"Risky interactions" relationships between contemporary art and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0011

Keywords:

Arte moderna - Séc. XX, Arte - Estudo e ensino, Arte - Temas, motivos, Água - Temas, motivos

Abstract

With the intention of contributing to the discussions that happen in academic fields about how to insert contemporary art in education, and to defend the notion that the art of today is closer to the day-to-day, in this text are commented the artistic processes of four contemporary artists that use in their poetics the most indispensable element for life: the water. Contemporary art is contextualized, initially highlighting the changes that have occurred in recent times, including those resulting from new technologies. It is concluded that the current public politics for education are in the opposite direction of what art offers, as well as that teachers must understand the new logic in force to take advantage of the potential of current art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Maria de Andrade Palhano, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda na Linha de Pesquisa Ensino das Artes Visuais no PPGAV/UDESC. É Mestre em Educação pela FURB/Blumenau/SC. É pesquisadora no Núcleo de Estudos Semióticos e Transdisciplinares.

Sandra Regina Ramalho e Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora e Pesquisadora da Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC, orienta dissertações e teses; é Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP e fez pós-doutoramento na França (2002). É autora dos livros Imagem também se lêModa também é textoSentidos à mesa eDiante de uma imagem; organizou, em coautoria, dez outros títulos de livros. Foi Presidente da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Visuais (gestão 2007-2008); Diretora Geral do Centro de Artes da UDESC (1998-2001), Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UDESC (2009 – 2011). Presidiu bancas de doutoramento na Université Paris VII (2011) e Universidad de Barcelona (2013). Foi agraciada com a Medalha do Mérito Universitário João David Ferreira Lima pela Câmara de Vereadores de Florianópolis e com a Medalha do Mérito Funcional Alice Petrelli pelo Governo de Santa Catarina. Atualmente (2020) é Professora Visitante na Universitat de Girona, Espanha.

References

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CAYCEDO, C. A fome como professora, São Paulo, 2016. Website DOCPLAYER https://docplayer.com.br/56895212-A-fome-como-professora.html. Acesso em: 29 set. 2019.

CAYCEDO, C. River Books / Libros Río, São Paulo, 2016. Website Carolina Caycedo. Disponível em: http://carolinacaycedo.com/river-books-libros-rio/ Acesso em: 29 set. 2019.

CAUQUELIN, A. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FAVARETTO, C. F. Arte Contemporânea e educação. Revista Ibero-americana de Educação, v. 53, p. 225-235, 1 maio 2010. DOI: https://doi.org/10.35362/rie530568. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie53a10.pdf/ Acesso em: 28 fev. 2020.

GROSSMANN, M. Arte contemporânea brasileira: à procura de um contexto. In: BASBAUM, R. (Org.). Arte Contemporânea brasileira: texturas, dicções, ficções, estratégias. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.

HOFF, M. Curadoria pedagógica, metodologias artísticas, formação e permanência: a virada educativa da Bienal do Mercosul. In: HELGUERA, P.; HOFF, M. (Org.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/41967916-Pedagogia-no-campo-expandido-org-pablo-helguera-e-monica-hoff.html. Acesso em: 01 fev. 2019.

LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

MENESES, U. T. B. de. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p.11-36, 2003.

NAME, D.; COSTA, M. de L. Catálogo da exposição Amélia Toledo: forma fluida. Paço Imperial Rio de Janeiro: ADUPLA, 2015.

RADUNZ, Dennis. Textos/Interlocuções de RIVER FILM/pedra-fantasma/mar paradoxo. In: Martinovsky, H; Stolf, R. (org.). Exposição RIVER FILM / pedra-fantasma / mar paradoxo. Florianópolis: Museu da Imagem e do Som de Santa Catarina, 2017. Disponível em: http://www.cultura.sc.gov.br/downloads/mis/downloads-4/2200-river-film-denis-raduenz/file. Acesso em: 27 fev. 2020.

RUCH, Michael. Novas mídias na arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

STOLF, Raquel. Entre a palavra pênsil e a escuta porosa: [investigações sob proposições sonoras]. 2011. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/34774. Acesso em: 21 set. 2019

STOLF, Raquel. Sob/sobre notas-desenhos de escuta. Arteriais. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes, Belém, PA, v. 3, n. 4, 20 p. 108-116, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/arteriais.v3i4.4869. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ppgartes/article/view/4869. Acesso em: 30 fev. 2020.

ZIMMER. Claudia. Diário de viagem: uma excursão em cinco tempos. Textos/Interlocuções de RIVER FILM/pedra-fantasma/mar paradoxo. In: Martinovsky, H; Stolf, R. (org.). Exposição RIVER FILM / pedra-fantasma / mar paradoxo. Florianópolis: Museu da Imagem e do Som de Santa Catarina, 2017. Disponível em http://www.cultura.sc.gov.br/downloads/mis/downloads-4/2199-diario-de-viagem-uma-excursao-em-cinco-tempos-claudia-zimmer-1/file. Acesso em: 27 fev. 2020.

ZUKER, Fábio. Carolina Caycedo. In: CATÁLOGO 32ª Bienal de São Paulo: incerteza viva, São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 7 set.-11 dez., 2016. p. 117. Disponível em: http://www.bienal.org.br/publicacoes/8077. Acesso em: 29 set. 2019.

Published

2020-09-22

How to Cite

DE ANDRADE PALHANO, Angela Maria; RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra Regina. "Risky interactions" relationships between contemporary art and education. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, p. 01–23, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0011. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17104. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)