Three dimensions of musical-biographization: exploring automedial musical practices through reported experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0201

Keywords:

musical-biographization, automedial musical practices, experience reports, mini-courses

Abstract

This study emerged from participants’ accounts of experiences in short-term courses offered during the XVIII Regional Meeting of ABEM Centro-Oeste and within the extension project Musical-Biographization in Music Education. This work establishes a dialoguebetween music education and (auto)biographical research, underpinned by the philosophy of language. Through the reflexivity fostered by automedial musical practices, we seek to understand how such practices contribute to the concept of musical-biographization. To this end, we examined the impact of the reflections articulated in participants’ experience reports following the automedial practices conducted in the formative mini-courses. From this analysis, three dimensions of musical-biographization emerged: the art of listening, the art of encounter, and the art of care. These dimensions became discernible only through experimentation in automedial musical practice. They are consistently supported, as theory informs practice, and practice, in turn, shapes lived experience as expressed through narrative accounts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Delmary Vasconcelos de Abreu, Universidade de Brasília

Pós-doutorado em Educação - cultura escrita, linguagens e aprendizagens pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), doutorado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente de música na Graduação e na Pós-Graduação em Música na Universidade deBrasília (UnB). Coordena o Grupo de Pesquisa Educação Musical eAutobiografia. Ébolsista do CNPq-PQ2. http://lattes.cnpq.br/0880820345740922

Hugo Leonardo Guimarães Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

Professor de música, violonista, cantor e compositor. É doutorando e mestre em Música pela Universidade de Brasília e especialista em Educação Musical pela Faculdade Cristo Rei, Paraná. Graduado em Educação Artística Habilitação em Música pela UnB (2011), atua como professor de música no Instituto Federal de Brasília campus Ceilândia desde o ano de 2016. http://lattes.cnpq.br/3272244486350785

Gustavo Aguiar Malafaia de Araujo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

Doutorando em Música pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade de Brasília (UnB). Atua como docente de música no Instituto Federal de Brasília, na educação básica (IFB-CEI), com projetos de música para a comunidade. É violonista, cantor e compositor. http://lattes.cnpq.br/8004389236921764

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura do diálogo (auto)biográfico: narrativa de si/narrativa do outro como construção epistemo-empírica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A Nova Aventura (Auto)Biográfica – Tomo II. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2018. p. 43, 68.

ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida com as autobiografias musicais: contribuições de Maria Cecília Torres para o campo da educação musical. Revista da Abem, [s.l.], v. 32, n. 1, e32102, 2024. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/1205. Acesso em: 08 mai. 2025.

ABREU, Delmary Vasconcelos. Musicobiografização: prática automedial em educação musical. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, 2023, v. 08, n. 23. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16523. Acesso em: 08 mai. 2025.

ABREU, Delmary Vasconcelos. Um ensaio a musicobiografização como uma vertente para a pesquisa (auto)biográfica em educação musical. Revista da Abem, Londrina, PR, n. 30, v. 30, 2022. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/1099. Acesso em: 08 mai. 2025.

ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida e sua representatividade no campo da educação musical: um estudo com dois educadores musicais do Distrito Federal. Revista Intermeio, Campo Grande, MS: Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5080. Acesso em: 08 fev. 2025.

ABREU, Delmary Vasconcelos; SOUZA, Hugo Leonardo Guimarães; ARAUJO, Gustavo Aguiar Malafaia de. Narrativas musicais como prática automedial para a sala de aula. Revista Música na Educação Básica, v. 13, n. 16, e131604, 2024. Disponível em: https://revistameb.abem.mus.br/meb/article/view/290. Acesso em: 08 mai. 2025.

ARAUJO, Gustavo Aguiar Malafaia. Construindo sentidos na formação musical: pesquisa-formação-acão com estudantes da primeira turma de ensino médio integrado do IFB-CSAM. 2017. 132 p. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós- Graduação em Música, Brasília, 2017.

BASTIAN, Hans Gunther. A pesquisa (empírica) na educação musical à luz do pragmatismo. Revista Em Pauta, v. 11, n. 16/17, Abril/Novembro, p. 75-106, 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmPauta/article/view/9379/5551. Acesso em: 7 mar. 2024.

BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 1997.

BOWMAN, Wayne. Music as Ethical Encounter. Bulletin of the Council for Research

in Music Education, [s. l.], n. 151, p. 11-20, 2001. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40319113. Acesso em: 28 maio 2025.

