Performative Research: the body as a way of investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0029

Keywords:

Lecoq, Jacques, 1921-1999, Performing arts-Methodology, Improvisation (Acting)

Abstract

This text presents performative research as a practical and creative study methodology in an academic master's research based on the dialogues of the body. We share here the initial ongoing research processes in which Jacques Lecoq's bodily pedagogical procedures are studied for the scenic artist known as Seven Levels. We present how performative research embraces our propositions for the practical studies carried out and also for the construction of writing that emanates from research laboratories, built through a logbook. The performative research here is understood according to the precepts of Brad Haseman (2015) and also of Brazilian researchers and artists who developed their studies in this perspective, such as Ciane Fernandes (2014).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nailanita Prette, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestranda em Artes na linha de Artes da Cena pela Universidade Federal de Minas Gerais, graduada em licenciatura e bacharelado em Dança pela Universidade Federal de Viçosa, técnica em Dança pela Escola Técnica de Arte Municipal Santa Cecília.

Bya Braga (Maria Beatriz Braga Mendonça), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora associada do Departamento de Artes Cênicas da UFMG, com atuação na Graduação em Teatro e na Pós-Graduação em Artes/Linha de Pesquisa Artes da Cena da Escola de Belas Artes, da mesma Universidade

References

BRAGA, B. Experiências cênicas para um laboratório de pesquisa prática em atuação. Pós: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Da EBA/UFMG. Belo Horizonte, v. 3, n. 6, p. 75-85, nov. 2013 - abr. 2014. Disponível em: https://eba.ufmg.br/revistapos3/index.php/pos/article/view/116. Acesso em: 12 de out. 2019.

BRAGA, B. Raspas e restos me interessam. In: CARREIRA, A. et al. (org.). Metodologias de pesquisa em artes cênicas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006. p. 78-81. Disponível em: http://portalabrace.org/impressos/1_metodologias_de_pesquisa_em_artes_cenicas.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.

BELÉM, E. Notas sobre o teatro brasileiro: uma perspectiva descolonial. Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 120-131, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/110637. Acesso em: 14 de jun. 2020.

FERNANDES, C. Em busca da escrita com dança: algumas abordagens metodológicas de pesquisa com prática artística. Dança, Salvador, v. 2, n. 2, p. 18-36, 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistadanca/article/view/9752. Acesso em: 3 set. 2019.

FERNANDES, C. A Prática como Pesquisa e a Abordagem Somático-Performativa. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 8., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte : ABRACE, 2014. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/4626 . Acesso em: 3 set. 2019.

FERNANDES, C. Pesquisa Somático-Performativa: Sintonia, Sensibilidade, Integração. ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v. 1, n. 2, p. 76-95, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5262 .Acesso em: 3 set. 2019.

HASEMAN, B. Manifesto pela Pesquisa Performativa. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. . Resumos [...]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/ppgac/spa/conferencias_5oSPA. Acesso em: 13 maio 2019.

LECOQ, J. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. Tradução: Marcelo Gomes. São Paulo: Editora Senac, 2010.

MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

PRETTE, N. Técnicas corporais na relação dança e universidade. In: ENCONTRO CIENTÍFICO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA, 5., 2017, Natal. Anais [...]. Natal : ANDA, 20017. p. 662-667. Disponível em: https://proceedings.science/anda/anda-2017/papers/tecnicas-corporais-na-relacao-danca-e-universidade. Acesso em: 20 set. 2019.

MIGNOLO, W. D. Histórias Locais/Projetos Globais – colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

MIGNOLO, W. D. The Idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2005.

RAMOS, L. F. Pesquisa Performativa: uma tendência a ser bem discutida. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Resumos [...]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/ppgac/spa/textos_5oSPA . Acesso em: 4 set. 2019.

RETTORE, P. A Improvisação no processo de criação e composição da dança de Dudude Herrmann. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/JSSS-8BNNJ4. Acesso em: 15 jun. 2020.

SACHS, C. M. A Imaginação é um Músculo: a contribuição de Lecoq para o trabalho do ator. 2013. Tese (Doutorado em Tetro) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em: http://www.tede.udesc.br/bitstream/tede/518/1/claudia.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

SERRANO, L. S. Corporeidades Mestiças: Pesquisa Somático-Performativa como uma opção descolonial. Conceição/Conception, Campinas, v. 22, n. 1, p. 21-32, 2013.

DOI: https://doi.org/10.20396/conce.v2i1.8647709. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8647709. Acesso em: 5 set. 2019.

Published

2020-10-20

How to Cite

PRETTE, Nailanita; BRAGA (MARIA BEATRIZ BRAGA MENDONÇA), Bya. Performative Research: the body as a way of investigation. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01–18, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0029. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17962. Acesso em: 22 nov. 2024.