Maker Movement: Creative Workshops for Pedagogical Resources and Assistive Technology development
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312242023156Keywords:
maker movement, assistive technology, accessible pedagogical resourcesAbstract
Maker Movement is based on groups focused on science and technology, with the purpose of offering support to the development of projects. It aims to present the Creative Workshops of Pedagogical Resources, based on the maker culture, aimed at the production of Assistive Technology - AT for the special education public. Resulted in: 32 workshops with 328 trained professionals and 2,593 accessible pedagogical resources produced. They contributed to the sharing of practices and knowledge and to the instrumentalization of the participants in the elaboration and development of AT, according to the specificities of the students for whom they are intended, promoting access, permanence, participation and learning in the educational context.
Downloads
References
BURTET, C. G. (Re)pensando a inovação e o conceito de inovação inclusiva: um estudo do movimento maker no Brasil à luz da Teoria Ator-Rede. 2019. 195 p. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2019.
BURTET, C. G.; KLEIN, A. I. C. Z. Repensando a inovação do século XXI a partir das práticas do Movimento Maker. Liinc em Revista. Rio de Janeiro. v. 9, n. 2, p. 353-369, 2013.
PINTO, S. L. U.; AZEVEDO, I. S. C; TEIXEIRA, C. S.; BRASIL, G. S. P. S.; HAMAD, A. F. O Movimento Maker: enfoque nos FabLabs Brasileiros. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo. v. 3, n. 1, p.38-56, 2018.
SAMAGAIA, R.; NETO, D. D. Educação científica informal no movimento maker. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – X ENPEC, 2015. São Paulo, 8p.
SANTA CATARINA. FUNDAÇÃO CATARINENSE DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Missão. Disponível em: https://www.fcee.sc.gov.br/institucional/sobre-a-fcee/missao. Acesso em: 17 ago. 2023.
SANTA CATARINA. Lei complementar nº 741, de 12 de junho de 2019. Disponível em: http://leis.alesc.sc.gov.br/html/2019/741_2019_lei_complementar.html. Acesso em: 17 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index