Thinking about Culture: Paths to Anti-Racist and Intersectional Education in Visual Arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671012024169Keywords:
intersectionality, anti-racist education, visual arts, culture, subjectivityAbstract
The article proposes to think about intersectionality as a way to understand how social inequalities of gender and race are mutually constituted, especially based on the authors’ experiences both in the field of teaching in Visual Arts and in the critical and contextualized articulation of the relationship between culture and human development, as well as its transdisciplinary connections. In this sense, the methodological place followed the paths of the teaching experience from a critical and reflective perspective on the formative, cultural and identity aspects. Thus, intersectionality, as a tool, awakened multiple voices, to understand and reflect on the role and place of enunciation of black feminism, considering the possible openings outlined as a project and pedagogical proposal.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. Polén, 2018.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
COLLINS, Patrícia; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Boitempo, 2020.
FARACO, Carlos Alberto. Aspectos do pensamento estético de Bakhtin e seus pares. Porto Alegre: Letras de Hoje, v. 46, n. 1, p. 21-26, jan./mar, 2011.
GONZÁLEZ-REY, Fernando. Subjetividad, cultura e investigación cualitativa en psicología: la ciencia como producción culturalmente situada. Liminales, v. 2, n. 4, p. 13-38, 2013.
JOBIM E SOUZA, Solange. Mikhail Bakhtin e Walter Benjamin: polifonia, alegoria e o conceito de verdade no discurso da ciência contemporânea. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. São Paulo: Unicamp, 2005.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Currículo heteronormativo e cotidiano escolar homofóbico. Espaço do Currículo, 2(2), 208-230, 2010.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Cobogó, 2019.
LOPES DE OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos. Psicologia Cultural-Semiótica: Aportes para a Abordagem Científica do Desenvolvimento Humano na Contemporaneidade. In: MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BIZERRIL, José (Orgs.), Psicologia & Cultura: teoria, pesquisa e prática profissional (pp. 23 - 59). Cortez, 2021.
MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral. Gênero, sexualidade e diversidade na escola: a construção de uma cultura democrática. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto.In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago; GROESFOGUEL, Ramón (Org). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores, 2007.
MIGNOLO, Walter. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago; GROESFOGUEL, Ramón (Org). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
NOGUEIRA, Pedro; BIZERRIL, José. Nunca fomos ocidentais: propostas epistêmicas da etnopsiquiatria de Tobie Nathan para a psicologia clínica e sua aplicação em outro ocidente. In: Madureira, A. F., A, Bizerril, J. (Orgs.). Psicologia e cultura: teoria, pesquisa e prática profissional (146-205). Cortez, 2021.
PAULA, Luciana Dantas; BRANCO, Angela Uchoa. Desconstrução de preconceitos na escola: o papel das práticas dialógicas. Estudos de Psicologia (Campinas), 39, e200216, 2022.
PAVÓN-CUÉLLAR, David. Rumo a uma descolonização da psicologia latino-americana: condição pós-colonial, virada decolonial e luta anticolonial. Brazilian Journal of Latin American Studies, 20(39), 95-127, 2021.
QUIJANO, Aníbal; Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires Lugar CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Editorial/Editor 2005. Disponível em: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf
RESTREPO, Eduardo, ROJAS, Alex. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Cauca-Colômbia: Jorge Salazar, 2010.
SILVA, Tomaz Tadeu da (2014). A produção social da identidade e da diferença. Tomaz Tadeu da Silva (Org.), Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 73-102). Vozes.
VALSINER, Jaan. (2012). Fundamentos da Psicologia Cultural: mundos da mente, mundos da vida. Tradução de Ana Cecília de Sousa Bastos. Artmed.
VALSINER, Jaan. (2014). An invitation to cultural psychology. Sage.
VALSINER, Jaan. (2021). Signs in Minds: Semiotic Basis for the New General Psychology. In (Ed.) General Human Psychology. (pp. 25 - 50). Springer Nature.
WALSH, Catherine; LAMBULEY, Edgar; GÓMEZ, Pedro. Estudios artísticos: Aprender, crear, sanar: estudios artísticos en perspectiva decolonial. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018. Disponível em: https://monoskop.org/images/8/8d/Gomez_Walsh_Lambuley_Aprender_crear_sanar_estudio s_artisticos_en_perspectiva_decolonial_2018.pdf.
WOODWARD, Kathryn. (2014). Identidade e diferença: uma introdução conceitual. Em Tomaz Tadeu da Silva (Org.)Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 7- 72). Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Shirley Fiuza, Juliane Mesquita Obando, Luiz Carlos Pinheiro Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.