Extension core and professional practice in the fashion area: complementary training and social inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630712023e2831

Keywords:

Extension, Embroidery, Fashion Teaching, craftsmanship

Abstract

The Extension and Professional Practice Center (NEPP) is an initiative of the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) as a way of linking academic knowledge with the different actors in society. On the Caicó campus, in the interior of the state, the NEPP was founded in 2017, offering continuing education courses for women in situations of social vulnerability, to engender a profession, entering the job market. In addition, the nucleus still allows the development of the professional practice of students of the higher technology course in Fashion Design. This paper aims to expose and discuss the institutional actions and the impact of NEPP between 2021 and 2022 on the local sociocultural scenario. For that, the action research method was used, with qualitative verification of the objectives. In this way, a course on embroidery techniques was offered, an important regional element, revitalizing local work. Allied to this, a scenario was provided for the development of a fashion collection by undergraduate students, employing such a handcrafted motif in its configuration, using embroidery students as labor. The collection, therefore, was intended to serve as a showcase for the work of women in situations of social vulnerability. As a result, the workshops lasted four (4) days. In the meantime, the students enrolled in the embroidery course were surprised by the quick way they learned to embroider.

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Author Biographies

Lívia Juliana Silva Solino, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Design de Moda pela Universidade Federal do Ceará e Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atua no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Caicó como coordenadora do CST em Design de Moda e como professora EBTT dos cursos de Design de Moda e Técnico em Vestuário. Tem experiência na área de Design de Moda, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento de produto, inovação, economia circular e sustentabilidade.

Moally Janne de Brito Soares, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN campus Caicó), dos cursos Superior de Tecnologia em Design de Moda e Técnico de Nível Médio em Vestuário (Integrado e Subsequente). Mestre em Design pela UFRN, Especialista em Design de Moda pelo SENAI/CETIQT e Graduada em Engenharia Têxtil pela UFRN.

Ítalo José de Medeiros Dantas, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Professor substituto na área de processos de gestão e controle de qualidade na indústria do vestuário no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Caicó. Mestre em Design pela Universidade Federal de Campina Grande (2021). Graduando em Design de Produto pelo Centro Universitário FAM. Atualmente atua como pesquisador colaborador no Núcleo de Pesquisa em Informação, Linguagens e Usabilidade, no grupo de pesquisa Morfologia dos Artefatos e Sistemas de Comunicação e do Grupo de Estudo da Cor vinculados a Universidade Federal de Campina Grande, e no Núcleo de Pesquisas em Têxtil e Vestuário, vinculado ao Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Caicó.

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Published

2023-02-01

How to Cite

SOLINO, Lívia Juliana Silva; SOARES, Moally Janne de Brito; DANTAS, Ítalo José de Medeiros. Extension core and professional practice in the fashion area: complementary training and social inclusion. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2831. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22831. Acesso em: 4 dec. 2024.