Not so Square nor so Round: Educational Trails and Sensitive Perceptions
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630922025e6874Keywords:
Drawing, Geometry, New school, Arts educationAbstract
The act of drawing is an act of thinking, the content of which goes beyond rationality. This text is based on this premise, based on a historical document: the “Geometry Notebook” by the teacher Maria Altiva Costa, written in the late 1930s in Uberaba, Minas Gerais, Brazil. This study aims to explore the material and indicative condition of this document, considering it a place of appreciation and construction of a sensitive view of the world. Through it, we trace traces of the history of a religious school focusedon training teachers, in the context of the Escola Nova, the second phase of the modernist movement in Brazil, and the corresponding emphasis on doing, practicing and living together. The dialogue between the notebook and countless other sources was the theoretical-methodological procedure adopted in the research. The evidentiary process is concluded by proposing a different look at the old notebooks of a teaching considered formal and conservative.
Downloads
References
AZEVEDO, F. et al. Manifesto dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores (1959). Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, v. 122, 2010. Disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/manifesto_1932.pdf. Acesso em: 20 jan. 2025.
BICHUETTE, M. M. T. V.; LOPES, M. A. B. Dominicanas: cem anos de missão no Brasil. Uberaba: Prefeitura de Uberaba-Fundação Cultural de Uberaba, Editora Vitoria, 1986.
BORGES, Abílio César Pereira. Desenho linear ou elementos de geometria prática popular: seguido de algumas noções de agrimensura, estereometria e arquitetura para uso das escolas primarias e normais, dos liceus e colégios, dos cursos de adultos, em geral dos artistas e operarias em qualquer ramo de indústria. 29ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo/Belo Horizonte: Livraria Francisco Alves, 1942.
CAMPOS, Francisco. Exposição de Motivos. In: BRASIL. Ministério da Educação e Saúde Pública. Organização do Ensino Secundário. Porto Alegre: Livraria Globo, 1933. p. 5-10.
CARLAN, C. U. Os museus e o patrimônio histórico: uma relação complexa. História (São Paulo), [s. l.], v. 27, n. 2, p. 75–88, 2008. https://doi.org/10.1590/S0101-90742008000200005
CARVALHO, Carlos Henrique de; OLIVEIRA, Pâmela Faria. Educação e modernização em Minas Gerais: propostas reformistas na ação conservadora (1926-1930). Universidade Federal de Uberlândia, Brasil. Hist. Educ. [online] Porto Alegre v. 18 n. 42 Jan./abr. 2014 p. 131-150. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/24407/_8. Acesso em: 10 jan. 2015.
COSTA, Ana Maria C. Infantosi. A Escola na República Velha; Expansão do ensino primário em São Paulo. São Paulo, EDEC, 1983.
DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, [S. l.], v. 32, n. 2, 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/5520. Acesso em: 17 dez. 2024.
DIDI- HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Coleção Trans. São Paulo: Editora 34, 1998.
FABRIS, Annateresa. A trajetória de uma idéia: o futurismo no Brasil. Língua e Literatura, n. 24, p. 77-109, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5963.lilit.1998.116033. Acesso em: 20 jan. 2025.
FABRIS, Annateresa. Arte moderna: algumas considerações. In: Arte Moderna, São Paulo: Experimento, 2001, pp. 5 – 21.
GOMBRICH, E. H. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
GUTIERREZ, Laurent. «La Ligue internationale pour l’éducation nouvelle», Spirale, no 45, janvier-mars 2010, p. 29-42.
IEZZI, Gelson; DOLCE, Osvaldo; MACHADO, Antonio. Matemática e realidade – 9o Ano. 10. Ed. São Paulo: Saraiva, 2022.
JANSON, Horst Waldemar. História da Arte. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
MARIA, Irmã Ângela. Museu da Capela: Dominicanas de Monteils. Uberaba: Editora Vitória, 2010.
