Current trends in Mathematics Education in classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e0103

Keywords:

mathematical education, current trends, teaching and learning

Abstract

This work is the result of a qualitative research approach and characterized as a case study, which aimed to describe the current trends in mathematics education used in the classroom by teachers participating in the research in a state elementary school in the city of Tefé - AM. The theoretical framework highlights an outline of these trends to serve as a quick reference source for mathematics teachers, since it highlights pedagogical elements that can help in the classroom. The observation technique was used to collect the data, and descriptive analysis was adopted for the analysis of these data. Three elementary school mathematics teachers were observed in the classroom for two school months, and the records collected indicate that of the seven trends emphasized in the theoretical framework, four were used: playful mathematics, problem solving, mathematical investigation and digital technologies. It was noteworthy that one of the teachers, during this period, used four trends, and, in particular, in playful mathematics, explored an experimental activity to demonstrate a mathematical theorem, while the other two teachers used only one trend.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos José Ferreira Soares, Universidade do Estado do Amazonas

Doutorado em Ensino de Ciencias Exatas pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES. Professor da Universidade do Estado do Amazonas - UEA

 

References

BASSANEZI, R. C. Modelagem matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.

BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

BORBA, M. de C.; SILVA, R. S. da.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. da. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

D’AMBRÓSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 23. ed. Campinas: Papirus, 2012.

D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

DANTE, L. R. Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2010.

GIORDAN, M. Experimentação por simulação. Textos LAPEQ, São Paulo: USP, n. 8, p. [1-12], jun. 2003. Disponível em: http://www.lapeq.fe.usp.br/textos/ec/ecpdf/giordan-lapeq-n8-2003.pdf. Acesso em: 30 fev. 2020.

LONDERO, E. F. Matemática lúdica. Indaial: Grupo UNIASSELVI, 2009.

LOSS, A. S. Anos iniciais: metodologia para o ensino de matemática. 2. ed. Curitiba: Appris, 2016.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.

MAGALHÃES, A. P. A. S.; VARIZO, Z. da C. M. Atividades investigativas como uma estratégia de ensino e aprendizagem da matemática. Curitiba: CRV, 2016.

MAZUR, S. M. L. As diferentes tendências em educação matemática e o seu significado para o estudo dessa ciência. 2012. 42 f. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.

MENDES, I. A. Investigação histórica no ensino da matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

MENDES, I. A.; CHAQUIAM, M. História nas aulas de matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat, 2016.

MEYER, J. F. da C. de A.; CALDEIRA, A. D.; MALHEIROS, A. P. dos S. Modelagem em educação matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

POLYA, G. A arte de resolver problema. 2. ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

PONTE, J. P. da; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SILVA, G. C.; MUNIZ, C. A.; SOARES, M. F. Os jogos como espaços reveladores da subjetividade na aprendizagem de matemática. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 23, n. 58, p.93-102, abr./jun. 2018.

SOARES, C. J. F. Aprendizagem de matemática nas séries finais do ensino fundamental. In: SEMANA DE ÁLGEBRA DO CEST/UEA, 1., 2015, Tefé, AM. Anais [...]. Manaus, AM: UEA edições, 2015.

SOARES, J. F. S. Explorando atividades investigativas no ensino de matemática. In: I Semana de Educação Matemática do CEST/UEA, 1., 2019, Tefé, AM. Anais da I Semana de Educação Matemática do CEST/UEA. Manaus, AM: UEA edições, 2019. p. 41-52.

STEWART, I. Almanaque das curiosidades matemática. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

STRAPASON, L. P. R.; BISOGNIN, E. Jogos pedagógicos para o ensino de funções no primeiro ano do ensino médio. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 579-595, ago. 2013.

SULEIMAN, A. R. O jogo e a educação matemática: um estudo sobre as crenças e concepções dos professores de matemática quanto ao espaço do jogo no fazer pedagógico. 2008. 258 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008.

Published

2025-11-18

How to Cite

SOARES, Carlos José Ferreira. Current trends in Mathematics Education in classrooms. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. e0103, 2025. DOI: 10.5965/2357724X12232024e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/17775. Acesso em: 18 nov. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático "Práticas Inovadoras e Inclusivas no Ensino de Matemática"