Analysis of teaching situations produced by academic Mathematics Degree of UTFPR-CT
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e0107Keywords:
teaching mathematics, initial formation, repository of mathematics teaching situationsAbstract
This paper presents a study that aimed to understand how future Mathematics teachers, in initial formation, have been understanding the teaching of this area of knowledge, based on what has been produced in the formative path, when they turn to think about teaching situations. Guided by the question ‘What do the teaching situations developed by the undergraduate students in Mathematics at UTFPR-CT say about the teaching of Mathematics?’. The teaching situations aimed at Early Childhood Education and Elementary School 1 and 2, produced during the initial training of undergraduate students in Mathematics at the Federal Technological University of Paraná, Curitiba campus (UTFPR-CT), were inventoried and analyzed from a phenomenological perspective. From this analysis, convergences found with the curricular matrices of the aforementioned initial formation, as one of the pillars that support choices for pedagogical proposals. The collection of productions, called teaching situations, was done personal contact and via e-mail with the academics and teachers responsible for the disciplines, programs and projects associated with the course that resulted in the development of these work intentions. This study showed that the most used teaching methodologies were Problem Solving, Mathematical Investigation and Games. The most frequently covered mathematical contents were Geometry and Statistics.
Downloads
References
BASTOS, Carmen Célia Barradas Correia. Pesquisa qualitativa de base fenomenológica e a análise da estrutura do fenômeno situado: algumas contribuições. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 442-451, dez. 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/download/156/93/440. Acesso em: 22 mar. 2022.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara Loiola (orgs.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013. p. 111-124.
D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Como ensinar matemática hoje? temas e debates. SBEM, Brasília, DF, Ano II, n. 2, p. 15-19, 1989.
FONSECA, Helena; BRUNHEIRA, Lina; PONTE, João Pedro. As actividades de investigação, o professor e a aula de matemática. Actas do ProfMat, Lisboa: APM, 1999. p. 01-13.
KAMII, Constance. A criança e o número. Campinas: Editora Papirus, 1983. 128 p.
KANTOWSKI, Niary Grace. Problem solving. In: MATHEMATICS EDUCATION RESEARCH: Implications for the 80’s. Washington, DC: Fennema, 1981, p. 111-126.
MACHADO, Nilson José. Cidadania e educação. São Paulo: Escrituras, 1997.
MARTOS, Gabriela. Análise das situações de ensino produzidas pelos acadêmicos da licenciatura em matemática UTFPR-CT. 2019. 144 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Matemática) – Licenciatura em Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
MARTOS, Gabriela; MOCROSKY, Luciane Ferreira. A descrição e análise de situações de ensino elaboradas por futuros professores: um estudo fenomenológico. In: PANOSSIAN, Maria Lucia; TOCHA, Neusa Nogas (orgs.). Estabelecendo parâmetros de análise de situações de ensino de conteúdo matemático: aproximações a partir da atividade orientadora de ensino. Curitiba: UTFPR, 2020. p. 41-58.
MIGUEL, Antônio.; MIORIM, Maria Ângela. História na educação matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 205.
PAIVA, Ana Maria Severiano; SÁ, Ilydio Pereira de. Educação matemática crítica e práticas pedagógicas. Revista Iberoamericana de Educación, Madri, v. 55, n. 2, p. 01-07, 2011.
ROMANATTO, Mauro Carlos. Resolução de problemas nas aulas de matemática. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos: UFSCar, n. 6, p. 299-311, maio 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/413/178. Acesso em: 23 mar. 2022.
SELVA, Ana Coelho Vieira; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. O uso da calculadora nos anos iniciais do ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 127.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista BOEM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.


