Care of the self and the preparation for free musical improvisation

Authors

  • Pedro Azevedo Sollero Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530401022016079

Keywords:

free musical improvisation, preparation, care of the self

Abstract

The present article aims to contribute
to reflections regarding different processes of preparation for free musical improvisation, with aid of the idea of “care of the
self”, as presented by Michel Foucault in
the Hermeneutics of the Subject. The philosopher conducts a study of this concept
and associated practices, among classic
Greek philosophers and follows it to the
time of Descartes when it is dissociated
from “know thyself”. By way of revision of
Foucault’s work, we shall attempt to describe concepts which may aid us in looking
at practices of preparation for free musical
improvisation. As reference for studies in
the field of learning musical improvisation,
we shall present ideas from researches
which bring together music and cognitive
sciences. Lastly we shall offer our reflection based on the practices studied herein, and we shall search for tools for the
comprehension of the preparation for free
musical improvisation, which contemplate
more than the motor rehearsal of the actions of the performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Azevedo Sollero, Universidade de São Paulo (USP)

Pedro Azevedo Sollero é músico improvisador e pesquisador, bacharel em Música pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente desenvolve pesquisa de mestrado  sobre a preparação para a improvisação musical livre, na Universidade de São Paulo (USP) no Programa de Pós graduação em Música, sob orientação de Rogério Luiz Moraes Costa. Em sua pesquisa investiga maneiras de encarar a preparação para a improvisação musical livre a partir da ótica de músicos improvisadores e pesquisas teóricas que refletem acerca das variadas habilidades envolvidas na improvisação musical livre e seus processos de desenvolvimento. Sua prática artística busca incluir as reflexões acadêmicas em um processo contínuo que tem sua aplicação principal nos grupos de improvisação livre do qual faz parte (Orquestra Errante e Trio Camerata PNSc).

References

ARTAUD, A. O Teatro e Seu Duplo. Brasil, Martins Editora, 2006.

BERKOWITZ, A. The Improvising Mind – Cognition and Creativity in the Musical Moment. New York: Oxford University Press. 2010.

COSTA, R. Estratégias pedagógicas para a prática da livre improvisação: diálogos entre a improvisação e a composição. In: XX Congresso da Anppom, 2010, Florianópolis. Anais do XX Congresso da Anppom. Florianópolis, 2010. p. 447-452.

COSTA, R.; Schaub, S. Expanding the concepts of knowledge base and referent in the context of collective free improvisation. XXIII Congresso da Anppom. Natal, 2013.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GROTOWSKI, J.; BARBA, E.; FLASZEN, L. O Teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Sesc/Perspectiva, 2010.

MINGUS, C. Saindo da Sarjeta. Rio de Janeiro. Jorge Zahar Editor: 2005.

OLIVEROS, P. Deep listening A composer’s sound practice. Lincoln: Deep Listening Publications, 2005.

PRESSING, Jeff. Psychological Constraints on Improvisational Expertise and Communication, in In the course of Performance: Studies in the World of Musical Improvisation. Ed. Bruno Nettl and Melinda Russel Chicago, (University of Chicago Press, 1998).

SLOTERDIJK, P. Has de cambiar tu vida. Espanha. Pre-Textos, 2012

STANISLAVSKI, Constantin. A Preparação do ator. RJ: Civilização Brasileira, 1989.

TAMM, E. Robert Fripp From King Crimson to Guitar Craft. UK: Faber and Faber, 1990.

Published

2017-05-17

How to Cite

SOLLERO, Pedro Azevedo. Care of the self and the preparation for free musical improvisation. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 2, p. 079–095, 2017. DOI: 10.5965/2525530401022016079. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530401022016079. Acesso em: 17 jul. 2024.