"Risky interactions" relationships between contemporary art and education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0011Keywords:
Arte moderna - Séc. XX, Arte - Estudo e ensino, Arte - Temas, motivos, Água - Temas, motivosAbstract
With the intention of contributing to the discussions that happen in academic fields about how to insert contemporary art in education, and to defend the notion that the art of today is closer to the day-to-day, in this text are commented the artistic processes of four contemporary artists that use in their poetics the most indispensable element for life: the water. Contemporary art is contextualized, initially highlighting the changes that have occurred in recent times, including those resulting from new technologies. It is concluded that the current public politics for education are in the opposite direction of what art offers, as well as that teachers must understand the new logic in force to take advantage of the potential of current art.
Downloads
References
ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
CAYCEDO, C. A fome como professora, São Paulo, 2016. Website DOCPLAYER https://docplayer.com.br/56895212-A-fome-como-professora.html. Acesso em: 29 set. 2019.
CAYCEDO, C. River Books / Libros Río, São Paulo, 2016. Website Carolina Caycedo. Disponível em: http://carolinacaycedo.com/river-books-libros-rio/ Acesso em: 29 set. 2019.
CAUQUELIN, A. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FAVARETTO, C. F. Arte Contemporânea e educação. Revista Ibero-americana de Educação, v. 53, p. 225-235, 1 maio 2010. DOI: https://doi.org/10.35362/rie530568. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie53a10.pdf/ Acesso em: 28 fev. 2020.
GROSSMANN, M. Arte contemporânea brasileira: à procura de um contexto. In: BASBAUM, R. (Org.). Arte Contemporânea brasileira: texturas, dicções, ficções, estratégias. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.
HOFF, M. Curadoria pedagógica, metodologias artísticas, formação e permanência: a virada educativa da Bienal do Mercosul. In: HELGUERA, P.; HOFF, M. (Org.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/41967916-Pedagogia-no-campo-expandido-org-pablo-helguera-e-monica-hoff.html. Acesso em: 01 fev. 2019.
LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
MENESES, U. T. B. de. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p.11-36, 2003.
NAME, D.; COSTA, M. de L. Catálogo da exposição Amélia Toledo: forma fluida. Paço Imperial Rio de Janeiro: ADUPLA, 2015.
RADUNZ, Dennis. Textos/Interlocuções de RIVER FILM/pedra-fantasma/mar paradoxo. In: Martinovsky, H; Stolf, R. (org.). Exposição RIVER FILM / pedra-fantasma / mar paradoxo. Florianópolis: Museu da Imagem e do Som de Santa Catarina, 2017. Disponível em: http://www.cultura.sc.gov.br/downloads/mis/downloads-4/2200-river-film-denis-raduenz/file. Acesso em: 27 fev. 2020.
RUCH, Michael. Novas mídias na arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
STOLF, Raquel. Entre a palavra pênsil e a escuta porosa: [investigações sob proposições sonoras]. 2011. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/34774. Acesso em: 21 set. 2019
STOLF, Raquel. Sob/sobre notas-desenhos de escuta. Arteriais. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes, Belém, PA, v. 3, n. 4, 20 p. 108-116, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/arteriais.v3i4.4869. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ppgartes/article/view/4869. Acesso em: 30 fev. 2020.
ZIMMER. Claudia. Diário de viagem: uma excursão em cinco tempos. Textos/Interlocuções de RIVER FILM/pedra-fantasma/mar paradoxo. In: Martinovsky, H; Stolf, R. (org.). Exposição RIVER FILM / pedra-fantasma / mar paradoxo. Florianópolis: Museu da Imagem e do Som de Santa Catarina, 2017. Disponível em http://www.cultura.sc.gov.br/downloads/mis/downloads-4/2199-diario-de-viagem-uma-excursao-em-cinco-tempos-claudia-zimmer-1/file. Acesso em: 27 fev. 2020.
ZUKER, Fábio. Carolina Caycedo. In: CATÁLOGO 32ª Bienal de São Paulo: incerteza viva, São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 7 set.-11 dez., 2016. p. 117. Disponível em: http://www.bienal.org.br/publicacoes/8077. Acesso em: 29 set. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Angela Maria de Andrade Palhano, Sandra Regina Ramalho e Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.