Musics, Children and Education - Presentation
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530402022017004Abstract
Presentation: Special Issue on Musics, Children and EducationDownloads
References
AZEVEDO, Nair Correia Salgado de; BETTI, Mauro. Pesquisa etnográfica com crianças: caminhos teórico-metodológicos. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 25, n. 2, p. 291-310, maio/ago. 2014.
BARRET, Margareth S. Constructing a view of children’s meaning-making as notators: a case-study of a five-year-old’s descriptions and explanations of invented notations. Research Studies in Music Education, n. 16, p. 33-45, 2001.
BEINEKE, Viviane. Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais. Revista da ABEM, Londrina, v. 19, n. 26, p. 92-104, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/download/177/112>.
BEINEKE, Viviane. Processos intersubjetivos na composição musical de crianças: um estudo sobre a aprendizagem criativa. 2009. 290 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/17775>.
BLACKING, John. Música, cultura e experiência. Tradução André-Kees de Moraes Schouten. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 16, p. 201-218, 2007.
BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de comunicação. 2007. 288 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
BURNARD, Pamela. How children ascribe meaning to improvisation and composition: rethinking pedagogy in music education. Music Education Research, v. 2, n. 1, 2000.
BURNARD, Pamela. The individual and social worlds of children’s musical creativity. In: MCPHERSON, Gary (Ed.). The child as musician: a handbook of musical development. Oxford: Oxford University Press, 2006. p. 353-374.
CAMPBELL, Patrícia Shehan. Global practices. In: MCPHERSON, Gary (Ed.). The child as musician: a handbook of musical development. Oxford: Oxford University Press, 2006. p. 415-437.
DELGADO, Ana Cristina Coll; MÜLLER, Fernanda. Sociologia da infância: pesquisa com crianças. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 351-360, maio/ago. 2005.
FERNANDES, Natália. Ética na pesquisa com crianças: ausências e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 66, jul./set. 2016.
GLOVER, Joanna. Children composing 4-14. London: Routledge Falmer, 2000.
JAVEAU, Claude. Criança, infância(s), crianças: que objetivo dar a uma ciência social da infância? Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 379-389, maio/ago. 2005.
MARSH, Kathryn. The musical playground: global tradition and change in children’s songs and games. Oxford: Oxford University Press, 2008.
QUEIROZ, Luiz Ricardo Silva. Educação musical e etnomusicologia: caminhos, fronteiras e diálogos. Opus, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 113-130, dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.