BOWMAN, Wayne. Reconceiving music and music education as ethical practices. Revista da Abem, v. 28, p. 162-176, 2020.

CLANDININ, D.J.; CONELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia, EDUFU, 2011.

CONTRERAS, José Domingo. Relatos de Experiência, Em Busca de um Saber Pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 14-30, jan./abr. 2016.

COSTA, Cristiano Bedin. Programa Fante: experimentação biografemática de um corpo estrangeiro. 2010. 195 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

DELEUZE, Guiles; GUATARRI, Félix. O que é filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro. Editora 34, 1991.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Como fazer ciência de forma diferente na era do antropoceno? De um gesto ético e político para uma epistemologia da relação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, 2024, v. 09, n. 24, p. 01-10, e1151.

DELORY-MOMBERGER, Christine; BOURGUIGNON, Je- an-Claude. Medialidades biográficas, práticas de si e do mundo. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 8. n. 23, 2023. Disponível em:

https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/19443. Acesso em: 31 mai. 2024.

DERRIDA, Jacques. Otobiographies: Lénseignement de Nietzsche et la politique du nom prope. Paris: Galilée, 1984.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Petrópolis: Vozes, 2003.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo, parte I e II, 3a ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LAROSSA, Jorge. O professor ensaista. Revista Educação, 2013. Disponível em:

https://revistaeducacao.com.br/2013/05/03/o-professor-ensaista/. Acesso em: 25 fev. 2024.

LAROSSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6a ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

LATOUR, Bruno. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no Antropoceno. 1 ed. Rio de Janeiro, RJ: Bazar do Tempo.

MARTINS, A. C. dos S.; SANTOS, A. R. P. dos. Eu ouço música com o meu corpo todo e você? In: ENCONTRO SOBRE MÚSICA E INCLUSÃO, 2022. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2022. p. 32–43. Disponível em: https://ojs.musica.ufrn.br/emi/article/view/85. Acesso em: 17 mai. 2025.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MONTEIRO, Silas Borges. Otobiografia como escuta das vivências presentes nos escritos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 471-484, set./dez. 2007.

OLIVEIRA, Edson Barbosa de. A constituição da experiência de três violonistas acompanhadores: um estudo com documentação narrativa. 2018. 142 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder (auto) transformador. Práxis Educacional, [s. l.], v. 17, p. 1-21, 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Transformações das figuras de si e do outro na mediação biográfica. Linhas Críticas, Brasília, v. 29, e48135, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48135/38465. Acesso em: 10 jan. 2025

PINEAU, Gaston. A tríplice aventura (auto)biográfica: a expressão, a socialização e a formação. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica: Tomo I. Natal: EdUFRN; Porto Alegre: EdiPURCS; Salvador: EsUNEB, 2012. p. 139-158. Coleção Pesquisa (Auto)biográfica: Temas Transversais.

RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

RICOEUR, Paul. A Crítica e a Convicção. Editora 70 LTDA, 2009.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. Tradução de Ivone C. Benedetti. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

SOUZA, Hugo Leonardo G. Experiências musicais formativas do sujeito com o lugar: construindo caminhos para o ensino de música no IFB-CCEI. Dissertação (Mestrado Acadêmico). Programa de Pós-Graduação Música em Contexto, Universidade de Brasília, 2018.

SOUZA, Hugo Leonardo G. O Estúdio Musicobiográfico como espaço de formação musical na educação básica. In: XVIII ENCONTRO REGIONAL CENTRO-OESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 6., 2024, Goiânia. Anais... Goiânia: ABEM, 2024.

STENGERS, Isabelle. Uma outra ciência é possível: manifesto por uma desaceleração das ciências. Tradução de Maurício Mendonça Cardozo. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023. Edição Kindle. Disponível em: https://www.amazon.com.br/dp/B0CGL6MR1F. Acesso em: 05 jun. 2025.

SUAREZ, Daniel Hugo. La documentación narrativa de experiências pedagógicas: Una estratégia para la formación de docentes. Buenos Aires, 2005. Documento Disponível em: https://www.unrc.edu.ar/unrc/academica/pdf/libro-narrac1.pdf. Acesso em: 6 jun. 2025.

Published

2025-08-05

How to Cite

ABREU, Delmary Vasconcelos de; SOUZA, Hugo Leonardo Guimarães; ARAUJO, Gustavo Aguiar Malafaia de. Three dimensions of musical-biographization: exploring automedial musical practices through reported experiences. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. e0201, 2025. DOI: 10.5965/2525530410022025e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27119. Acesso em: 1 sep. 2025.