“If everything goes well, I’ll become a teacher!”: Reflections on art education and being an art educator in contemporary times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025259

Keywords:

Education, Teacher Training, Art teaching, Visual Art, Cultural Studies

Abstract

This article focuses on issues related to education, teaching and art education. Would it be possible to reconcile to be artist and to be teacher? What aspects bring art and education closer together? To answer these questions, we aim to investigate the professional, social and political characteristics intrinsic to art education, identifying overlaps and differences between the work of teachers and artists. To this end, we developed a bibliographical research based on theoretical and methodological contributions from art educators. Structurally, we first investigated the accounts that the Brazilian artist Antonio Carlos Rodrigues (1948 --), better known as Tuneu, makes in relation to his experience as an apprentice and as an art educator. We emphasize the convergences and divergences between being an artist and being an art educator. In the second moment, we seek to analyze historically how the intersections between artistic practice and the exercise of teaching are elaborated, above all, in the pedagogical trends consolidated in contemporary times. In our final considerations, we arrive at art education as a possible alternative to the trends that until now subsidize the teaching of Art in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI. Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades.

Luana Ingrid de Almeida, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professora dos anos iniciais na Escola Magnus Domini. Integrante do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI. Pesquisa sobre Arte-Educação, Formação de professores/as e Ensino de Artes Visuais.

References

ALBANO, Ana Angélica. Tuneu, Tarsila e outros mestres… o aprendizado da arte como um rito de iniciação. 1ª edição. São Paulo: Plexus, 1999.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Formação do(a) professor(a) e o Ensino das Artes Visuais: um livro necessário In: HERNÁNDEZ, Fernando, OLIVEIRA, Marilda O. A formação do professor e o ensino das artes visuais. Santa Maria: UFSM, 2005. p. 11-20.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. 2ª edição. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

NOGUEIRA, Pedro. Pioneira da arte-educação, Ana Mae Barbosa reforça: “Todo artista tem o que ensinar”. Educação e Território. São Paulo. Agosto, 2016. Disponível em: <https://educacaoeterritorio.org.br/reportagens/pioneira-da-arte-educacao-ana-mae-barbosa-reforca-todo-artista-tem-o-que-ensinar/ Acesso em: 11 de nov. 2024.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da (org.). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 1999.

IDALGO, Amanda Gil. O Ensino de arte na Educação Infantil: Em defesa de uma Docência Criadora. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Artes Visuais) – Universidade Estadual de Maringá, 2023.

LANES, Daniel Macedo. O que há de “novo” no Novo Ensino Médio? Implicações para o ensino de Arte no estado do Paraná. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Artes Visuais) – Universidade Estadual de Maringá, 2023.

NOVIS, Vera (org.). Aprendendo a ver. Rio de Janeiro: Coleção Roberto Marinho, 1995.

OSINSKI, Dulce. Arte, história e ensino: uma trajetória. 2ª edição. São Paulo: Cortez, 2001.

RACHEL, Denise Pereira. Adote o artista não deixe ele virar professor: reflexões em torno do híbrido professor performer. 2013. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2013. p. 1-34.

SZEKUT, Lucas Viana Szekut. Paternidades e Masculinidades: Histórias em Quadrinhos e discussões sobre Cultura Visual e Educação. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Artes Visuais) – Universidade Estadual de Maringá, 2023.

Published

2025-06-04

How to Cite

BALISCEI, João Paulo; ALMEIDA, Luana Ingrid de. “If everything goes well, I’ll become a teacher!”: Reflections on art education and being an art educator in contemporary times. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 259–276, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025259. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26511. Acesso em: 8 sep. 2025.