Are we all the same or are we all different?

Scenic practices stimulating the debate about the difference in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0034

Keywords:

Drama in education, Children with disabilities-Education-Art, [etc.], School environment, Prejudices

Abstract

The contemporary society have many standards to be followed: aesthetic, forms to think, forms to act. People that doesn’t follow this standards, many time are seen how undocked (BERSELLI; ISAACSSON, 2018) and the school environment is one of the places where the standards are more reinforced: students in a row, learning the same contents, seeking the same notes and they can’t dialogue. Scenic practices that go against the dominant discourse (FORTIN, 2011), are seen here as possible strengthens of debates about differences, promoting a review of understandings about disability and ability by put people in the focus of their own research based on practices experiences. Being that enhancers are so big, they can be in the school environment since the beginning’s years, affording practices and experiences that showing the singularities of everyone and the respect with everybody.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavia Grützmacher dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM). Bolsista PROLICEN/UFSM. Vice coordenadora do Diretório Acadêmico Luis Otávio Burnier (DALOB/UFSM). Artista da cena. 

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria

Professora do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Maria. Líder do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM) e do Laboratório de Criação (LACRI/CNPq). Coordenadora do Programa de Extensão Práticas Cênicas, Escola e Acessibilidade. Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Artista da cena.

References

BERSELLI, M. Práticas e técnicas corporais promovendo a presença de artistas com deficiência na cena contemporânea. Revista GEARTE, Porto Alegre, RS, v. 4, n. 1, p. 54-66, jan./abr. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/71266. Acesso em: 29 set. 2019.

BERSELLI, M.; ISAACSSON, M. A presença de pessoas com deficiência na cena contemporânea desestabilizando construções sociais a respeito do corpo. Repertório, Salvador, BA, ano 21, n. 30, p. 365-387, 2018. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/25319. Acesso em: 24 set. 2019.

FERREIRA, F. R. A produção de sentidos sobre a imagem do corpo. Interface: comunicação, saúde, educação, Botucatu, SP, v. 12, n. 26, p. 471-83, jul./set. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-32832008000300002 &lng =en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 23 dez. 2019.

FORTIN, S. Nem do Lado Direito, nem do Avesso: o artista e suas modalidades de experiências de si e do mundo. In: WOSNIAK, C.; MARINHO, N. (org.). O Avesso do Avesso do Corpo: Educação somática como práxis. Joinville: Nova Letra, 2011, p. 25-42.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

MACHADO, M. M. Cacos de infância: teatro da solidão compartilhada. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2004.

SKLIAR, C. A invenção e a exclusão da alteridade "deficiente" a partir dos significados da normalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, RS, v. 24, n. 2, p. 15-32, jul./dez. 1999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/55373. Acesso em: 10 set. 2019.

Published

2021-04-19

How to Cite

GRÜTZMACHER DOS SANTOS, Flavia; BERSELLI, Marcia. Are we all the same or are we all different? : Scenic practices stimulating the debate about the difference in the school environment. DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–11, 2021. DOI: 10.5965/1808312915252020e0034. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16859. Acesso em: 22 nov. 2024.