Thinking about Culture: Paths to Anti-Racist and Intersectional Education in Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024169

Keywords:

intersectionality, anti-racist education, visual arts, culture, subjectivity

Abstract

The article proposes to think about intersectionality as a way to understand how social inequalities of gender and race are mutually constituted, especially based on the authors’ experiences both in the field of teaching in Visual Arts and in the critical and contextualized articulation of the relationship between culture and human development, as well as its transdisciplinary connections. In this sense, the methodological place followed the paths of the teaching experience from a critical and reflective perspective on the formative, cultural and identity aspects. Thus, intersectionality, as a tool, awakened multiple voices, to understand and reflect on the role and place of enunciation of black feminism, considering the possible openings outlined as a project and pedagogical proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Fiuza, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Professora na SEDF, Mestre em Educação em Artes Visuais na Linha de Arte, Imagem e Cultura pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela UnB e Bacharel e Licenciada em Artes Plásticas (UnB).Currículo Lattes:. Orcid:  Email: 

Juliane Mesquita Obando, University of Brasília

Psicóloga, Mestre em Psicologia pelo Centro Universitário de Brasília e doutoranda em Psicologia no Programa de Desenvolvimento Humano e Escolar pela Universidade de Brasília. Integrante ativa do Laboratório de Psicologia Cultural (UnB) e do Grupo de Promoção da Cultura de Paz (UnB). 

Luiz Carlos Pinheiro Ferreira, University of Brasília

Professor Associado do Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais/PPGAV/UnB. Doutor em Arte e Cultura Visual pelo PPGACV/UFG. Mestre em Educação pelo PPGE/UFF. Licenciado em Educação Artística pela UERJ. 

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. Polén, 2018.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

COLLINS, Patrícia; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Boitempo, 2020.

FARACO, Carlos Alberto. Aspectos do pensamento estético de Bakhtin e seus pares. Porto Alegre: Letras de Hoje, v. 46, n. 1, p. 21-26, jan./mar, 2011.

GONZÁLEZ-REY, Fernando. Subjetividad, cultura e investigación cualitativa en psicología: la ciencia como producción culturalmente situada. Liminales, v. 2, n. 4, p. 13-38, 2013.

JOBIM E SOUZA, Solange. Mikhail Bakhtin e Walter Benjamin: polifonia, alegoria e o conceito de verdade no discurso da ciência contemporânea. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. São Paulo: Unicamp, 2005.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Currículo heteronormativo e cotidiano escolar homofóbico. Espaço do Currículo, 2(2), 208-230, 2010.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Cobogó, 2019.

LOPES DE OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos. Psicologia Cultural-Semiótica: Aportes para a Abordagem Científica do Desenvolvimento Humano na Contemporaneidade. In: MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BIZERRIL, José (Orgs.), Psicologia & Cultura: teoria, pesquisa e prática profissional (pp. 23 - 59). Cortez, 2021.

MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral. Gênero, sexualidade e diversidade na escola: a construção de uma cultura democrática. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto.In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago; GROESFOGUEL, Ramón (Org). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores, 2007.

MIGNOLO, Walter. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago; GROESFOGUEL, Ramón (Org). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

NOGUEIRA, Pedro; BIZERRIL, José. Nunca fomos ocidentais: propostas epistêmicas da etnopsiquiatria de Tobie Nathan para a psicologia clínica e sua aplicação em outro ocidente. In: Madureira, A. F., A, Bizerril, J. (Orgs.). Psicologia e cultura: teoria, pesquisa e prática profissional (146-205). Cortez, 2021.

PAULA, Luciana Dantas; BRANCO, Angela Uchoa. Desconstrução de preconceitos na escola: o papel das práticas dialógicas. Estudos de Psicologia (Campinas), 39, e200216, 2022.

PAVÓN-CUÉLLAR, David. Rumo a uma descolonização da psicologia latino-americana: condição pós-colonial, virada decolonial e luta anticolonial. Brazilian Journal of Latin American Studies, 20(39), 95-127, 2021.

QUIJANO, Aníbal; Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires Lugar CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Editorial/Editor 2005. Disponível em: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf

RESTREPO, Eduardo, ROJAS, Alex. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Cauca-Colômbia: Jorge Salazar, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da (2014). A produção social da identidade e da diferença. Tomaz Tadeu da Silva (Org.), Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 73-102). Vozes.

VALSINER, Jaan. (2012). Fundamentos da Psicologia Cultural: mundos da mente, mundos da vida. Tradução de Ana Cecília de Sousa Bastos. Artmed.

VALSINER, Jaan. (2014). An invitation to cultural psychology. Sage.

VALSINER, Jaan. (2021). Signs in Minds: Semiotic Basis for the New General Psychology. In (Ed.) General Human Psychology. (pp. 25 - 50). Springer Nature.

WALSH, Catherine; LAMBULEY, Edgar; GÓMEZ, Pedro. Estudios artísticos: Aprender, crear, sanar: estudios artísticos en perspectiva decolonial. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018. Disponível em: https://monoskop.org/images/8/8d/Gomez_Walsh_Lambuley_Aprender_crear_sanar_estudio s_artisticos_en_perspectiva_decolonial_2018.pdf.

WOODWARD, Kathryn. (2014). Identidade e diferença: uma introdução conceitual. Em Tomaz Tadeu da Silva (Org.)Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 7- 72). Vozes.

Published

2024-06-01

How to Cite

FIUZA, Shirley; OBANDO, Juliane Mesquita; FERREIRA, Luiz Carlos Pinheiro. Thinking about Culture: Paths to Anti-Racist and Intersectional Education in Visual Arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 169–185, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024169. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25223. Acesso em: 30 jun. 2024.