Beauty hunters: education of the look in the test of a life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671032024146

Keywords:

teacher training, aesthetic experience, image, pedagogy, photography

Abstract

Can we rehearse new steps through images that reflect and reverberate everyday unnoticed aesthetics? As a critical ethical-political exercise, the essay reports sensitive experiences with Pedagogy students from the curricular component of Philosophy of Education II, from the Education Center of the Paraíba Federal University, through their photographic essays. In the design of the lines of force produced by the cartographic methodology, we understand that the experience in the course enabled a new look at the teaching training of students and promoted active dialogue with the teaching staff involved in the pedagogical process. The suspension of time, provided by the moment of attention and framing of the images, transformed ignored everyday spaces, filling them with an unexpected aesthetic. By rehearsing other possibilities of representation, figuration and enunciation with images, the pedagogy of/with image opens paths for the construction of critical knowledge that, in different languages and materialities, challenges students and educators to share the sensitive. In the essay, we dialogue with theoretical contributions from thinkers who discuss the expressive and educational possibilities opened by images, their tensions and powers.

Downloads

Author Biographies

Alcidesio Oliveira da Silva Junior, Federal University of Paraíba

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), pesquisador do Grupo de Pesquisa em Estudos Culturais e Arte/Educação (UFRPE/CNPq) e do Ensaio – Vida, Pensamento e Escrita em Educação (UFPB/CNPq).

Diego dos Santos Reis, Federal University of Paraíba

Professor Adjunto do Departamento de Fundamentação da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB, e do Programa de Pós-Graduação Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades (Diversitas/PPGHDL/FFLCH) da USP. Realizou estágio de pós-doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. É Doutor, Mestre e Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bacharel em Artes Cênicas - Teoria do Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Líder do Travessias - Grupo de Pesquisa em Filosofia e Educação Antirracista (UFPB/CNPq).

References

ALLOA, Emmanuel. Entre a transparência e a opacidade – o que a imagem dá a pensar. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem. Tradução de Carla Rodrigues, Fernando Fragozo, Aline Serra e Marianna Poyares. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 07-19.

ALMEIDA, Rogério de. ARAÚJO, Alberto Filipe de. A transcriação do mundo pela experiência: esboço para uma educação estética. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 53, p. 1-18, abr./jun. 2020.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a segunda infância. São Paulo: Planeta, 2006.

CARNEIRO, Sueli. “Viveremos”. In: CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

DELEUZE, Gilles. O que é o ato de criação? In: DUARTE, Rodrigo (Org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora; Crisálida, 2017, p. 385-398.

DELEUZE, Gilles. Cinema I – A imagem-movimento. Tradução de Stella Senra. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 1). Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 4). Tradução de Suely Rolnik. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Aparecendo, desaparecendo, borboleteando. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas: ensaios sobre a aparição. Lisboa: KKYM, 2015, p. 09-61.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Olhos livres da história. Revista Ícone, Recife, v. 16, n. 2, p. 161-172, 2018.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Editora Ática, 2021.

KRAUSS, Rosalind. Notas sobre Simulacro. Revista Eco-Pós, vol. 15, n. 1, p. 57–75, 2014. https://doi.org/10.29146/eco-pos.v15i1.1192

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, jan./abr., p. 20-28, 2002.

LEANDRO, Anita. Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem. Comunicação & Educação, São Paulo, 21, p. 29-36, mai./ago. 2001.

MACHADO, Arlindo. O Filme-Ensaio. Revista Concinnitas, v. 2, n. 5, p. 63-75.

MARTINS, Mirian Celeste. No espelho de muitas faces: miradas caleidoscópicas sobre arte e vida, currículo e formação. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 8, n. 2, p. 62-79, mai./ago. 2015.

PILLOTTO, Silvia Sell Duarte. (Entre)laçamentos: a imagem e o (entre)lugar da/na Educação Estética. Revista Mídia e Cotidiano, v. 15, n. 2, mai./ago. 2021.

QUINTANA, Ángel; DUSSEL, Inés. Entre lo obvio y lo obtuso: notas sobre cine y educación. Curso: Educación, i mágenes y medios Grupo 8. 2012. Disponível em: http://virtual.flacso.org.ar/mod/book/view.php?id=5845. Acesso em: 23 jan. 2024.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. 2. Ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Tradução de Mônica Costa Neto. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

ROLNIK, Suely. Memória do corpo contamina museu. Concinnitas, ano 9, v. 1, n. 12, jul. 2008.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SILVA JUNIOR, Alcidesio Oliveira da. O currículo-imagem do videoclipe: educando olhares para diferenças de gênero e sexualidade. Linhas Críticas, v. 28, jan./dez. 2022.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2025-01-28

How to Cite

SILVA JUNIOR, Alcidesio Oliveira da; REIS, Diego dos Santos. Beauty hunters: education of the look in the test of a life. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 3, p. 146–158, 2025. DOI: 10.5965/244712671032024146. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25214. Acesso em: 24 jun. 2025.