Typographisms Project: a method to teaching and learning Typography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630822024e5460

Keywords:

typographisms project, typography, method for creating typographic fonts

Abstract

The teaching of typography needs more attention due to specific technical skills, such as drawing, software proficiency, methods, and font construction. This paper presents the Typographisms Project and analyzes the work of six students, selected for their style, readability, and legibility. The project adapted Falcão's method (2021) to make the font construction process more accessible using graphic software and free platforms. Applied to 159 students from the Visual Communication course at IFSC -Campus Palhoça Bilingue in 2022 and 2023, the method can be improved and replicated in other design courses. The theoretical framework was based on learning by doing, active experimentation, and typography concepts. After the course, a survey showed that despite the complexity, education 4.0 promoted creativity and problemsolving skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaina Ramos Marcos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Dra em Design (UDESC, 2023) - UX/UI Designer especialista em ciências da criatividade e desenvolvimento de conteúdos educacionais digitais inlusivos. Professora Conteudista EAD Uniasselvi e Cruzeiro do Sul Virtual.

References

FALCÃO, Luiza; ARAGÃO, Isabella Ribeiro; COUTINHO, Solange Galvão. A estruturação de um método para a criação de fontes de texto: uma proposta direcionada ao ensino do design de tipos. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 29, n. 3, p. 130-145, 2021. Disponível em:

https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/1304 . Acesso em: 12 abr. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 29. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

EDUCAÇÃO como prática da liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FANTI, Maria da Glória Corrêa di. A Linguagem em Bakhtin: pontos e pespontos. Veredas: Revista de Estudos da Linguagem, Juiz de Fora, v. 2, n. 1, p. 95-111, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25268 . Acesso em: 12 abr. 2024.

GAROFALO, Débora. Educação 4.0: o que devemos esperar. Portal Nova Escola. 2018. Disponível em: https://nova-escolaproducao.s3.amazonaws.com/EVyWV8cPaqUpqbYPpPSCgaDdYNEfqsjSnYS2hYpypx3mafh6ApERsEaRWUZt/educacao-40-o-que-devemos-esperar.pdf . Acesso em: 1 jun. 2024.

HENESTROSA, Cristobal; MESEGUER, Laura; SCAGLIONE, José. Como criar tipos: do esboço à tela. 2a ed. Brasília: Estereográfica, 2019.

CORREA JÚNIOR, Roque; VOSGERAU, Dilmeire Sant’anna Ramos; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Learning by Doing e Complexidade: um diálogo entre a teoria e a prática. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 63, n. 21, p. 383-391, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-03052020000600383&script=sci_arttext . Acesso em: 01 jun. 2024.

DUQUE, Rita de Cássia Soares; FILHO, Paulo Henrique; SOUZALívia Barbosa Pacheco; LIMA Alexssander Gonçalves de; CABRAL, Marcos Vinicius Afonso; ROZENDO, Jefferson Florencio; Iran SILVA, Alves da (Orgs). A cultura maker: e suas implicações no contexto educacional. 1.ed. / Vitória: Editora Educação Transversal, 2023. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/740454/2/Livro%209%20Cultura%20Maker.pdf . Acesso em: 01 jun. 2024.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da Aprendizagem Escolar. São Paulo: Cortez, 2002.

LUPTON, Ellen. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. São Paulo: Cosac & Naify 2006.

Published

2024-07-05

How to Cite

MARCOS, Janaina Ramos. Typographisms Project: a method to teaching and learning Typography. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 1–29, 2024. DOI: 10.5965/25944630822024e5460. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/25460. Acesso em: 22 nov. 2024.