Design management apllied to value creation in the furniture industry
DOI:
https://doi.org/10.5965/18083129152021e0022Keywords:
Design, Industrial, Product management, Furniture industry and trade, Product differentiation, DesignersAbstract
With the advancement and more accessible values of technology, companies are trying to find new ways to maintain their position in the market. In this context, design management plays an important role in creating value for industries. The purpose of this study is to demonstrate, through a bibliographic review and a case study of the Ikea company, how design management allows the creation of competitive and innovative models in the industry. This research has an exploratory, descriptive, qualitative nature, bibliographic and systematic review of articles and graduate studies. As a result, it was possible to identify that the company Ikea created an innovative model called Democratic Design, developed from design management. This model provides a creative differential to the company, keeping it competitive in the furniture market. The study also shows that the most valued companies in the financial market use design management as a strategic tool in their institutions.
Downloads
References
AAKER, D. A. Marcas Brand Equity: gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócios Editora, 1998.
BEST, K. Fundamentos de gestão de design. Porto Alegre: Bookman, 2012.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Indústria e Comercio Exterior. Secretaria do Desenvolvimento da Produção. Diagnóstico do design brasileiro. Brasília: MDIC, 2014. Disponível em: https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/arquivos/dwnla_1435234546.pdf. Acesso em: 01 dez. 2020.
BORJA DE MOZOTA, B. Design management: using Design to build value and corporate innovation. New York: Allworth Press, 2003.
BORJA DE MOZOTA, B; KLÖPSCH, C.; COSTA, F. C. X. Gestão do Design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.
BRUCE, M.; COOPER, R.; VAZQUEZ, D. Effective Design management for small businesses. Design Studies, Great Britain, v. 20, n. 3, p. 297-315, May. 1999. DOI: https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00022-2
CAMACHO, M. F. Diseño para el desarrollo: el potencial de la integración estratégica del diseño en las empresas, el caso de Colombia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 6., 2004, São Paulo. Anais [...]. São Paulo : FAAP, 2004. 1 CD-ROM.
CAMEIRA, S. R. Branding + Design: a estratégia na criação de identidades de marca. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 2016.
DZIOBCZENSKI, P. R. N.; BERNARDES, M.; SATO, K. Criteria for selection of design management indicators in product development companies. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING DESIGN, 3., 2013, Korea. Proceeding [...]. Seoul : Sungkyunkwan University, 2013.
FOLZ, R. R. Projeto tecnológico para produção de habitação mínima e seu mobiliário, 2008. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18141/tde-06082008-100756/pt-br.php
GORB, P. Design Management: Papers from the London Business School. New York: Van Nostrand, 1990.
HILLER, M. Branding: A arte de construir marcas. São Paulo: Trevisan, 2012.
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. 12. ed. São Paulo: Person Prentice Hall, 2007.
LASTRES, H. M. M. et al. Design para a competitividade: recomendações para a política industrial no Brasil. Relatório síntese. Rio de Janeiro: CNI/DAMP/Núcleo de Design, 1996.
MAGALHÃES, C. F. de. Design estratégico: integração e ação do design industrial dentro das empresas. Rio de Janeiro: SENAI, 1997.
MARTINS, R. F. de F. A gestão de design como uma estratégia organizacional: um modelo de integração do design em organizações.2004. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
MARTINS, R. F. de F.; MERINO, E. A. D. A gestão de design como estratégia organizacional. Rio de Janeiro: Rio Books, 2011.
MOREIRA, B. R. Gestão do Design na prática: framework para implementação em empresas. 2016. Tese (Doutorado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
MORAES, D. de. Metaprojeto: o Design do Design. Blücher: São Paulo, 2010.
PHILLIPS, P. L. Creating the Perfect Design Brief: How to Manage Design for Strategic Advantage. 2.ed. New York: Allworth, 2012.
PORTER, M. E. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.
PORTER, M. E. What strategy? Harvard Business Review, v.74, n. 6, p. 61-78, Nov.-Dec. , 1996. Disponívem em: https://iqfystage.blob.core.windows.net/files/CUE8taE5QUKZf8ujfYlS_Reading+1.4.pdf. Acesso em: 2 dez. 2019.
RAE, J. Design Value Index Exemplars Outperform the S&P 500 Index (Again) and a New Crop of Design Leaders Emerge. DMI, [s. l.], v. 27, n. 3, p. 4-11, 28 dez. 2016. Disponível em: https://cdn.ymaws.com/www.dmi.org/resource/resmgr/design_value_index/16274RAE04.pdf Acesso em: 19 fev. 2019.
SANCHEZ, R. Integrating design into strategic management process. Design management Review, [s. l.], v. 17, n. 4, p. 10, Fall 2006. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1948-7169.2006.tb00057.x. Acesso em: 12 dez. 2019.
STONER, J. A. F., FREEMAN, R. E. Administração. Rio de Janeiro: Prentice-hall, 1985.
TAVARES, M. C. Gestão de marcas: construindo marcas de valor. São Paulo: Harbra, 2008.
TEIXEIRA, J. de A. O design estratégico na melhoria da competitividade das empresas, 2005. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2005.
WALTON, T. Design Management as a Business and Academic Discipline. Design Management Journal, Boston, v.1, n.1, p. 5-7, nov. 2000. Disponível em:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1948-7177.2000.tb00001.x. Acesso em: 11 dez. 2018.
WELLE, D. Morre aos 91 anos fundador da rede de móveis IKEA. In: G1. [s. l..], 28 jan. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/mundo/noticia/morre-aos-91-anos-fundador-da-rede-de-moveis-ikea.ghtml. Acesso em: 13 dez. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dalvino de Araújo, Dra. Sheila Cordeiro Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.