What is performative writing?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0015Keywords:
Performing arts, Writing and art, Performance artAbstract
This text is a presentation of formulations, ways and images based on the title question 'what is performative writing?', presenting the collection of texts from the proposal From theme to ways, reflections and inventions: research in arts and research writing, produced by artist-researchers from different Brazilian universities, who bring with them the interest and reflective exercise of Research in Art in and through writing, sharing their procedures and possibilities.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. The danger of a single story. [S. l.: s. n], jul. 2009. 1 vídeo (18 min., 34 sec.). Website: TED Ideas Worth Spreading. Disponível em: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story. Acesso em: 12 fev. 2020.
AGAMBEN, G. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG; 2005.
AGAMBEN, G. Signatura rerum: sobre o método. Barcelona: Anagrama, 2010.
ANZALDÚA, G. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/%25x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view /9880/9106. Acesso em: 12 fev. 2020.
AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BASBAUM, R. R. Manual do artista – etc. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.
BUTLER, J. Cuerpos que importan. Sobre los limites materiales y discursivos del “sexo”, In: TAYLOR, D.; FUENTES, M. (org). Estudios avanzados de performance, México: Fondo de Cultura Economica USA, 2011. p. 51-90.
CABALLERO, I. D. Cenários liminares: teatralidades, performances e política. Uberlândia: EDUFU, 2016.
EINSTEIN, A. A Teoria da Relatividade Especial e Geral. São Paulo: Atlas,1991.
FERNANDES, C. Pesquisa Somático-Performativa: sintonia, sensibilidade, integração. Art Research Journal, Natal, RN, v. 1, n. 2, p.76-95, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5262/4239. Acesso em: 12 dev. 2020.
FORTIN, S.; GOSSELIN, P. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. Art Research Journal, Natal, RN, v. 1, n. 1, p. 1-17, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5256/4314. Acesso em: 12 fev. 2020.
FOUCAULT, M.l. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
GOFFMAN, E. The presentation of self in everyday life. New York: Doubleday, 1959.
HASEMAN, B. Manifesto for Performative Research. Media International Australia incorporating Culture and Policy, Austrália, n. 118, feb. 2006. p. 98-106.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
HOOKS, B. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018. E-book. Disponível em: https://www.record.com.br/produto/o-feminismo-e-para-todo-mundo-2/. Acesso em: 12 fev. 2020.
LADDAGA, R. Estética da emergência: a formação de outra cultura das artes. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
LAWRENCE, W. Weiner Lawrence interview: the means to answer questions. [S.l.: s.n], 17 mar. 2014. 1 vídeo (12 min., 29 sec.). Entrevista cedida ao canal Louisiana Channel. Disponível em: https://youtu.be/AscU8wKzbbE. Acesso em: 14 fev. 2020.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma Introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador, BA : EDUFBA, 2012.
LYRA, L. de F. R. P. de. Guerreiras e Heroínas em performance: Da artetnografia à Mitodologia em Artes Cênicas. 2010. Tese (Doutorado em Artes Cênicas), Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2011. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPO SIP/284426. Acesso em: 12 fev. 2020.
MONTAIGNE, M. de. Os Ensaios: livro I. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método de cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
RAGO, M. A aventura de contar-se: feminismos, escritas de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ROCHA, T. O que é dança contemporânea? Salvador: Conexões criativas, 2016.
SANTOS, C. M. dos; BIANCALANA, G. R. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista Aspas, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 53-63, 2017. DOI: https://doi. org/10.11606 /issn.2238-3999.v7i2p53-63. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/aspas/article /view/137980 . Acesso em: 17 fev. 2020.
SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. 2. ed. New York : Routledge, 2006.
TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
ZAMBONI, S. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas, SP: Autores Associados, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ines Saber de Mello, Franciele Machado de Aguiar, Jussara Belchior Santos, Luane Pedroso de Oliveira, Matheus Abel Lima de Bitencourt, Tereza Franzoni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.