Judgmental, thanks to God!

urban intervention and the critical essay as a reinvention of oneself

Authors

  • Diego Baffi Unespar Curitiba Campus II Faculdade de Artes do Paraná - FAP

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0017

Keywords:

Street art, Urbanization, Writing and art, Performance art

Abstract

The essay is based on classic and contemporary writers to present the historical and conceptual bases of essay writing. Concomitantly, it deals with the author's experience in the site-specific construction of the urban intervention in art Darkness Awaits (conceived and presented in September 2018 in Lomé, Togo). In this way, the text presents and defends the relevance both of using the literary essay format for writing derived from academic research that discusses practice in art and of what is defined as an “essay methodology” for the production of works and knowledge in art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Baffi, Unespar Curitiba Campus II Faculdade de Artes do Paraná - FAP

Diego Elias Baffi é professor efetivo da área de teatro da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - Campus II (FAP). Possui doutorado pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2019). É paulistano de nascimento, campineiro de formação e curitibano de morada, é membro fundador da quandonde intervenções urbanas em arte (plataforma criada em 2012 que já atuou em 30 cidades do Brasil, além de 12 outros países da África, América e Europa), palhaço (atuação e direção), vegano, pai da Luísa, ciclista e antifascista. www.quandonde.com.br. E-mail: diego_baffi@yahoo.com.br

References

ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ADORNO, T. W. Notas de Literatura I. São Paulo :Editora 34, 2003. p. 15-45. (Coleção Espírito Crítico)

BAFFI, D. E. Ensaios entre mundos possíveis: a estrangeiridade como princípio para a criação de intervenções urbanas em arte. 2019. Tese (Doutorado em Teatro) — Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

BENSE, M. O Ensaio e sua prosa. Rio de Janeiro : IMS, # 16, mar. 2014. Website: Instituto Moreira Salles, Serrote. Disponível em: https://www. revistaserrote.com.br/ 2014/04/o-ensaio-e-sua-prosa/. Acesso em: 3 ago. 2020.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Uma conversa, o que é, para que serve? In: DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998. p. 7-45

FONTES, A. S. Intervenções temporárias, marcas permanentes: apropriações, arte e festa na cidade contemporânea. Rio de Janeiro: Casa da Palavra & Faperj, 2013.

LAROSSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101 a 115, jul./dez. 2003.

LUKÁCS, G. Sobre a essência e a forma do ensaio: uma carta a Leo Popper. Revista UFG, Goiás, v. 9, n. 4, p. 1-13,2008.Disponível em: ttps://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48186/23535. Acesso em: 03 ago. 2020.

PEIXOTO, N. B. Paisagens Urbanas. São Paulo: Editora Senac, 2003.

STAROBINSKI, J. É possivel definir o Ensaio?. Revista Remate de males, Campinas, SP, v. 31, n. 1-2, p. 13-24, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/remate.v31i1-2.8636219. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/%20remate/article/view/8636219. Acesso em: 03 ago. 2020.

Published

2020-10-20

How to Cite

BAFFI, Diego. Judgmental, thanks to God! urban intervention and the critical essay as a reinvention of oneself . DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01–19, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0017. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17971. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.