The production of digital videos as a possibility for evaluative practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0301

Keywords:

digital videos, evaluative practice, teaching internship, public image of mathematics

Abstract

The objective of this essay on videos as an evaluation tool is to present the production of digital videos as a possibility for evaluative practice in teaching degree courses. Based on the experience gained through the teaching internship developed by the Program for Improvement and Support of Teaching in Higher Education (PAADES) at the São Paulo State University, Rio Claro/SP campus, we worked with a group of Mathematics students from the aforementioned institution, following the process of producing videos with mathematical content by the students and the subsequent presentation of their productions. These videos were evaluated andcontributed to the final grade of the course. As results, we highlight the participation, creativity, and engagement of the students in the video production process. We consider that, more than just a form of evaluation, this activity demonstrates the importance of how mathematical content can be presented, as well as how mathematical learning is constituted when students participate in learning collectives. Furthermore, this practice contributes to changing the public image of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BICUDO, M. Pesquisa em educação matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, março, p. 18-23, mar. 1993.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking. United States of America: Springer, 2005.

BORBA, M.C.; D’ÁMBRÓSIO, U. ZDM Mathematics Education, [s. l.], v. 42, p. 271-279, 2010. DOI 10.1007/s11858-010-0261-x.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula:

diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

BORBA, M. C.; MALHEIROS, A. P. S.; AMARAL, R. B. Educação a distância online. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

BORBA, M. C., VILLARREAL, M., SOUTO, G. El futuro de la educación matemática a partir del COVID 19: humanos-con-medios o humanos-con-cosas-no-vivientes. Revista De Educación Matemática, [s. l.], v. 36, n. 3, p. 5-27, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33044/revem.36050. Acesso em: 14 fev. 2024.

BORBA, M.C. The future of mathematics education since COVID-19: humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educ Stud Math, [s. l.], v. 108, p. 385-400, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10649-021-10043-2. Acesso em: 14 fev. 2024.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; JUNIOR, N. R. C. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.

BURIASCO, R. L. C. Sobre avaliação e educação matemática. [S. l.], 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6606514/mod_resource/content/1/MAT1500_Avaliacao_Buriasco.pdf. Acesso em: 14 fev. 2024.

D’AMBRÓSIO, U.; BORBA, M. C. Dynamics of change of matemática education in Brazil and a scenario of current research. ZDM Mathematics Education, [s. l.], v. 42, p. 271-279, 2010.

DOMINGUES. N. S. Festival de vídeos digitais e educação matemática: uma complexa rede de sistemas seres-humanos-com-mídias. 2020. 279 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2020.

FEREIRA, P. E. A; BURIASCO, R. L. C. Análise da produção escrita em matemática: um recurso à avaliação como prática de investigação. Revista de Educação Matemática (REMat), São Paulo, v. 19, p. 01-15, 2022. Edição Especial: Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática.

FERREIRA, A. L. A; FELCHER, C. D. O. Festivais de vídeos digitais e educação matemática: contribuições, aprendizagens e reflexões. In: BORBA, M. C; XAVIER, J. F.; SCHÜNEMANN, T. A. (orgs.) Educação matemática: múltiplas visões sobre tecnologias digitais. São Paulo: ed. Livraria da Física, 2023. p. 79-100.

NEVES, L. X. Intersemioses em vídeos produzidos por licenciandos em matemática da UAB. 2020. 304 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2020.

MENDES, O. M. Avaliação formativa no ensino superior: reflexões e alternativas possíveis. In: VEIGA, I. P. A.; NAVES, M. L. P. (orgs.) Currículo e avaliação na educação superior. São Paulo: Junqueira & Marin, 2005. p. 175-197.

NASCIMENTO, T. ; SANDIM, G. ; CHIARI, A. S. S. Avaliação com produções de vídeos em uma disciplina de cálculo I: possibilidades de escuta, autoria e colaboração. In: SEMINÁRIO SUL-MATO-GROSSENSE DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 16., 2022, Campo Grande. Anais [...]. [S. l.]: Sesemat, 2022. v. 1.

OECHSLER, V. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de matemática. 2018. 311 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018.

SILVA, S. R. P. Vídeos de conteúdo matemático na formação inicial de professores de Matemática na modalidade a distância. 2018. 247 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018.

SILVA, S. R. P.; JAVARONI, S. L.; BORBA, M. C. A produção de vídeos na disciplina de estágio supervisionado em um curso de matemática a distância. Revista Observatório, Palmas, v. 5, n. 3, p. 188-224, maio 2019.

SOUZA, L. D.; ALMEIDA, F. A.; BARD, L. A.; CANCELA, L. B. Os desafios enfrentados pelos professores no processo de avaliação no ensino superior. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ., Santa Maria, v. 7, n. 16, p. 59- 66, set./dez. 2018.

Published

2024-10-15

How to Cite

SCHÜNEMANN, Tiele Aquino; BORBA, Marcelo de Carvalho. The production of digital videos as a possibility for evaluative practice. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0301, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0301. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0301. Acesso em: 21 nov. 2024.