Design management apllied to value creation in the furniture industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129152021e0022

Keywords:

Design, Industrial, Product management, Furniture industry and trade, Product differentiation, Designers

Abstract

With the advancement and more accessible values of technology, companies are trying to find new ways to maintain their position in the market. In this context, design management plays an important role in creating value for industries. The purpose of this study is to demonstrate, through a bibliographic review and a case study of the Ikea company, how design management allows the creation of competitive and innovative models in the industry. This research has an exploratory, descriptive, qualitative nature, bibliographic and systematic review of articles and graduate studies. As a result, it was possible to identify that the company Ikea created an innovative model called Democratic Design, developed from design management. This model provides a creative differential to the company, keeping it competitive in the furniture market. The study also shows that the most valued companies in the financial market use design management as a strategic tool in their institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalvino Pereira de Araújo Junior, UFAM - Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Amazonas (2003) com especialização em Marketing Empresarial pela UFAM (2010). Atualmente é Diretor de Criação e sócio da empresa ForBrand Comunicação. 

Sheila Cordeiro Mota, UFAM - Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Amazonas (2006), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Amazonas (2008) e doutorado em Diseño, Fabricación y Gestión de Proyectos Industriales - Universitat Politècnica de València (2017). Professora do quadro permanente da Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenvolvimento de Produto, atuando principalmente nos seguintes temas: ecodedign, inovação e produtividade, HCI, comunicação visual, reaproveitamento de materiais, Design e território, redesign e ergonomia. Atualmente é coordenadora do curso de graduação em Design da Universidade Federal do Amazonas e Membro da Coordenação do PPGD em Design, também da Universidade Federal do Amazonas.

References

AAKER, D. A. Marcas Brand Equity: gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócios Editora, 1998.

BEST, K. Fundamentos de gestão de design. Porto Alegre: Bookman, 2012.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Indústria e Comercio Exterior. Secretaria do Desenvolvimento da Produção. Diagnóstico do design brasileiro. Brasília: MDIC, 2014. Disponível em: https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/arquivos/dwnla_1435234546.pdf. Acesso em: 01 dez. 2020.

BORJA DE MOZOTA, B. Design management: using Design to build value and corporate innovation. New York: Allworth Press, 2003.

BORJA DE MOZOTA, B; KLÖPSCH, C.; COSTA, F. C. X. Gestão do Design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

BRUCE, M.; COOPER, R.; VAZQUEZ, D. Effective Design management for small businesses. Design Studies, Great Britain, v. 20, n. 3, p. 297-315, May. 1999. DOI: https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00022-2

CAMACHO, M. F. Diseño para el desarrollo: el potencial de la integración estratégica del diseño en las empresas, el caso de Colombia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 6., 2004, São Paulo. Anais [...]. São Paulo : FAAP, 2004. 1 CD-ROM.

CAMEIRA, S. R. Branding + Design: a estratégia na criação de identidades de marca. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 2016.

DZIOBCZENSKI, P. R. N.; BERNARDES, M.; SATO, K. Criteria for selection of design management indicators in product development companies. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING DESIGN, 3., 2013, Korea. Proceeding [...]. Seoul : Sungkyunkwan University, 2013.

FOLZ, R. R. Projeto tecnológico para produção de habitação mínima e seu mobiliário, 2008. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18141/tde-06082008-100756/pt-br.php

GORB, P. Design Management: Papers from the London Business School. New York: Van Nostrand, 1990.

HILLER, M. Branding: A arte de construir marcas. São Paulo: Trevisan, 2012.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. 12. ed. São Paulo: Person Prentice Hall, 2007.

LASTRES, H. M. M. et al. Design para a competitividade: recomendações para a política industrial no Brasil. Relatório síntese. Rio de Janeiro: CNI/DAMP/Núcleo de Design, 1996.

MAGALHÃES, C. F. de. Design estratégico: integração e ação do design industrial dentro das empresas. Rio de Janeiro: SENAI, 1997.

MARTINS, R. F. de F. A gestão de design como uma estratégia organizacional: um modelo de integração do design em organizações.2004. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

MARTINS, R. F. de F.; MERINO, E. A. D. A gestão de design como estratégia organizacional. Rio de Janeiro: Rio Books, 2011.

MOREIRA, B. R. Gestão do Design na prática: framework para implementação em empresas. 2016. Tese (Doutorado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

MORAES, D. de. Metaprojeto: o Design do Design. Blücher: São Paulo, 2010.

PHILLIPS, P. L. Creating the Perfect Design Brief: How to Manage Design for Strategic Advantage. 2.ed. New York: Allworth, 2012.

PORTER, M. E. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.

PORTER, M. E. What strategy? Harvard Business Review, v.74, n. 6, p. 61-78, Nov.-Dec. , 1996. Disponívem em: https://iqfystage.blob.core.windows.net/files/CUE8taE5QUKZf8ujfYlS_Reading+1.4.pdf. Acesso em: 2 dez. 2019.

RAE, J. Design Value Index Exemplars Outperform the S&P 500 Index (Again) and a New Crop of Design Leaders Emerge. DMI, [s. l.], v. 27, n. 3, p. 4-11, 28 dez. 2016. Disponível em: https://cdn.ymaws.com/www.dmi.org/resource/resmgr/design_value_index/16274RAE04.pdf Acesso em: 19 fev. 2019.

SANCHEZ, R. Integrating design into strategic management process. Design management Review, [s. l.], v. 17, n. 4, p. 10, Fall 2006. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1948-7169.2006.tb00057.x. Acesso em: 12 dez. 2019.

STONER, J. A. F., FREEMAN, R. E. Administração. Rio de Janeiro: Prentice-hall, 1985.

TAVARES, M. C. Gestão de marcas: construindo marcas de valor. São Paulo: Harbra, 2008.

TEIXEIRA, J. de A. O design estratégico na melhoria da competitividade das empresas, 2005. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2005.

WALTON, T. Design Management as a Business and Academic Discipline. Design Management Journal, Boston, v.1, n.1, p. 5-7, nov. 2000. Disponível em:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1948-7177.2000.tb00001.x. Acesso em: 11 dez. 2018.

WELLE, D. Morre aos 91 anos fundador da rede de móveis IKEA. In: G1. [s. l..], 28 jan. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/mundo/noticia/morre-aos-91-anos-fundador-da-rede-de-moveis-ikea.ghtml. Acesso em: 13 dez. 2018.

Published

2021-07-27

How to Cite

ARAÚJO JUNIOR, Dalvino Pereira de; MOTA, Sheila Cordeiro. Design management apllied to value creation in the furniture industry . DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–18, 2021. DOI: 10.5965/18083129152021e0022. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/19449. Acesso em: 30 jun. 2024.