Performative Research: the body as a way of investigation
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0029Keywords:
Lecoq, Jacques, 1921-1999, Performing arts-Methodology, Improvisation (Acting)Abstract
This text presents performative research as a practical and creative study methodology in an academic master's research based on the dialogues of the body. We share here the initial ongoing research processes in which Jacques Lecoq's bodily pedagogical procedures are studied for the scenic artist known as Seven Levels. We present how performative research embraces our propositions for the practical studies carried out and also for the construction of writing that emanates from research laboratories, built through a logbook. The performative research here is understood according to the precepts of Brad Haseman (2015) and also of Brazilian researchers and artists who developed their studies in this perspective, such as Ciane Fernandes (2014).
Downloads
References
BRAGA, B. Experiências cênicas para um laboratório de pesquisa prática em atuação. Pós: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Da EBA/UFMG. Belo Horizonte, v. 3, n. 6, p. 75-85, nov. 2013 - abr. 2014. Disponível em: https://eba.ufmg.br/revistapos3/index.php/pos/article/view/116. Acesso em: 12 de out. 2019.
BRAGA, B. Raspas e restos me interessam. In: CARREIRA, A. et al. (org.). Metodologias de pesquisa em artes cênicas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006. p. 78-81. Disponível em: http://portalabrace.org/impressos/1_metodologias_de_pesquisa_em_artes_cenicas.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.
BELÉM, E. Notas sobre o teatro brasileiro: uma perspectiva descolonial. Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 120-131, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/110637. Acesso em: 14 de jun. 2020.
FERNANDES, C. Em busca da escrita com dança: algumas abordagens metodológicas de pesquisa com prática artística. Dança, Salvador, v. 2, n. 2, p. 18-36, 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistadanca/article/view/9752. Acesso em: 3 set. 2019.
FERNANDES, C. A Prática como Pesquisa e a Abordagem Somático-Performativa. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 8., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte : ABRACE, 2014. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/4626 . Acesso em: 3 set. 2019.
FERNANDES, C. Pesquisa Somático-Performativa: Sintonia, Sensibilidade, Integração. ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v. 1, n. 2, p. 76-95, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5262 .Acesso em: 3 set. 2019.
HASEMAN, B. Manifesto pela Pesquisa Performativa. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. . Resumos [...]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/ppgac/spa/conferencias_5oSPA. Acesso em: 13 maio 2019.
LECOQ, J. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. Tradução: Marcelo Gomes. São Paulo: Editora Senac, 2010.
MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
PRETTE, N. Técnicas corporais na relação dança e universidade. In: ENCONTRO CIENTÍFICO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA, 5., 2017, Natal. Anais [...]. Natal : ANDA, 20017. p. 662-667. Disponível em: https://proceedings.science/anda/anda-2017/papers/tecnicas-corporais-na-relacao-danca-e-universidade. Acesso em: 20 set. 2019.
MIGNOLO, W. D. Histórias Locais/Projetos Globais – colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.
MIGNOLO, W. D. The Idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2005.
RAMOS, L. F. Pesquisa Performativa: uma tendência a ser bem discutida. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Resumos [...]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/ppgac/spa/textos_5oSPA . Acesso em: 4 set. 2019.
RETTORE, P. A Improvisação no processo de criação e composição da dança de Dudude Herrmann. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/JSSS-8BNNJ4. Acesso em: 15 jun. 2020.
SACHS, C. M. A Imaginação é um Músculo: a contribuição de Lecoq para o trabalho do ator. 2013. Tese (Doutorado em Tetro) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em: http://www.tede.udesc.br/bitstream/tede/518/1/claudia.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.
SERRANO, L. S. Corporeidades Mestiças: Pesquisa Somático-Performativa como uma opção descolonial. Conceição/Conception, Campinas, v. 22, n. 1, p. 21-32, 2013.
DOI: https://doi.org/10.20396/conce.v2i1.8647709. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8647709. Acesso em: 5 set. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Nailanita Prette
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.