Artistic-pedagogical activity in comics as theater mediation for street theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129172022e0001

Keywords:

Spectator-passerby, Theatral mediation, Street theater, Comics

Abstract

This article analyzes a theatrical mediation practice developed with spectator-passers-by, invited to fill dialogue balloons with comic strips of the main characters of the play, configuring another space of experience. The material produced by the spectators, through drawing and writing, provided affective experiences, allowing them to objectively observe what caught the public's attention and, eventually, what caused an impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Rosseto, University of the State of Paraná

Doutor em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP e Mestre em Teatro pela Universidade Estadual de Santa Catarina-UDESC. Professor do Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGARTES) e do Curso de Licenciatura em Teatro, da Universidade Estadual do Paraná-UNESPAR, Campus de Curitiba II.

Victor Emanuel Carlim, University of the State of Paraná

Mestre em Artes e graduado em Licenciatura em Teatro pela Universidade Estadual do Paraná - Unespar. 

References

BARBOSA, Ana Mae. Mediação, medição, ação. Revista Digital Art&, São Paulo, v. 13, n. 17, p. 1-18, 2016. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002791031.pdf. Acesso em: 17 ago. 2022.

BARBOSA, Ana Mae. Mediação cultural é social. In: BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (Org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: UNESP, 2009. p. 13-22.

CARLIM, Victor. Elaboração de texto nos balões. 2019a. Digitalização de 1 tirinha em quadrinho, preto e branco.

CARLIM, Victor. Realização da atividade proposta. 2019b. 1 fotografia, color.

CARLIM, Victor Emanuel; ROSSETO, Robson. Mediar um espetáculo de rua? O espectador transeunte do espetáculo "O terreno baldio". Revista Científica de Artes da Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba, v. 23, n. 2, p. 47-60, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/view/3681/pdf_36. Acesso em: 17 ago. 2022.

CARLIM, Victor Emanuel; ROSSETO, Robson. Mediação teatral para espetáculo de rua: espaço para (a)colher afetos. Revista O Mosaico, Curitiba, v. 21, n. esp., p. 197-208, jan. 2021. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/mosaico/article/view/4089/2765. Acesso em: 17 ago. 2022.

CARREIRA, André. Teatro de Invasão: a cidade como dramaturgia. São Paulo: Hucitec, 2019.

DANTON, Gian. Como escrever quadrinhos. João Pessoa: Marca da fantasia, 2015.

FIER, Lucas. Tirinhas em quadrinhos para a peça “O Terreno Baldio” do grupo Olho Rasteiro. 2019. 1 tirinha em quadrinho, preto e branco.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HAN, Byng-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017. Tradução de Enio Paulo Giachini.

MARTINS, Mirian Celeste (Org.). Mediação cultural: olhares interdisciplinares. São Paulo: Uva Limão, 2017.

MEIER, Marcos; GARCIA, Sandra. Mediação da aprendizagem: contribuições de Feuerstein e Vygotsky. Curitiba: Edição do autor, 2007.

OLDONI, Natália. Cena do espetáculo O terreno baldio. 2019a. 1 fotografia, color.

OLDONI, Natália. Personagem Charles convidando os espectadores para a atividade de mediação. 2019b. 1 fotografia, color.

OLDONI, Natália. Personagem Piúka. 2019c. 1 fotografia, color.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. A mediação artística, uma tessitura em processo. Revista Urdimento, Florianópolis, vol. 1, n.17, p. 113-121, 2011. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011113. Acesso em: 17 ago. 2022.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF; Martins Fontes, 2012.

SOLER, Marcelo. Preparar acolhimento ao espectador: uma tentativa de estabelecer encontros em tempos não acolhedores. In: DESGRANGES, Flavio e SIMÕES, Giulia.(Org.). O ato do espectador teatral: perspectivas artísticas e pedagógicas. São Paulo: Hucitec, 2017. p. 316-327.

TELLES, Narciso. Pedagogia do teatro e o teatro de rua. Porto Alegre: Mediação, 2008.

TURLE, Licko; TRINDADE, Jussara. Teatro(s) de Rua do Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2016.

VON-SOHSTEN, Arlene Oliveira. A mediação como (dilatação da) experiência estética: uma análise do projeto mediato. 2016. 187 f. Dissertação (Mestrado) — Curso de Pós-Graduação em Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/21373. Acesso em: 17 ago. 2022.

Published

2022-08-30

How to Cite

ROSSETO, Robson; CARLIM, Victor Emanuel. Artistic-pedagogical activity in comics as theater mediation for street theater. DAPesquisa, Florianópolis, v. 17, p. 1–13, 2022. DOI: 10.5965/18083129172022e0001. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/21155. Acesso em: 26 dec. 2024.