A tradição em movimento

possibilidades de ressignificação da dança popular na escola formal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021121

Keywords:

Popular dance teaching, Dance Education, School

Abstract

The article deals with the theoretical discussion that guided a research on possibilities of reframing popular dance at school. The work took place in art classes at a school in the interior of Paraíba, with high school students who are immersed in a local culture of producing xaxado. The movement patterns and techniques of this dance were the starting point for an artistic work, where the approaches took place in order to promote the reading and the transformation of the movement through a process of contextualization of the world experienced by the student. The article brings, among others, the contributions of Nestor Garcia Canclini, Carlos Rodrigues Brandão and Isabel Marques to a reflection on how popular dances are connected with modernity, as the discourse of tradition is still a strong inhibitor of work with dance at school and how it is possible to reframe dance in a creative process that uses popular culture as material.

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Author Biographies

Carlos Cleiton Evagelista Gonçalves, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Artes pela Universidade Federal da `Paraíba (UFPB); Licenciado em História pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG); Professor de História e de Artes da educação básica na Escola Estadual Cidadã Integral Bernardino José Batista, em Triunfo - Paraíba; Pesquisador de processos criativos com cultura popular no âmbito educacional. E-mail: ccetriunfo@gmail.com 

Carolina Dias Laranjeira, Universidade Federal da Paraíba

Professora do Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes/UFPB) e dos cursos de licenciatura em Dança e bacharelado e licenciatura em Teatro da Universidade Federal da Paraíba. Graduada em Dança e Mestre em Artes (UNICAMP), Doutora em Artes Cênicas (UFBA). Líder do Grupo de Pesquisa CosMover: dança em perspectivas pluriepistêmicas. Desenvolve e orienta pesquisas abrangendo os temas: processos criativos, culturas populares, dramaturgia da dança e estados corporais nos âmbitos artísticos e educacionais. E-mail: ca.laran@gmail.com 

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Published

2021-09-01

How to Cite

GONÇALVES, Carlos Cleiton Evagelista; LARANJEIRA, Carolina Dias. A tradição em movimento: possibilidades de ressignificação da dança popular na escola formal. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 121–143, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021121. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19712. Acesso em: 3 jul. 2024.

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