DOCÊNCIA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES (AS): CENÁRIOS E PERSPECTIVAS

Authors

  • Alba Regina Battisti de Souza UDESC
  • Lourival José Martins Filho UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267312017040

Keywords:

Teacher training , teacher knowledge, Basic education , PIBID

Abstract

This article is the result of a research on teacher training considering theoretical and political productions on the education training, specifically the Institutional Program of the Initiation to Teaching Grant (PIBID – Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência). The guiding questions are: what are the main challenges and perspectives for teaching according to the theoretical productions in evidence? How do the PIBID scholarship students perceive the influences of the Program in their formation? What are the relationships between the theoretical premises and the effective contribution of PIBID in the training of this students? It is a bibliographical study combined with documentary analysis. From a qualitative approach, the data were discussed considering principles of a content analysis. Among the trends identified in theoretical productions are: the conception of teaching as a highly complex profession in which teachers deal with human interactions and diverse and adverse situations in which they need to mobilize knowledge, for example, those related to their own experience; the principle of "teacher as protagonist", in which teachers are seen as subjects, authors and mentors of the construction of their professional identity drawn during the initial training process in the exercise of the profession; the relationship between universities and schools with a view towards integrating proposals and training projects. In several respects, there is a certain consonance between the productions about the teacher formation and the experiences of the students on the Program, as it was possible to identify in the reports that it allows a greater articulation between theory and practice; promotes a more in-depth recognition of the school context and, in particular, of the classroom; enables the construction of specific knowledge for the teaching practice, with increasing autonomy and protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alba Regina Battisti de Souza, UDESC

Professora Associada do Departamento de Pedagogia. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Brasil. Estágio Pós-doutoral em Educação na UNISINOS/RS.

Lourival José Martins Filho, UDESC

Professor Associado do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação  em Educação. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Brasil. Estágio Pós-doutoral em Educação e Religião na PUC/PR.   

References

Alarcão, I. (2001). A escola reflexiva. In I. Alarcão (Ed.), Escola reflexiva e nova racionalidade (pp. 15-30). Porto Alegre: Artmed Editora.

Alcoforado, L. (2014, jan.-abr.). Desenvolvimento profissional, profissionalidade e formação continuada de professores: possíveis contributos dos relatos autobiográficos profissionais. Revista Educação, 39 (1), pp. 65-84.

Arroyo, M. (2000). Ofício de mestre: Imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes. Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 LDA.

Brandão, C. F. (2014). Os desafios do novo Plano Nacional (PNE – Lei n. 13.005/14): comentários sobre suas metas e estratégias. São Paulo: Avercamp.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2010). Portaria n. 260, de 30 de dezembro de 2010. Normas Gerais do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria260_PIBI D2011_NomasGerais.pdf

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2011).

Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Edital n. 001/2011/CAPES. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/Edital_001_PIBID_201 1.pdf

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2013). Portaria n. 096, de 18 de julho de 2013. Regulamento do Programa Institucional de B o l s a d e I n i c i a ç ã o à D o c ê n c i a – P I B I D . D i s p o n í v e l e m : http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18ju l13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf

Conselho Nacional da Educação (CNE). (2001, 8 maio). Parecer CNE/CP 009/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: CNE.

Cunha, M. I. (2004). A docência como ação complexa: o papel da didática na formação de professores. In: J. P. Romanowski, P. Martins & S. Junqueira (Eds.), Conhecimento local e conhecimento universal: Pesquisa, didática e ação docente (pp. 34-42). Curitiba: Champagnat.

Franco, M. L. P. B. (2003). Análise de conteúdo. Brasília: Plano Editora. Freire, P. (1974). Cartas a Cristina. São Paulo: Editora Paz e Terra.

Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança. São Paulo: Editora Paz e Terra.

Garcia, M. C. (2010, ago.-dez.). O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, 02 (03), 11-49.

Gómez, A. P. (1997). O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: A. Nóvoa (Ed.), Os professores e a sua formação (pp. 93-114). Lisboa: Dom Quixote.

Martins Filho, A. J., Tristão, F. C. D., Rech, I. P. F. & Schneider, M. L. (Eds.). (2006). Infância plural: crianças do nosso tempo. Porto Alegre: Mediação.

Nóvoa, A. (2008). Os professores e o “novo” espaço público da educação. In:

M. Tardif M. & C. Lessard (Eds.), O ofício de professor: História, perspectivas e desafios internacionais (pp. 217-233). Petrópolis: Vozes.

Nóvoa, A. (2009). Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa. Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Tardif, M. & Lessard, C. (2007). O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas (3. ed.). Rio de Janeiro: Vozes.

Tardif, M. & Lessard, C. (2008). As transformações atuais do ensino: três cenários possíveis na evolução da profissão de professor? In: M. Tardif & C.

Lessard, C. (Eds.), O ofício de professor: História, perspectivas e desafios internacionais (pp. 255-277). Petrópolis: Vozes.

Perrenoud, P. (2001). Ensinar: Agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed Editora.

Souza, E. C. (2008). A vida com histórias de vida: apontamentos sobre a pesquisa na formação. In: E. Eggert, C. Traversini, E. Peres & I. Bonin (Eds.), Trajetórias e processos de ensinar e aprender: Didática e formação de professores (Livro 1, pp. 135-154). Porto Alegre: EDIPUCRS.

Souza, E. C. (2014, jan.-abr.). Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto) biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Revista Educação, 39 (01), 39-50.

Zeicnher, K. M. (2008, maio-ago.). Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, 29 (103), 535- 554.

Published

2017-04-10

How to Cite

SOUZA, Alba Regina Battisti de; FILHO, Lourival José Martins. DOCÊNCIA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES (AS): CENÁRIOS E PERSPECTIVAS. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 1, 2017. DOI: 10.5965/24471267312017040. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/9088. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática