The Internship classes on Visual Arts teaching education: Impacts, Covid-19 pandemic, and other propositions
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267812022011Keywords:
Graduation, Teaching practices, Visual Arts, Shared teaching, Art EducationAbstract
This article shows reflexive processes developed in classes of teaching practices on Visual Arts education program during the COVID-19 pandemic. The construction of the teaching identity is linked to the singularities generated between the students' relationships with the teaching practices in Visual Arts, in addition to the learning carried out in the teaching learning classes. We articulate these questions with reflections about cultural aspects that involve teaching and an idea of Shared Teaching. We propose to show issues that go beyond the impositions made on the COVID-19 pandemic, like choices, conflicts and movements that are made during teaching practices on the Art Visual education program. The listening and sharing exercises, with some changes in the itinerary, were carried out in educational and internship contexts, as exercises that involve welcoming and building of strategies for the professional education training at the university.
Downloads
References
CALDERANO, Maria A.; PIRES, Bárbara; PRETTI, Fabíola C. Docência compartilhada: relato de algumas experiências. In: EDUCERE/CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13, 2017, Curitiba. Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. Anais… Curitiba: Universidade Católica do Paraná, 2017, p. 20627-20637.
DUSSEL, Inés. Sobre a precariedade da escola. In: LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p.87-112.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HERNÁNDEZ, Fernando. A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais. In: OLIVEIRA, Marilda O. de; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A formação do professor e o ensino das artes visuais. 2 ed. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015, p. 15-36.
HOCHNADEL, Simone B.; CONTE, Elaine. Docência compartilhada: possibilidade de inovação e ressignificação da atuação profissional? 2019. Disponível em: https://repositorio.unilasalle.edu.br/handle/11690/1220. Acesso em: 08/02/2022.
OLIVEIRA, Marilda; LAMPERT, Jociele. O estágio curricular como campo de conhecimento e suas especificidades no ensino das Artes Visuais. In: FREITAS, Deisi S.; GIORDANI, Estela M.; CORRÊA, Guilherme C. (Orgs.). Ações educativas e estágios curriculares supervisionados. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007, p. 13-32.
PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2016.
RIBETTO Anelice et al. Apresentação. In: RIBETTO, Anelice (Org.) políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro: Lamparina; FAPERJ, 2014, p. 11-18.
SACRISTÁN, Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995, p. 63-92.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
SOUZA, Edson Luiz André. Ler as cinzas - trauma, memória e esperança. In: SLAVUTZKI, Abrão; SOUZA, Edson L. A. Imaginar o amanhã: ensaios e crônicas. Porto Alegre: Diadorim, 2021. p.32-43.
TRAVERSINI, Clarice Salete. Inclusão e docência compartilhada: inventando modos de ser professor. In: BAPTISTA, Cláudio R. (Org.). Escolarização e deficiência: configurações nas políticas de inclusão escolar. São Carlos: Marquezine e Manzini: ABPEE, 2015. p. 147-164. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/116614/000967538.pdf?
sequence=1> Acesso em: 02/03/2022.
TRAVERSINI, Clarice Salete et al. Processos de inclusão e docência compartilhada no III ciclo. Educação em Revista (UFMG. Impresso), v. 28, p. 285-308, 2012.Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/zxNNVPqxKxc6jcLsp4YVV4b/?lang=pt > Acesso em: 06/03/2022.
VASCONCELLOS, Sonia T. O estágio na formação do professor de artes visuais: as “amarras das coisas”. Painel de práticas de formação docente em artes visuais: estágios, PIBID, escolas e arte. In: ENDIPE/ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 17, 2014, Fortaleza. A didática e a prática de ensino nas relações entre a escola, a formação de professores e a sociedade. Anais…Fortaleza: EdUECE, 2014. p. 3116-3127.
VEIGA-NETO, Alfredo. Prefácio. In: RIBETTO, Anelice (Org.) políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro: Lamparina; FAPERJ, 2014, p. 7-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sônia Tramujas Vasconcellos, Daniel Bruno Momoli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.