Encontros entre teatro, cotidiano e escola

diferentes olhares do sujeito escolar sobre gênero por meio do Teatro do Oprimido

Authors

  • Andressa Kloster Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc), Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021163

Keywords:

Teatro na Escola, Teatro do Oprimido, Identidade de Gênero

Abstract

This article reports the creative processes in theater that were carried out with two 9th grade classes, in Curitiba, Paraná. Such processes were developed connecting the themes related to diversity, prejudice, genderrelated questions and especially the questions related to women, drawing on the aesthetics of the Theatre of the Oppressed of Augusto Boal, specifically the Image Theater and the Newspaper Theater. The process was divided in two steps, with the total of twenty meetings, accomplished between February and December, 2017 ive thinking that reached three creative processes in theater. The literature review presented concerns the theories related to gender studies, theater teaching in primary and secondary school and the Theatre of the Oppressed.  For that, it was used as a main literature contribution the authors Augusto Boal, Judith Butler and Guacira Lopes Louro.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CANOTILHO, Ana Paula. Arte e violência de género: Educação e performatividades para a mudança social. Tese de doutorado. Portugal, 2015.

GESSER, Marivete. A organização escolar e o processo de homogeneização e exclusão das diferenças. Especialização EaD em gênero e diversidade na escola: Livro 1, Módulo I / Miriam Pillar Grossi [et al.] UFSC, 2015.

GRAUPE, Mareli E.; SOUZA, Lúcia A. B. de. Gênero e educação. Especialização EaD em gênero e diversidade na escola: Livro II, Módulo II / Miriam Pillar Grossi [et al.], UFSC, 2015, 111-120.

LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2 ed. Autêntica: Belo Horizonte, 2000.

MEDEIROS, Cristina Carta Cardoso de. A formação de professores e a teoria sociológica de Pierre Bourdieu: interface possível para pesquisas em Educação. CONTRAPONTOS Volume 9 nº 2 – pp. 3 - 16 - Itajaí, mai/ago 2009. Disponível em: http://www6.univali.br/seer/index.php/rc/article/viewFile/1016/1136

NOGUEIRA, Marcia Pompeo. Boal e o teatro em comunidades: contribuições da experiência africana. Teatro: revista de estudios culturales / A Journal of Cultural Studies: Número 26, p. 181-197, 2013.

PEREIRA, Bruno Cordeiro. Masculinidades e feminilidades. Materiais de apoio ao trabalho sobre sexualidades em sala de aula. In: SALA, Arianna; GROSSI, Miriam Pillar (Coord.). Materiais de Apoio ao Trabalho sobre sexualidades em sala de aula, NIGS/UFSC, Florianópolis, 2014.

POLIDORO, Tefa, Ternurinha – Nem 1 a -, em email recebido no dia 20 de out de 2017.

Published

2021-09-01

How to Cite

KLOSTER, Andressa. Encontros entre teatro, cotidiano e escola: diferentes olhares do sujeito escolar sobre gênero por meio do Teatro do Oprimido. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 163–187, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021163. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19765. Acesso em: 21 nov. 2024.