Maker Movement: Creative Workshops for Pedagogical Resources and Assistive Technology development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796312242023156

Keywords:

maker movement, assistive technology, accessible pedagogical resources

Abstract

Maker Movement is based on groups focused on science and technology, with the purpose of offering support to the development of projects. It aims to present the Creative Workshops of Pedagogical Resources, based on the maker culture, aimed at the production of Assistive Technology - AT for the special education public. Resulted in: 32 workshops with 328 trained professionals and 2,593 accessible pedagogical resources produced. They contributed to the sharing of practices and knowledge and to the instrumentalization of the participants in the elaboration and development of AT, according to the specificities of the students for whom they are intended, promoting access, permanence, participation and learning in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Rodrigues Savall, Fundação Catarinense de Educação Especial

Terapeuta Ocupacional (PUC Goiás, 2004), com mestrado em Ciências do Movimento Humano (UDESC, 2008). Coordenadora do Centro de Referência em Tecnologia Assistiva – CERTA da Fundação Catarinense de Educação Especial.

Simone Marcelino Rodrigues, Fundação Catarinense de Educação Especial

 

 

Darlene Taís Hickmann, Fundação Catarinense de Educação Especial

Terapeuta Ocupacional (UFSM, 2015), com especialização em Saúde Mental (UFSM, 2020), atua no Centro de Referência em Tecnologia Assistiva da Fundação Catarinense de Educação Especial.

Camila Meurer Jacob, Fundação Catarinense de Educação Especial

Pedagoga (UDESC, 2010) e mestrado em Educação (UFSC, 2019). Atuou como pedagoga do Centro de Referência em Tecnologia Assistiva e atualmente atua no Núcleo de Estudos e Pesquisas (NESPE) da Fundação Catarinense de Educação Especial.

References

BURTET, C. G. (Re)pensando a inovação e o conceito de inovação inclusiva: um estudo do movimento maker no Brasil à luz da Teoria Ator-Rede. 2019. 195 p. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2019.

BURTET, C. G.; KLEIN, A. I. C. Z. Repensando a inovação do século XXI a partir das práticas do Movimento Maker. Liinc em Revista. Rio de Janeiro. v. 9, n. 2, p. 353-369, 2013.

PINTO, S. L. U.; AZEVEDO, I. S. C; TEIXEIRA, C. S.; BRASIL, G. S. P. S.; HAMAD, A. F. O Movimento Maker: enfoque nos FabLabs Brasileiros. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo. v. 3, n. 1, p.38-56, 2018.

SAMAGAIA, R.; NETO, D. D. Educação científica informal no movimento maker. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – X ENPEC, 2015. São Paulo, 8p.

SANTA CATARINA. FUNDAÇÃO CATARINENSE DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Missão. Disponível em: https://www.fcee.sc.gov.br/institucional/sobre-a-fcee/missao. Acesso em: 17 ago. 2023.

SANTA CATARINA. Lei complementar nº 741, de 12 de junho de 2019. Disponível em: http://leis.alesc.sc.gov.br/html/2019/741_2019_lei_complementar.html. Acesso em: 17 ago. 2023.

Published

2023-12-13

How to Cite

SAVALL, Ana Carolina Rodrigues; RODRIGUES, Simone Marcelino; HICKMANN, Darlene Taís; JACOB, Camila Meurer. Maker Movement: Creative Workshops for Pedagogical Resources and Assistive Technology development. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 156–162, 2023. DOI: 10.5965/2316796312242023156. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/24569. Acesso em: 23 nov. 2024.