Thinking about Culture: Paths to Anti-Racist and Intersectional Education in Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024169

Keywords:

intersectionality, anti-racist education, visual arts, culture, subjectivity

Abstract

The article proposes to think about intersectionality as a way to understand how social inequalities of gender and race are mutually constituted, especially based on the authors’ experiences both in the field of teaching in Visual Arts and in the critical and contextualized articulation of the relationship between culture and human development, as well as its transdisciplinary connections. In this sense, the methodological place followed the paths of the teaching experience from a critical and reflective perspective on the formative, cultural and identity aspects. Thus, intersectionality, as a tool, awakened multiple voices, to understand and reflect on the role and place of enunciation of black feminism, considering the possible openings outlined as a project and pedagogical proposal.

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Author Biographies

Shirley Fiuza, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Professora na SEDF, Mestre em Educação em Artes Visuais na Linha de Arte, Imagem e Cultura pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela UnB e Bacharel e Licenciada em Artes Plásticas (UnB).Currículo Lattes:. Orcid:  Email: 

Juliane Mesquita Obando, University of Brasília

Psicóloga, Mestre em Psicologia pelo Centro Universitário de Brasília e doutoranda em Psicologia no Programa de Desenvolvimento Humano e Escolar pela Universidade de Brasília. Integrante ativa do Laboratório de Psicologia Cultural (UnB) e do Grupo de Promoção da Cultura de Paz (UnB). 

Luiz Carlos Pinheiro Ferreira, University of Brasília

Professor Associado do Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais/PPGAV/UnB. Doutor em Arte e Cultura Visual pelo PPGACV/UFG. Mestre em Educação pelo PPGE/UFF. Licenciado em Educação Artística pela UERJ. 

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Published

2024-06-01

How to Cite

FIUZA, Shirley; OBANDO, Juliane Mesquita; FERREIRA, Luiz Carlos Pinheiro. Thinking about Culture: Paths to Anti-Racist and Intersectional Education in Visual Arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 169–185, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024169. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25223. Acesso em: 22 nov. 2024.