Notes on women’s education at the firsts Arts and Crafts schools in Porto Alegre: poetics, technics and formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630712023e2822

Keywords:

Female education, Gender, Curriculum

Abstract

Female education in Liceus, in Rio Grande do Sul, has been developed since the 19th century, but mainly under the aegis of the State, in the early 20th century. The bibliographic and documental research sought to find relationships between female education and teaching in arts and crafts. The investigation in theses, dissertations, articles and periodicals showed the permanent mark of the curriculum aimed at training limited to the domestic horizon. Thus, in relations with literature and cinema, we perceive the maintenance of fixed patterns of behavior and female insertion, in which the issue of gender is always marked by domesticity and care for the house and children.

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Author Biographies

Ana Carolina Acom, State University of West Paraná

Doutora em Sociedade, Cultura e Fronteiras pela UNIOESTE, Mestre em Educação pela UFRGS, na linha de Filosofias da Diferença, Especialista em Moda, Criatividade e Inovação pelo SENAC/RS e Graduada em Filosofia pela UFRGS (licenciatura e bacharelado). Faz parte do grupos de pesquisa: História da Arte e Cultura de Moda (UFRGS), Escrileituras da Diferença: em filosofia-educação (UFRGS) e Diferença e repetição: genéticas e cartografia (UNILA).

Joana Bosak, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutora em Literatura Comparada pela UFRGS, é professora no curso Bacharelado em História da Arte e colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (UFRGS). Coordena o grupo de pesquisa História da Arte e Cultura de Moda/CNPq e é Diretora do Museu Moda e Têxtil da UFRGS.

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Published

2023-02-01

How to Cite

ACOM, Ana Carolina; BOSAK, Joana. Notes on women’s education at the firsts Arts and Crafts schools in Porto Alegre: poetics, technics and formation. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2822. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22822. Acesso em: 21 nov. 2024.