Vaporwave's visual language legacy

representetion in the late stages of capitalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129152021e0027

Keywords:

Graphic arts - Vaporwave (Music), Memes, Visual communication in art, Language and the Internet

Abstract

The article is concerned with the Vaporwave movement’s visuality, grounding in Hall (1997) the system of language - its codes and the construction of meanings, conformed by signs. In this sense, the cover of the album “Floral Shoppe” (2011) is analyzed, identifying the visual elements and the context of their political messages, later discussed in the face of appropriation by large corporations, even if they are ideologically opposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Stephan Rocchetti Luz, Pontificia Universidade Catolica de Campinas

Atualmente é bolsista CNPq de iniciação científica da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Design Digital, atuando principalmente nos seguintes temas: vaporwave, cibercultura, linguagem visual, palestras e arte e design. (Texto informado pelo autor)

Luisa Angélica Paraguai Donati, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Pesquisadora e Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Midia e Arte da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. Consultora Ad Hoc da CAPES e FAPESP. Reviewer da Leonardo Digital. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Produção e Pesquisa em Arte. Pesquisadora e artista nas interlocuções entre arte, design e tecnologia, investiga linguagens e materialidades, que operacionalizam tecnologias enquanto modos de ver e perceber o mundo. Possui graduação em Engenharia Civil na Universidade de São Paulo (USP), mestrado e doutorado em Multimeios, Instituto de Artes na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), e pós-doutorado no Planetary Collegium, Nuova Accademia di Belle Arti NABA, Milão e no MediaLab/BR, Universidade Federal de Goiás, Brasil.

References

BERNARDO, J. F. Colagem nos meios imagéticos contemporâneos. 2012. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/86944. Acesso em: 5 jul. 2020.

DONDIS, D. A. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ESQUIRE. How Vaporwave Was Created and Destroyed by the Internet: An exploration of the anti-consumerism music that died the way it lived. [S. l.: s. n.], Aug. 2016. Disponível em: https://www.esquire.com/entertainment/music/a47793/what-happened-to-vaporwave. Acesso em: 5 jul. 2020.

FISHER, M. Capitalist realism: Is there no alternative? Reino Unido: John Hunt Publishing, 2009.

GENIUS . 7 Rings. Intérprete: Ariana Grande. [s. l.] : Universal Music Group, 2019. Disponível em: https://genius.com/Ariana-grande-7-rings-lyrics. Acesso em: 2 jul. 2020.

GLI.TC/H - the F.A.Q. Page . [S. l.: s. n.], [201-?]. Disponível em: http://gli.tc/h/faq/. Acesso em: 5 jul. 2020.

HALL, S. (ed.). The work of representation. In: HALL, S. (ed.). Representation: Cultural representations and signifying practice. London : Sage, 1997. , p. 13-74. v. 2. Disponível em: https://pages.mtu.edu/~jdslack/readings/CSReadings/Hall%20-%20Representation.pdf. Acesso em: 1 jun. 2020.

HEELS, B. History of Vaporwave. [S. l.: s. n.], 2015. Ben Heels Music . Disponível em https://benheelsmusic.wordpress.com/2015/10/01/history-of-vaporwave/ . Acesso em: 2 jul. 2020.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto of the Communist Party. [S. l.: s. n.], 1848. In: YOUNGE, R.; PARTNOY, F. Activist Manifesto. [S. l.: s. n.], 2018. Disponível em http://activistmanifesto.org/assets/original-communist-manifesto.pdf. Acesso em: 4 jul. 2020.

MONTEIRO, G. H.; AMARAL, L. V. do; RIOS, J. R. A. C. “está tudo em suas mãos”: o desenvolvimento do movimento vaporwave na internet. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE. 19., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...] .Fortaleza : INTERCOM, 2017. Disponível em: http://www.portalintercom.org.br/anais/nordeste2017/resumos/R57-0360 1.pdf?fbclid=IwAR0huO1dVM_0_-hJ0AIb-bFsJpUhL9H3dLVLpxEExz0C1rZr34sR2osHg7U. Acesso em: 4 jul. 2020.

PEARSON, J. How Tumblr and MTV Killed the Neon Anti-Corporate Aesthetic of Vaporwave. [S. l.: s. n.], 26 jun. 2015. VICE . Disponível em: https://motherboard.vice.com/en_us/article/539v9a/tumblr-and-mtv-killed-vaporwave. Acesso em: 11 jul. 2020.

SILVA, A. de A. O capitalismo tardio e sua crise: estudo das interpretações de Ernest Mandel e a de Jürgen Habermas. 2012. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

TANNES, G. Babbling Corpse: Vaporwave and the commodification of Ghosts. Croydon: Editora Zero Books, 2016.

VOX. How seapunk went from meme to mainstream. Produção: Estelle Caswell, Carlos Waters. [S. l.: s. n.], 29 fev. 2016. 1 vídeo (4min31s). YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lxn-6DAuqyk. Acesso em: 2 jul. 2020.

WEIRDVIBESMTVHIVE. The Birth of seapunk. Produção: Shirley Braha. [S. l.: s. n.], 28 fev. 2013. 1 vídeo (2min14s). Ep14 (p2). YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mkSxFDYEklg. Acesso em: 1 jul. 2020.

Published

2021-10-07

How to Cite

LUZ, Gustavo Stephan Rocchetti; DONATI, Luisa Angélica Paraguai. Vaporwave’s visual language legacy: representetion in the late stages of capitalism. DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–15, 2021. DOI: 10.5965/18083129152021e0027. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/18487. Acesso em: 30 jun. 2024.