Assistive Devices for Handwriting Tool: Perception of satisfaction and performance
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312242023116Keywords:
personal satisfaction, environmental performance, self-help devicesAbstract
The objective of this study was to verify the influence of four models of assistive devices designed for tripod prehension, in the variables satisfaction with the device, satisfaction in the accomplishment and performance of the writing activity. This was a cross-sectional study composed of thirty university students, using two data collection instruments, QUEST 2.0 and COPM. The results indicated satisfaction with the adapters, as well as in their use for the writing activity. This study contributes to occupational therapists, educators, design and engineering in the development of new devices and the indication of adapters.
Downloads
References
CANTANHEDE, E. R. et al. Levantamento de Requisitos para Projeto Conceitual de Adaptadores a Fim de Auxiliar Crianças com Disgrafia. 2022. n. 93. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Departamento de Desenho e Tecnologia, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2022.
CARVALHO, K. E. C. et al. Tradução e validação do Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology (QUEST 2.0) para o idioma português do Brasil. Revista Brasileira de Reumatologia, [S.L.], v. 54, n. 4, p. 260-267, jul. 2014.
CAVALCANTI, A.; GALVÃO C. Adaptação ambiental e doméstica. In: CAVALCANTI, A.; GALVÃO C. Terapia ocupacional: fundamentação e prática. Biblioteca Virtual em Saúde, Rio de Janeiro: Guanabara koogan, Cap.44. 2007
DENNIS, J. L., SWINTH, Y. Pencil grasp and children’s handwriting legibility during different-length writing tasks. American Journal of Occupational Therapy, [S.L.], v. 55, n. 2, p.175– 183, mar. 2001.
DUZZI, M. H. B. et al. Percepção de professores sobre a relação entredesenvolvimento das habilidades psicomotoras e aquisição da escrita. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, Campinas, v. 30, n. 92, p. 121-128, 2013.
LAW, M. et al. Perceived environmental barriers to recreational, community, and school participation for children and youth with physical disabilities. Archives Physical Medicine
Rehabilitation, v.88, n. 12, p. 1636-1642, 2007.
LIM, C. Y. ; IN, J.. Randomization in clinical studies. Korean Journal Of Anesthesiology, [S.L.], v. 72, n. 3, p. 221-232, 1 jun. 2019.
MARCELINO, J. F. et al. Artefatos Para o Desenho e a Escrita. Ergodesign & HCI, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 29 - 41, dez. 2017.
MENEZES, V. N. et al. Desenvolvimento de tecnologia assistiva para escrita e digitação através da impressão 3D. Brazilian Journal Of Development, [S.L.], v. 6, n. 7, p. 49748-49764, 2020. Jul. 2020.
PASCHOARELLI, L. C. Antropometria da Mão Humana: Influência do Gênero no Design Ergonômico de Instrumentos Manuais. Revista Brasileira de Ergonomia, Bauru, v. 5, n.2, p.1-8. 2010
PASCULLI, A. G. Tradução e adaptação transcultural do Minnesota Handwriting Assessment para aplicação no Brasil. 2014. n. 106. Dissertação (mestrado) - Instituto de Biociência, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
ROENTGEN, U.R. et al. Effectiveness and cost-effectiveness of an optimized process of providing assistive technology for impaired upper extremity function: Protocol of a prospective, quasi-experimental non-randomized study (OMARM). Technology and Disability. v. 33, p. 207–220. 2021.
SCHWELLNUS, H. et al. Effect of Pencil Grasp on the Speed and Legibility of Handwriting in Children. The American Journal Of Occupational Therapy, [S.L.], v. 66, n. 6, p. 718-726, nov. 2012.
SELIN, A.-S. Pencil grip: A descriptive model and four empirical studies. Åbo, Finland: Åbo Akademi University Press, 2003
SIME, M. M. Preensão para a escrita manual em universitários: diferentes tipos: e sua relação com teste de destreza fina. 2012. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
TRICCAS, L.T. et al. Is there a standard procedure for assessing and providing assistive devices for people with neurodisabling conditions in the United Kingdom. A nation-wide survey. Disability and Health Journal. v. 12, n. 1. p.93–97. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index