Perfography and situated writing:
the construction of a research in arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0022Keywords:
Cartography in art-Methodology, Writing and art, Performative (Philosophy)Abstract
Two writings constitute this text. The first one is colorful, narrates the weaknesses and insecurities of the writing process. The second one is an academic paper that discusses two research practices in art– perfography (perfografia) and situated writing in relation with the Modus Operandi AND. Both have the cartographic attitude – careful perception of processes and openness to embrace events – as a principle of action.
Downloads
References
BAFFI, D. E. Destino: poesia – tentativas de fazer arte na condição de estrangeiro. Arte da Cena (Art on Stage), Goiânia, v. 2, n. 3, p. 203-218, jul./dez. 2016.DOI: https://doi.org/10.5216/ac.v2i3.44797. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/artce/article/vi ew/44797. Acesso em: 24 set. 2019.
CIOTTI, N. O professor-performer. Natal: EDUFRN, 2014.
CLARK, L. Livro-obra. In: BORJA-VILLEL, M. J. et al. Lygia Clark. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1998.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. Rio de janeiro : Editora 34, 1995. v.1
EUGÉNIO, F. Caixa-Livro AND. Rio de Janeiro: Fada Inflada, 2019.
EUGÉNIO, F.; FIADEIRO, J. Jogo das Perguntas: o modo operativo “AND” e o viver juntos sem ideias. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 25, n. 2, p. 221-246, maio/ago. 2013. Disponível em: http://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4940. Acesso em: 18 out. 2013.
FABIÃO, E. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 235-246, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373/60355. Acesso em 13 mar.2014.
FERNANDES, C. Entre Escrita Performativa e Performance Escritiva: o local da pesquisa em artes cênicas com encenação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES, 5., 2008, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte : ABRACE, 2008. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/1607 . Acesso em: 02 jul. 2020.
GREINER, C. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2006.
KASTRUP, V.; TEDESCO, S.; PASSOS, E. Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.
LICONTI, J. L. Pistas para uma poética dos acidentes. 2016. Dissertação. (Mestrado em Teatro). Programa de Pós-graduação em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000023/0000233e.pdf. Acesso em: 02 jul 2020.
KWON, M. One place after to another: site-specific art and locational identity. Massachusetts Institute of Technology, 2002.
MARQUES, D.; RACHEL, D. Perfografia. Redobra, Salvador, n. 11, p.152-161, abril. 2013. Disponível em: http://www.redobra.ufba.br/wp-content/uploads/2013/06/redobra11_17.pdf. Acesso em: 06 ago. 2019.
MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001.
PASSOS, E.; KASTRUP, V..; ESCÓSSIA, L. da (org). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (org). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2016.
PELBART, P. P. Biopolítica. Sala Preta, São Paulo, v. 7, p. 57-65, nov. 2007. DOI: https://doi.org/10.1 1606/issn.2238-3867.v7i0p57-66. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/vie w/57320. Acesso em: 31 mar. 2019.
ROLNIK, S. Cartografia Sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2007.
VIEIRA, J. A. A. Teoria do Conhecimento e Arte. Música Hodie, Goiânia, v. 9, n. 2, p. 11-24, 2009. DOI: https://doi.org/10.5216/mh.v9i2.11088. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/musica/a rticle/view/11088. Acesso em: 21 jan. 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Juliana Lima Liconti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.