MORAES, Maria Célia Marcondes de. Reformas de ensino, modernização administrada: a experiência de Francisco Campos – anos vinte e trinta. Florianópolis: UFSC, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 2000.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 6ª Ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
PALMA FILHO, João Cardoso. Pedagogia Cidadã. In: Cadernos de Formação: História da Educação. 3. ed. São Paulo: PROGRAD/ UNESP/ Santa Clara Editora. 2005.
PETITAT, André. Produção da escola/produção da sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no Ocidente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PÉCAUT, Daniel. Os intelectuais e a política no Brasil: entre o povo e a nação. São Paulo: Ática, 1990.
REZENDE, Eliana Mendonça Marques. Uberaba: Uma trajetória sócio-econômica (1811-1910). Dissertação de Mestrado do Instituto de Ciências Humanas e Letras da Universidade Federal de Goiás. Goiânia: UFG, 1983.
RIBEIRO, José Augusto et al. A Era Vargas. V. 1 a 3. Rio de Janeiro: Casa Jorge, 2001.
ROIG, Gabriel Martin. Fundamentos do desenho artístico. 1ª Ed. São Paulo: Martins Fontes 2007.
SANTOS, Nicolas. Futurismo: O que é e como surgiu. Um Como. 20 janeiro 2017. Disponível em: https://artes.umcomo.com.br/artigo/futurismo-o-que-e-e-como-surgiu-20074.html . Acesso em: 07/09/2022.
SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da Imprensa no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
VIDAL, Diana. Escola Nova e processo educativo. In: LOPES, Eliane M. Teixeira et alii. 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica. 2003.
Jornais:
Monitor Uberabense.. Collegio N. S. das Dores de Uberaba. Publicações Pedidas. Anno V, N. 257, p. 3. Uberaba: 17 de outubro de 1885. BNDigital - Biblioteca Nacional Digital do Brasil. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DOCREADER/DOCREADER.ASPX?BIB=817031&pagfis=7. Acesso em: 20/01/2025.
O Cruzeiro. O salão. 15 de julho de 1933. Edição 34. p, s/n. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=003581&pagfis=9586 Acesso em: 23/09/2024.
Revista Fon Fon. Feira de vaidades - Ronda da elegância. 1933. p. 31. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=259063&pagfis=84660 . Acesso em: 23/01/2025.
Revista Fon Fon. Notas de Arte – Oscar d’Alva. 1931, p. 48. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=259063&pesq=&pagfis=77830 . Acesso: 23/09/2024.
Websites:
Alamy: https://www.alamy.it/
Archive: https://archive.org/
Arquivo Público Mineiro: http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/
Biblioteca Nacional: https://memoria.bn.gov.br/
Congregação Domenicanas de Monteils (Brasil)
http://www.dominicanasdemonteils.org.br/site457/congregacao.php
Congregação Domenicanas de Monteils (Internacional)
https://www.dominicaines-monteils.com/histoire-de-notre-province/
Daily Art Magazine: https://www.dailyartmagazine.com/
DIA. Detroit Institute of Arts Museum: https://dia.org/
Google Lens: https://lens.google/
Liga Internacional da Educação Nova - https://lelien.org
You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=OuYw2iOfHCk
MA. Mutual Art: https://www.mutualart.com/
Museu da Capela CNDS http://www.museudacapela.org.br/institucional.php.
Portal Galego da Língua Início - PGL – disponibilizou resenha sobre o Documentário de Joanna Grudzinska https://pgl.gal/O movimento da ‘Escola Nova’ entre as duas guerras mundiais, num documentário de Joanna Grudzinska/
Filmografia
GRUDZINSKA, Joanna. Un frêle bonheur, l’Éducation Nouvelle entre les deux Guerres Mondiales. França, 2014. Produtora: Les Films du Poisson (Paris/FR) com colaboração de Bourse Villa Médicis e Programme Media. Difusão: Arte France e TV Cultura (no Brasil). Visualização em: 12/10/2023.
GRUDZINSKA, Joanna. A Revolução na Escola ( 1918 – 1939). Compartilhado por DOCS (@dhm37a). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OuYw2iOfHCk Acesso em: 01/07/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mara Rúbia Sant Anna, Maristela Abadia Fernandes Novaes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.