[ENTRE] Ação Educativa e a Arte Como Experiência

Authors

  • Adriane Kirst UDESC
  • Fábio Wosniak UDESC
  • Juliano Siqueira UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267232016254

Keywords:

Cultural Mediation , Art as experience, Exeperience aesthetic

Abstract

 This paper presents reflections on the design of educational activities in the cartographic perspective in GillesDeleuze e Félix Guattari (1987), and the assumption of a thought through art as experience, based on John Dewey (2010. The educational material serves as a dialog device, an interface between exposure Wanderings About Painting, Educational Action and Aesthetic Experience, in it, the visitor's of the space gallery, actively contributes to the production of meaning (Rancière, 2014). The authors conceive that there is no a single way of thinking Educational Action and much less a specific way of doing / thinking an educational activity, there are between, hybrid spaces: areas of corporeality, of spatiality, meeting with wealth ambiences, situations and landscapes to be enjoyed and re-created by the spectators. In this sense, the cartographic attitude welcomes the views of the exhibition and recreates new ways of thinking works, providing aesthetic experiences and selfknowledge about artistic productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Kirst, UDESC

Adriane Cristine Kirst Andere de Mello  Possui Bacharelado e Licenciatura em Artes Plásticas pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Mestrado em Artes Visuais (Ensino) e atualmente cursa o Doutorado em Artes Visuais (Ensino), também pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Fábio Wosniak, UDESC

Fábio Wosniak, Doutorando em Artes Visuais na Linha de Pesquisa de Ensino das Artes Visuais PPGAV/UDESC; Mestre em Artes Visuais na Linha de Pesquisa de Ensino das Artes Visuais - PPGAV/UDESC; Pedagogo S.E./2012 FAED/UDESC; Psicanalista; Vice-Coordenador da Rede de Educadores de Museus de Santa Catarina - REM/SC (Gestão 2013-2015), membro/pesquisador do Grupo de Pesquisa Entre Paisagem (UDESC/CNPQ), integrante do Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke (UDESC). Membro/pesquisador do Grupo Arte na Pedagogia (Mackenzie- SP/CNPQ). Atuando principalmente nos seguintes temas: Arte Educação, Arte e Pedagogia, Formação Docente em Artes Visuais. 

Juliano Siqueira, UDESC

Juliano Siqueira, Professor no curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Estadual de Londrina. Doutorando em Artes Visuais (UDESC). Mestre em Educação e Artes (UFSM). Bacharel em Escultura e Licenciado em Desenho e Plástica (UFSM).

References

BACHELARD. Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

DEWEY, John. A Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John . Experiência e Educação. Petrópolis, R.J.: Vozes, 2011.

DEWEY, John. A natureza humana e a conduta: introdução à psicologia social. Bauru: Tipografia e livraria Brasil, 1956.

DELEUZE & GUATTARI. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v.

IV. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

FREEDMAN, K. Enseñar la cultura visual: cirrículum, estética y la vida socialdel arte. Barcelona: Octaedro, 2006

LISPECTOR, C. Um sopro de vida. São Paulo: Círculo do Livro:1978.

MARTINS, Mirian Celeste. Entre [con]tatos, nuvens e chuviscos mediadores. In: MARTINS, Mirian Celeste (org). Pensar juntos a mediação cultural: [entre]laçando experiiencias e conceitos. São Paulo: Terracota Editora, 2014.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

KASTRUP, Virgínia. Cartografias Literárias. Em: Políticas da cognição. Porto Alegre:Sulina, 2008.

VARELA, Francisco. Conhecer: as ciências cognitivas - tendências e perspectivas. Lisboa: Instituto Piaget, (s/d).

Published

2017-01-12

How to Cite

KIRST, Adriane; WOSNIAK, Fábio; SIQUEIRA, Juliano. [ENTRE] Ação Educativa e a Arte Como Experiência. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 2, n. 3, 2017. DOI: 10.5965/24471267232016254. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/9069. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Notas sobre Experiência