Childhood and the process of teaching and learning among the Guarani Mbya: game, music and education

Authors

  • Daisy Alves Fragoso Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530402022017031

Keywords:

Guarani culture, Guarani children, Ideal game, Music education

Abstract

This text briefly presents and discusses how the concept of teaching-learning among Guarani Mbya children was manifest  in the way they, as collaborators in an ethnomusicological research work, taught their songs to the researchers. It also discusses cultural challenges encountered in the  teaching and learning process among the guarani during the fieldwork. The paths taken in order to overcome these challenges bring to light the Guarani conception of childhood and, as a consequence, clarify how their children learn - and teach - reminding us  of analyses regarding the ideal Deleuzian game.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daisy Alves Fragoso, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) Universidade de São Paulo (USP)

Mestra em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade de São Paulo (USP). Professora substituta do Curso de Licenciatura em Educação Musical da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e professora de Educação Musical.

References

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de comunicação. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

COHN, C. A criança indígena: a concepção Xikrin de infância e aprendizado. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

DOOLEY, Robert A. (Organização, compilação e assistência linguística). Léxico Guarani, dialeto mbya: versão para fins acadêmicos. Porto Velho: Sociedade Internacional de Linguística, revisão de novembro de 1998.

FRAGOSO, Daisy Alves. Entre a opy e a sala de música: arranjos entre crianças guarani Mbya e crianças não indígenas. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Raça e história. 6. ed. Lisboa: Editorial Presença, 2000.

______. A antropologia diante dos problemas do mundo moderno. Tradução Rosa Freire d’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MACEDO, Valeria. De encontros nos corpos guarani. Ilha – Revista de Antropologia, UFSC, Santa Catarina, v. 15, n. 2, p. 181-210, jul./dez. 2013.

MARTUCCELLI, Danilo. ¿Existen indivíduos en el Sur? Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2010.

MIRĨ, Jera Poty. Jera Poty Mirĩ, liderança guarani e vice-diretora da Escola de Educação Indígena Guyra Pepo, na aldeia Tenondé Porã [18 dez. 2013]. Entrevistadoras: Alice Haibara, Joana Cabral e Valéria Macedo.

NUNES, Ângela M. No tempo e no espaço: brincadeiras das crianças A’uwẽ-Xavante. In: SILVA, Aracy Lopedas da; NUNES, Angela; MACEDO, Ana Vera Lopes da Silva (Orgs.). Crianças indígenas: ensaios antropológicos. São Paulo: Global, 2002. p. 64-99.

SCHADEN, Egon. Aspectos fundamentais da cultura guarani. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1962.

SILVA, Aracy Lopes da. Pequenos “xamãs”: crianças indígenas, corporalidade e escolarização. In: SILVA, Aracy Lopes da; NUNES, Angela; MACEDO, Ana Vera Lopes da Silva (Orgs.). Crianças indígenas: ensaios antropológicos. São Paulo: Global, 2002. p. 37-63.

Published

2017-12-19

How to Cite

FRAGOSO, Daisy Alves. Childhood and the process of teaching and learning among the Guarani Mbya: game, music and education. Orfeu, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 031–044, 2017. DOI: 10.5965/2525530402022017031. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530402022017031. Acesso em: 22 nov. 2024.