Women in Art and Fashion” memory Game: Visual Culture, creativity and otherness at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630922025e6976

Keywords:

visual culture, art and fashion, artist's clothes, memory game, creativity

Abstract

This article marks the inseparability between research, teaching and extension within the Postgraduate Program in Cultural Processes and Manifestations at Feevale University, in the Languages and Teaching research line, through the project Territories of (R)existences: body, art and fashion - molecular powers. The aim is to present the design and implementation of the memory game “Women in Art and Fashion”, as well as to conduct a brief conceptual discussion on the “artist's clothing” and other aspects that interrelate the fields of art and fashion. It is argued that this game acts as a “ludo-pedagogical trigger”, whose application works as a tool for creating didactics in art, fashion and design classes and other educational areas, such as schools and community groups, contexts where visual culture is present, through workshops that stimulate creativity.

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Author Biography

Ana Cleia Christovam Hoffman, Feevale University

Atualmente é professora adjunta da Universidade Feevale, pesquisadora colaboradora no Programa de Pós-graduação em Processos e Manifestações Culturais, junto a linha de pesquisa Linguagens e Ensino. Docente no curso de Moda (desde 2011), ministrando as disciplinas de Traje de Cena, Criação e Produção de Imagens de Moda, Personal Stylist, Produção de Eventos de Moda, Marketing na Moda e Trabalho de Conclusão de Curso - Desenvolvimento de Coleção. Já ministrou as disciplinas de Varejo de Moda, Gestão do Design e Cor e composição e, no curso de Design, ministrou a disciplina de Laboratório de Criatividade. Coordenou o Projeto de Ensino Projeta-me, organizando o desfile vinculado ao trabalho de conclusão dos alunos de 2013 à 2020. Participa, ministrando oficinas,  junto da Oficina de Criatividade do Hospital Psiquiátrico São Pedro, em Porto Alegre. É professora de yoga na Penitenciária feminina Madre Pelletier, em Porto Alegre. Possui doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2021). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015). Especialização em Pedagogia da Arte pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Graduação em Design de Moda e Tecnologia pela Universidade Feevale (2009). É produtora de moda, performer e figurinista. 

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Published

2025-06-16

How to Cite

HOFFMAN, Ana Cleia Christovam. Women in Art and Fashion” memory Game: Visual Culture, creativity and otherness at school. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 1–20, 2025. DOI: 10.5965/25944630922025e6976. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/26976. Acesso em: 1 sep. 2025.