Watermill: transformative practices in art and research, ways of being with each other in intense exchanges, to be flow

Authors

  • Fátima Branquinho Faculdade de Educação e do Programa de Pós Graduação em Meio Ambiente da UERJ
  • Fátima Kazam Instituto de Química da UERJ
  • Isabela Frade Instituto de Artes da UERJ
  • Daniele Alves PPGARTES/UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267212016246

Keywords:

Art, Cience, Life, Education, Knowledge hierarchy

Abstract

This article has the purpose to show the possibilities of some transformative experiences on environmental education by the subject of science and art aming the formation of educators and researchers. Trought critical reflection on the production of knowledge directly over reality, it contributes to reinforce the thought over the complex network that is developed in our educational activity spaces- places among different actors- state, academia, industry, non- governmental institutions, communities, local leaders and the collective subjects-simultaneously productors of life and its knowledge. Understanding this web involves alternating experiences on conducting activities in between diferent cultural spaces as UERJ and Mangueira community, in Rio de Janeiro , Brasil. Mixing university and community, we experience non- hierarchized knowledge and sensibilities conjunction.   

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Author Biographies

Fátima Branquinho, Faculdade de Educação e do Programa de Pós Graduação em Meio Ambiente da UERJ

Graduada em Licenciatura em Biologia/Uerj, com Mestrado em Educação/IESAE- FGV e Doutorado em Ciências Sociais/Unicamp. É Profa Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós Graduação em Meio Ambiente da Uerj. Coordena projetos de extensão e de pesquisa com apoio FAPERJ/Cientista do Nosso Estado.    

Fátima Kazam, Instituto de Química da UERJ

Graduada em Licenciatura em Química e Engenharia Química, com Mestrado em Tecnologia de Processos Bioquímicos e Doutorado em Ciências do Meio Ambiente. É Profa Adjunta do Instituto de Química da UERJ atuando nos seguintes temas: educação em ciências, educação ambiental, formação de professores. Pós- Doutoranda do PROPED/UERJ.

Isabela Frade, Instituto de Artes da UERJ

artista e educadora, professora associada do Instituto de Artes da UERJ. Líder do GP-CNPQ Observatório de Comunicação Estética e coordenadora do projeto Terra Doce; tem pesquisado arte pública, espaços relacionais e formas de saberes comunais. É PROCIENTISTA FAPERJ.

Daniele Alves, PPGARTES/UERJ)

Arte educadora e museóloga. Doutoranda em artes do PPGARTES/UERJ, membro do Grupo de Pesquisa Observatório de Comunicação Estética. Bolsista FAPERJ.

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Published

2022-04-25

How to Cite

BRANQUINHO, Fátima; KAZAM, Fátima; FRADE, Isabela; ALVES, Daniele. Watermill: transformative practices in art and research, ways of being with each other in intense exchanges, to be flow. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 2, n. 1, 2022. DOI: 10.5965/24471267212016246. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/7478. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

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Artigos Seção temática