and oriented and lead to the acquisition of pianistic and musical language. Using a case study as methodological device, this article aims to reflect on the participation of children in creative processes, based on the fields of Music Education and Childhood Studies. In an educational context marked by artistic language integration , through an educational approach where construction of knowledge happens by sharing of expertise between teacher-artists and children, students’ inventions come to life and contribute toward the understanding of their music-making processes.
Downloads
References
ANDRE, Paulo Farah. Pontos de Vista, uma entrevista. In: FRAGA, Andréa (Coord.). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência de 35 anos. São Paulo: SMC, 2016.
ARNSTEIN, Serry R. A Ladder of Citizen Participation. In: Journal of the American Planning Association, Vol. 35, n. 4, p. 216-224, 1969.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira; COLL DELGADO, Ana Cristina; TOMÁS, Catarina Almeida. Estudos da infância, estudos da criança: quais campos? Quais teorias? Quais questões? Quais métodos? In: Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 1, p. 103-122, jan./abr. 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5216/ia.v40i3.35869>.
BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma Educação Musical do Pensamento: novas estratégias de comunicação. 288 f. 2007. Tese. (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - PUC-SP, São Paulo, 2007.
BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter Educador: o humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Peirópolis, 2001.
CUNHA, Sandra. EMIA: escola de arte, casa de crianças. In: FRAGA, Andréa (Coord.). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência de 35 anos. São Paulo: SMC, 2016.
CUNHA, Sandra et al. (Orgs.). O que as “Narrativas Poéticas” têm a nos dizer sobre o ensino de Arte para crianças na EMIA? In: EMIA em Revista. Edição CORPOCASA. São Paulo: SMC/Divisão de Formação Artística e Cultural/EMIA, 2014a.
CUNHA, Sandra Mara da. Eu Canto Pra Você: saberes musicais de professores da pequena infância. 186 f. 2014. Tese. (Doutorado em Educação) Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014b.
CUNHA, Sandra Mara da; FREIXEDAS, Cláudia Maradei. Explorers of Sounds: the music of the children. 31st. ISME World Conference on Music Education. 15-20 July. Porto Alegre – Brazil, 2014. Disponível em: <https://www.academia.edu/8599415/Explorers_of_Sounds_the_music_of_the_children>.
CUNHA, Sandra Mara da; FREIXEDAS, Cláudia Maradei. Compositores e Intérpretes: a criação na aula de instrumento. Foro Latino Americano de Educação Musical – FLADEM. Guatemala, 2011. Disponível em: <https://www.academia.edu/7153729/FLADEM_2011_Mostra_de_Musicaliza%C3%A7%C3%A3o_Compositores_e_Int%C3%A9rpretes_a_cria%C3%A7%C3%A3o_na_aula_de_instrumento_1>.
CUSSIÁNOVICH, Alejandro Villarán. Protagonismo, participación y ciudadanía como componente de la educación y ejercicio de los derechos de la infancia. In: Historia del pensamiento social sobre la infancia. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales: 2002. p. 86-102.
FREIXEDAS, Claudia Maradei. Caminhos Criativos no Ensino da Flauta Doce. 151 f. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de Sons: práticas criativas em educação musical. São Paulo: UNESP, 2015.
GAINZA, Violeta Hemsy de. Palitos Chinos (shop-sticks): para la iniciación al piano. Buenos Aires: Barry, 1987.
GONÇALVES, Maria de Lourdes Junqueira. Educação Musical através do Teclado: etapa de musicalização. Manual do professor, vol. 1. Rio de Janeiro: [s. n.], 1986.
HART, Roger. Children’s Participation: from Tokenism to citizenship. Florence, Italy: UNICEF International Child Development Centre, 1992.
LANSDOWN, Gerison. The Realisation of Children’s Participations Rights: critical reflections. In: PERCY-SMITH, Barry; THOMAS, Nigel. A Handbook of Children and Young People’s Participation: perspectives form theory and practices. USA/Canada: Routledge, 2010.
LINO, Dulcimarta Lemos; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Rodas Poéticas e Libretos de Criação: experiências lúdicas de habitar a linguagem na educação infantil. In: XI Anped Sul. Curitiba: UFPR, 24-27 Jul./2016. Disponível em: <http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2015/11/Eixo-5_DULCIMARTA-LEMOS-LINO-SANDRA-REGINA-SIMONIS-RICHTER.pdf>.
MONTANDON, Maria Isabel. Aula de Piano e Ensino de Música – análise da proposta de reavaliação da aula de piano e sua relação com as concepções pedagógicas de Pace, Verhaalen e Gonçalves. 1992. Dissertação (Mestrado em Música) - UFRGS, Porto Alegre, 1992.
OLSSON, Liselott Mariett. Taking Children’s Questions Seriously: the need for creative thought. Global Studies of Childhood, Vol. 3, n. 3, p. 230-253, 2013.
______. Eventicizing Curriculum: learning to read and write through becoming a citizen of the world. Journal of Curriculum Theorizing, Vol. 28, n.1, p. 88-107, 2012.
ROCHA, Ana Cristina Rossetto. Memórias de Iniciação Artística e a Criação de Si. 243 f. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Campinas, Campinas, 2017.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Estudos da Infância e Sociedade Contemporânea: desafios conceptuais. O Social em Questão. Revista do Departamento de Serviço Social, Rio de Janeiro,PUC-Rio, Ano 12, n. 21-1, p. 15-30, 2009.
______. Visibilidade Social e Estudo da Infância. In: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos; SARMENTO, Manuel Jacinto (Org.). Infância (in) visível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007. p. 25-49.
______. Imaginários e Culturas da Infância. CEDIC – Centro de Documentação e Informação Sobre a Criança. Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2003. Disponível em: http://cedic.iec.uminho.pt/Textos_de_Trabalho/textos/ImaCultInfancia.pdf>. Acesso em 16 set. 2017.
SCHAFER, Murray. O Ouvido Pensante. São Paulo: UNESP, 1991.
THOMAS, Nigel. Towards a Theory of Children’s Participation. International Journal of Children’s Rights, Leiden/Boston, Vol. 15, p. 199-218, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.