Aesthetic experience in comics: image, visual culture and experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025065

Keywords:

John Dewey, Visual Arts, Comic Book, Experience, Visual Culture

Abstract

Establishing a dialogue between comic books and the academic space of visual arts implies exploring aspects of contemporary visual culture, its context, and the artistic and aesthetic interpretations of the object. Thus, this article analyzes comic books as a means capable of providing aesthetic experiences and expanding their poetic, narrative, and symbolic potentialities as an alternative to understanding current artistic productions. Therefore, bibliographical research was carried out on the concept of experience by John Dewey, establishing interpolations with the image and visual culture, seeking to understand the possible spaces of dialogue between comic books and visual arts, and teaching.

Downloads

Author Biographies

João Francisco Maués Araujo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UDESC. Seus objetos de pesquisa são ilustração, quadrinhos, artes visuais, e suas interpolações com racialidade e o ensino.

Anelise Zimmermann, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora da UDESC na graduação em Design e na pós-graduação em Artes Visuais. Integra os Grupos de Pesquisa [Entre] Paisagens/UDESC, Rede de Design/Educação/UFPE, e LITERALISE/UFSC.

References

BALDACCHINO, John. John Dewey. Liberty and the Pedagogy of Disposition. Dundee. Springer, 2014.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo. Cortez, 2002.

BROERING, Pedro Franz. Incidente em Tunguska. 2015. Dissertação de Artes Visuais. Florianópolis, 2015. 112 p. : il. ; 24 cm. Disponível em: https://pergamumweb.udesc.br/acervo/123672. Acesso em: 29 Out. 2024.

CAMPOS, Maria de Fátima Hanaque. HQ: uma manifestação de arte. In: LUYTEN, Sonia M. Bibe. (org). História em quadrinhos: leitura crítica. São Paulo. Edições Paulinas, 1985.

CARDOSO, Adriano Duarte; WOSNIAK, Fábio. Histórias em quadrinhos na formação inicial em artes visuais. Revista Apotheke. 2023. Florianópolis, vol. 9, n. 2, p.169-182, ago., 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5965/24471267922023169

CASTILLO, Ramón del. La corrosión de la experiencia. Populismo, abstracción y cultura de masas. In: ARENAS, Luis/ CASTILLO, Ramón del; FAERNA, Ángel M. John Dewey: una estética de este mundo. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2018, p. 77-96.

CIRNE, Moacy. Quadrinhos, sedução e paixão. Petrópolis. Vozes, 2000.

CIRNE, Moacy. A explosão criativa dos quadrinhos. Petrópolis. Vozes, 1972.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Cultura visual e infância. In: 31ª REUNIÃO DA ANPED, 2008, Caxambu. Reunião da ANPED 2008. Disponível em: https://www.ufrgs.br/gein/wp-content/uploads/2016/10/Cultura-visual-e-infancia.pdf. Acesso em: 11 Nov. 2024.

DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo. Martins Fontes. 2010.

DEWEY, John. Experience and Nature. Mineola. Dover Publications. 1958.

DIAS, Geraldo Souza. Spreekwoorden - Os provérbios holandeses. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, nº 22, 2012, Belém. Anais do Encontro Nacional da ANPAP 2013. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2013/. Acesso em: 27 Out. 2024.

EISNER, Will. Quadrinhos e Arte Sequencial. São Paulo. Martins Fontes. 1989.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.

KOHL, Kethlen. A imagem do ânus e os provérbios neerlandeses. Revista Palíndromo. 2020. Florianópolis, v. 12, n. 26, p. 94-109, jan./abr., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5965/2175234612262020094

MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Tradução de Rubens Figueiredo, Rosaura Eichemberg e Cláudia Strauch. São Paulo. Companhia das Letras, 2003.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo. M. Books. 2005.

MENDONÇA, João Marcos Parreira. Traça traço quadro a quadro. A produção de histórias em quadrinhos no ensino da Arte. Belo Horizonte. Editora C/Arte. 2008.

PIAI, Maria A. L. Da impulsão à Expressividade: Uma Análise da Expressividade Artística a Partir da Filosofia Deweyana. Revista Apotheke. Ano VIII, n. 2, Out., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5965/24471267722021079

SALISBURY, Martin. The Artist and the Postmodern Picturebook. In: SIPE, Lawrence R.; PANTALEO, Sylvia. Postmodern Picturebooks: Play, Parody and Self-Referentiality. Nova Iorque. Routledge, 2008.

SARRO, Ed Marcos. O vitral religioso medieval na gênese das histórias em quadrinhos. Caderno Teológico da PUCPR, [S. l.], v. 8, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/cadernoteologico/article/view/31147. Acesso em: 25 mar. 2025.

Published

2025-06-04

How to Cite

ARAUJO, João Francisco Maués; ZIMMERMANN, Anelise. Aesthetic experience in comics: image, visual culture and experience. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 065–082, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025065. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/27056. Acesso em: 5 aug. 2025.