The aesthetic experience with the didactic use of cinema in Philosophy classes: a perspective from John Dewey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671122025126

Keywords:

Cinema, Dewey, Education, Philosophy teaching, Aesthetic Experience

Abstract

This article explores the aesthetic experience provided by the use of cinema as a didactic resource in Philosophy classes, based on John Dewey’s ideas about art and education. Drawing on his main works, such as Art as Experience and Democracy and Education, we observe that Dewey calls our attention to the realization that the real meaning that an aesthetic attitude can provide concerns a disinterested attitude, an openness, a readiness not so much for the thing or event “in itself,” in its consistency, but for the effects it can produce, so that the idea of art has expanded and surpassed the limits of intelligibility. Thus, the contribution of Deweyan thought is directed towards the perspective of an enrichment of such experiences and, therefore, under a formative prism. Obviously, the challenge lies in developing fruitfully, at the core of high school education, as is the focus of our work, the provocations that may arise from different artistic expressions. The work of art has always served as an object of philosophical reflection, achieving an active position as a transforming agent in philosophical questions. This is confirmed when, in the current context, aspects such as consumerism, unbridled competition, difficulty in living with plurality and differences, separation between art and life, fragmentation and commodification of human relations, among others, express themselves as reflections of the dualisms that markedly affect human life. For this reason, the work Art as Experience has an extremely current reach to, through the bias of aesthetic experience and the postulate of unity between art and life, think about these and other issues that affect the life of contemporary man. In a special way, we can analyze how cinema in different productions has reproduced distinct ways of thinking about the philosophical problem that affects us in its great majority, the educational model and the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavio Honorio da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Graduado em Licenciatura em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2008), graduado em Bacharelado em Teologia pelo Instituto São Paulo de Estudos Superiores (2015). Concluiu o Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina em 2020, na linha de Filosofia da Educação, com a Dissertação sob o título Linguagem, experiência e educação: ensinamentos de Dewey para a pandemia. Atualmente, está matriculado desde 2024 no Programa de Pós-Graduação - Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Leoni Maria Padilha Henning, Universidade Estadual de Londrina

Pós-Doutora em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestre em Educação pela Mississippi State University (MSU), Estados Unidos. Atualmente, desde a aposentadoria da Universidade Estadual de Londrina em 2019, tornou-se professora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma instituição. 

References

DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. Democracia e educação: Introdução à Filosofia da Educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

DUARTE, Miguel Mesquita. Resenha. A arte como experiência. Crítica Cultural – Critic, Palhoça, SC, v. 12, n. 1, p. 161-169, jan./jun. 2017.

KAPLAN. Introdução. In: DEWEY, J. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

LINS, Maria Judith Sucupira da Costa. A Filosofia da Educação de John Dewey: reflexões e perspectivas atuais para a escola brasileira. Filosofia e Educação. Vol. 7, n. 2. Campinas, SP. jun-set, 2015, p. 19-46.

MURARO, Darcísio Natal. Filosofia da experiência e formação humana para John Dewey. Perspectiva. Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 520-545, abr./jun. 2017.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema em sala de aula. 4. ed. 2. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2009.

NICOLAU, Marcos Fábio Alexandre. A filosofia no cinema: o uso pedagógico da arte na produção de um material didático para o ensino de filosofia. Ensaios Filosóficos. Volume XIX – Julho/2019. p. 66-76.

SANTOS, Jocyléia dos. “SOCIEDADE DOS POETAS MORTOS” O Filme. In: Cinema e ensino de história da educação. SOUZA, Sauloéber Tarsio de; CARVALHO, Carlos Henrique de; RIBEIRO, Betânia de Oliveira Laterza (orgs). Campinas, SP: Editora Alínea, 2013. p. 259 – 265.

SOCIEDADE DOS POETAS MORTOS. Direção: Peter Weir. Produção de Touchstone Pictures. Estados Unidos: Walt Disney, 1990. 1 DVD.

Published

2025-09-26

How to Cite

HONORIO DA SILVA, Flavio; HENNING, Leoni Maria Padilha. The aesthetic experience with the didactic use of cinema in Philosophy classes: a perspective from John Dewey. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 126–139, 2025. DOI: 10.5965/244712671122025126. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26939. Acesso em: 28 sep. 2025.