The house that i live in the house that lives in me
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0025Keywords:
Performing arts and children, Body language in art, Play in art, Performance artAbstract
This text refers to the work developed with young children in an early preschool education institution. The daily work with children is inspired by movements that make up Playful/Artistic Inventions. In the combination of elements arising from relational psychomotricity, mainly from the perspective of French authors, Bernard Aucouturier and Andre Lapierre, and others from art, such as artists such as Lygia Clark, Elisa Bracher, Hélio Oiticica, Amélia Toledo, Deborah Colker, Leandro Selister, the Playful/Artistic Inventions sprout. The work is thought and planned, allowing children the opportunity to play with art, with artists, with works, propositions, materials and techniques. Spaces and times for playing are those in which children create.One of the aims of Playful/Artistic Inventions is to allow the child's body to arise, prioritizing a space-time in school routines for body-artistic work. The body-art instigating the child's desire to try out and to know, a space-time for the manifestation of what a child's body can. At the beginning of 2017, a pair of teachers defined A CASA as an allusion to work with children during that year. A CASA was, therefore, the element that nourished poetry and thought about the things of the world. Contemporary art in dialogue with performatic language, theater, cinema, dance and literature provided support for reflection on body and childhood in the school space.
Downloads
References
ATTAR, Farid al-Din. A linguagem dos pássaros. São Paulo: Attar Editorial, 2011.
BACHELARD, G. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2009.
BRACHER, E.; VALENTIM, F.; NAVES, R. A cidade e suas margens. São Paulo: Editora 34, 2008.
CASA. Criação, Direção e Coreografia: Deborah Colker. Rio de Janeiro: Dan Hassan, 1999. 1 DVD (60 min.), son., color.
A CASA. Intérprete: Boca Livre. In: A Arca de Noé, [S. l..]: Gravadora Ariola , 1980. 1 disco sonoro, faixa 2, lado 2 (2 min., 13 sec.). Disponível em: http://www.toquinho.com.br/album/lp-a-arca-de-noe-1-polygram-1980/. Acesso em: 3 mar. 2020
A CASA é sua. Intérpretes: Arnaldo Antunes/Ortinho. In: Ao vivo lá em casa. Intérprete: Arnaldo Antunes. [S. l.] : Gravadora Rosa Celeste, 2010. 1 CD, faixa 1( 4 min., 41 sec.) Disponível em: https://open.spotify.com/track/0QjxHLuEJHmAFDyMkEDf7z. Acesso em: 08 mar. 2020.
CASA é Sua - Arnaldo Antunes: videoclipe oficial (Projeto 3 Clipes - 1 Curta) . Publicado on-line pelo canal Três Clipes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y-xVpQ1KRWw. Acesso em: 20 fev. de 2020.
CHIARELLI, T. Leda Catunda. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 1998.
COLKER, D.; BOSCO, F.; ELIAS, J. Companhia de dança Deborah Colker. Rio de Janeiro: Réptil, 2013.
DOGVILLE. Direção: Lars Von Trier. Dinamarca: California Filmes, 2003. 1 DVD (171 min.), son., color. Legendado.
EM BUSCA do ouro. Direção : Charles Spencer Chaplin. Produção de United Artists. Estados Unidos: Charlie Chaplin Film Corporation, 1925. 1 DVD (96 min.) P&B.
ERNESTO NETO. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Website: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa11848/ernesto-neto. Acesso em: 19 abr. 2020.
LALAU; LAURABEATRIZ. Passarinhos do Brasil: poemas que voam. São Paulo: Peirópolis, 2013.
LALAU; LAURABEATRIZ. Sobre Voos: o que as aves brasileiras veem lá de cima. São Paulo: Editora Manole, 2008.
LOVE Casa Batlló. Barcelona: Vimeo, 2013. 1 vídeo (2 min., 34 sec.) son. color. Disponível em: https://vimeo.com/81086090. Acesso em: 3 mar. 2020.
MARQUES, A. M.; JORGE, E. Como se fosse a casa: (uma correspondência). Belo Horizonte: Relicário Edições, 2017.
MELLO, R. Meninos do Mangue. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2001.
MELLO, R. Clarice. São Paulo: Global, 2018.
MELLO, R. Vizinho, Vizinha. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2002.
PÁEZ VILARÓ, C. Museo-Taller de Casapueblo (Uruguai). Uruguai : Casapueblo, 2015. Facebook: @museotallerdecasapueblo. Disponível em: https://www.facebook.com/museotallerdecasapueblo/. Acesso em: 03 mar. 2020.
PATRICK Dougherty. Publicado on-line pelo site Patrick Doucherty, News , Carolina do Norte : [s . n.], 2015. Disponível em: http://www.stickwork.net/news. Acesso em: 03 mar. 2020.
PINACOTECA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Lygia Clark da obra ao acontecimento: somos o molde : a você cabe o sopro. [Catálogo]. Curadoria: Suely Rolnik; Corinne Diserens. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, Organização Social de Cultura, 2005.
QUINTANA, M. Preparativos de Viagem. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2013.
RESTANY, P. Hundertwasser: o pintor das cinco peles. Lisboa: Taschen, 2003.
SELISTER, L. Leandro Selister: paixão por capturar imagens que marquem a passagem do tempo. [S. l] : Dana. Website: Dana, entrevistas. Disponível em: https://dana.com.br/social/entrevistas/leandro-selister/. Acesso em: 03 mar. 2020.
SELISTER, L. Tique-taque tremor das pequenas coisas. Porto Alegre: Escritos, 2014.
SELISTER, L. Tique-Taque, tremor das pequenas coisas. [S. l. : s. n.], 2004. Blog: Leandro Selister, projetos. Disponível em: https://www.leandroselister.com.br/blog/portfolio-item/tique-taque-tremor-das-pequenas-coisas/. Acesso em: 03 mar. 2020.
SÍS, P. A Conferência dos Pássaros. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2013.
TOLEDO, A. Amélia Toledo: arte, liberdade, aventura. [S. l. : s. n.], 2017. Website: Amélia Toledo Disponível em: https://ameliatoledo.com/artista/. Acesso em: 3 mar. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lígia Mara Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.