Image, gender and sexuality in the Visual Arts curriculum: fears, excesses and conformed looks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671122025067

Keywords:

Visual Arts, Curriculum, Stereotypes, Gender, Image

Abstract

The text reflects on the conceptions of Visual Arts teachers working in public schools in the municipality of Pelotas/RS, in relation to curricular practices using images and the links established with the themes of gender and sexuality. From a cross-section, we present data obtained from bibliographical reviews, the sending of images and semi-structured interviews. It emerged that Visual Arts teachers’ understanding of practices with images can reinforce and maintain prejudices and stereotypes in the school curriculum, but can also contribute to the process of deconstructing thoughts that standardize conduct and seek to fix identities. This is due to the teachers’ level of criticality, which includes their visual repertoire and the relationship established between images and the production of senses and meanings, considering their initial and continuing teacher training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Lopes de Souza, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação (PPGE/FaE/UFPel). Mestra em Artes Visuais (PPGAV/CA/UFPel). Especialista em Artes com área de concentração em Artes Visuais e Licenciada em Artes Visuais pelo Centro de Artes/UFPel. Vice-líder do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (UFPel/CNPq).

 

References

ABREU, Carla Luzia de. Justiça social e educação: Problemas de gênero nas artes visuais. In: MIRANDA, Fernando; VICCI, Gonzalo; ARDANCHE, Melissa. (org.). Educación Visualidad Investigaciones Pedagógicas en Contextos Hiper Visuales. 1. ed. Montevideo: Universidad de la República, 2017, v. 1, p. 311-318.

AMANDA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 27 de julho de 2021, Entrevista online.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base Acesso em: 20 maio 2025.

CAMILA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 07 de julho de 2021, Entrevista online.

COUTINHO, Andréa Senra; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Artes visuais e feminismos: Implicações pedagógicas. Revista Estudos Feministas, v 23, n 01, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/rNvDnC5nFpPgttj3pfhmdVP/abstract/?lang=pt Acesso em: 20 maio 2025.

CUNHA, Suzana Rangel Vieira da. Educação e Cultura Visual: Uma trama entre imagens e infância. 2005. 248f. Tese (Doutorado – PPGE/UFRGS). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p.

DIAS, Taís Ritter; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Gênero e ensino de Artes Visuais: desafios, armadilhas e resistências. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 27(3), 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/FWvP4Bc7FHBQ7nsb7v6gbpg/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 25 maio 2025.

FRANCISCA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 05 de julho de 2021, Entrevista online.

GUILLOT, Sylvie. Emmanuelle huddled up. Disponível em: https://www.sylvieguillot.net/watercolours?lightbox=dataItem-iqedn0a3 Acesso em: 23 maio 2025.

GUILLOT, Sylvie. Biografia. Disponível em: https://www.sylvieguillot.net/about Acesso em: 23 maio 2025.

JULIANA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 12 de julho de 2021, Entrevista online.

LARA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 12 de julho de 2021, Entrevista online.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista.16 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

NASCIMENTO, Erinaldo Alves do; SOUSA, Idália Beatriz Lins de; COELHO, Clícia Tatiana Alberto. Um mundo encanta/dor nas visualidades da educação infantil. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Educação da cultura visual: Aprender...pesquisar...ensinar. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015. p. 263-288.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e relações de gênero: entre o que se ensina e o que se pode aprender. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 33, p. 206-237, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723817332016206/pdf12 Acesso em: 15 maio 2025.

PEREIRA, Alexandre Adalberto. O desenho pedagógico e as posições de sujeito em escola ribeirinha de Macapá. 2008. 128f. Dissertação (Mestrado – PPGACV/UFG). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.

PONTES, Alessandra G; ZAMPERETTI, Maristani P. Docência em Artes visuais: pesquisando relações entre patriarcado e formação inicial. In: VASCONCELLOS, Emanuella; RODRIGUES, Hellen Cris A; SANTOS, George Brendom P; OLIVEIRA, Sebastião M. (orgs.). Universidade e escola: contextos de ensino e aprendizagem, Boa Vista: Ed. da UFRR, 2020, p. 183-196.

RAFAELA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 02 de julho de 2021, Entrevista online.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2005, p. 159-177.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 73-102.

SOFIA. Entrevista concedida a Fabiana Lopes de Souza, 25 de junho de 2021, Entrevista online.

Published

2025-09-26

How to Cite

LOPES DE SOUZA, Fabiana. Image, gender and sexuality in the Visual Arts curriculum: fears, excesses and conformed looks. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 067–079, 2025. DOI: 10.5965/244712671122025067. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/27350. Acesso em: 28 sep. 2025.