A Child is not Property, but Responsibility: The Voice of Photography in the Defense of Childhoods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671032024127

Keywords:

adult-centrism, brazilian children, photography, childhoods, rights violation

Abstract

This study, centered on the photographic exhibition Child in the Media: "A Child is not Property, but Responsibility," investigates how the appropriation and multiplication of children's images in contemporary media culture contribute to the violation of their rights. The research explores how these representations can reinforce children's subalternity and how photographic art can serve as an interventive tool to question and criticize these symbolic constructions, prompting reflection on the place of childhood in our society. Methodologically, the work adopts a qualitative approach, based on intervention-research, developed in three subsequent phases: (1) brainstorming and pre-production, focused on defining visual attributes and conceptual solutions for the creation of the images; (2) photographic production, a stage dedicated to the elaboration of the photographs according to the developed plan; and (3) post-production, which includes image processing and the formulation of a dissemination strategy for the exhibition. The analysis reveals that photography, by challenging established representations, can act as a powerful tool in promoting citizenship and raising awareness about social and cultural issues related to childhood.

Downloads

Author Biographies

Alissom Roberto Brum, Feevale University

Graduated in Advertising from Feevale University. Master's degree holder and PhD candidate in Cultural Diversity and Social Inclusion at the same institution. Has experience in the field of Communication, with an emphasis on Advertising and Photography. Since 2014, has been involved in developing research and extension activities, focusing on the relationship between media, education, and imagery. Currently, conducts research on childhood and media, with a central focus on Human Rights and Media-Visual Literacy.

 

Caroline, Feevale University

Mestre e Doutoranda em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale (RS), Jornalista e licenciada em Letras - Língua Portuguesa.

Saraí, Feevale University

Doutora em Educação (UFRGS). Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social e Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale (RS).

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

ALVES, Nilda Guimarães; CAETANO, Marcio; SOARES, Maria da Conceição Silva. Imagens: Resistências e Criações Cotidianas. REMEA, [S.l.], v. 37, n. 2, p. 04–07, 2020.

ALVES, Thaisy Cristina Honorato et al. Fatores associados a sintomas de transtornos alimentares entre escolares da rede pública da cidade de Salvador, Bahia. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, [S.l.], v. 61, n. 2, p. 55–63, 2012.

ARANTES, Otilia Beatriz Fiori. Klee, a utopia do movimento. Revista Filosófica São Boa Ventura, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 21–42, 2018.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas para consumo: A Transformação das Pessoas em Mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1960.

BITTAR, Eduardo C. B. Educação e metodologia para os direitos humanos: cultura democrática, autonomia e ensino jurídico. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy et al. Educação em Direitos Humanos: Fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007.

BONI, Daniela. O direito de proteção da imagem da criança na era digital. 2023. 25 f. Artigo (Bacharelado em Direito) – Sociedade Educacional de Santa Catarina – UniSociesc, Blumenau, 2023.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016].

BRASIL. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. Lei nº 8.069, 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União. ano 1990, Disponível em:https://cutt.ly/yECVBmB. Acesso em: 09 jul. 2023.

CAVALCANTE, Emanuel Bernardo Tenório. O conceito de adultocentrismo na história: diálogos interdisciplinares. Fronteiras, [S.l.], v. 23, n. 42, p. 196–215, 2021. DOI: 10.30612/frh.v23i42.15814. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/FRONTEIRAS/article/view/15814. Acesso em: 30 set. 2024.

CORDEIRO, Kelly Maia; SOUZA, Izadora Martins da Silva de; COSTA, Renato Pontes. Mídias e Educação em Direitos Humanos: novos tempos, novos desafios. Education Policy Analysis Archives, [S.l.], v. 30, p. 41-51, 2022.

FARAH, Angela Maria. As representações visuais da criança na imprensa: uma análise dos jornais Folha de S. Paulo e o Estado de S. Paulo. 2008. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Linguagens) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.

LACERDA, Nara. Brasil tem 124 denúncias de abuso sexual contra crianças e adolescentes por dia. Brasil de Fato, [S.l.], 18 maio 2024. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2024/05/18/brasil-tem-124-denuncias-de-abuso-sexual-contra-criancas-e-adolescentes-por-dia#:~:text=Dados%20levantados%20pela%20Funda%C3%A7%C3%A3o%20Abrinq,n%C3%BAmeros%20subiram%20ano%20a%20ano. Acesso em: 26 ago. 2024.

MARÔPO, Lidia. Jornalistas e fontes de informação: constrangimentos e oportunidades para o agendamento dos direitos das crianças em Portugal e no Brasil. Estudos em Comunicação, Covilhã, n. 9, p. 81-102, 2011.

MENTZ, Marina. Quando a pauta é silenciada: um estudo sobre a violência sexual contra crianças no jornalismo online brasileiro. Dissertação – Mestrado em Processos e Manifestações Culturais, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, 2017.

ROCHA, Marisa Lopes; AGUIAR, Katia Faria. Pesquisa-Intervenção e a Produção de Novas Análises. Psicologia, Ciência e Profissão, [S.l.], v. 4, n. 23, p. 64-73, 2003.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Cia. das Letras, 2004.

SOUZA, Kleyne Cristina Dornelas de. Nessa rua, nessa rua, têm educandos da EJA com narrativas fotográficas para nos contar. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

STEINBERG, Shirleiy R.; KINCHELOE Joe L. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

TEIBEL, Érica Nayla Harrich; ANDRADE, Daniela Barros da Silva Freire. Quarentena com crianças: os memes e as representações sociais sobre as crianças na crise da covid-19. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 19, n. 58, p. 112-138, 2022.

TOMÁS, Catarina. Paradigmas, imagens e concepções da infância em sociedades mediatizadas. Media & Jornalismo, [S.l.], v. 11, p. 119-134, 2007.

TRIGO, Luciano. ‘A Arte existe porque a vida não basta’, diz Ferreira Gullar. G1, [S.l.], 7 ago. 2010. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/flip/noticia/2010/08/arte-existe-porque-vida-nao-basta-diz-ferreira-gullar.html. Acesso em: 15 jan. 2024.

Published

2025-01-28

How to Cite

BRUM, Alissom Roberto; WILLIG, Caroline; PATRÍCIA SCHMIDT, Saraí. A Child is not Property, but Responsibility: The Voice of Photography in the Defense of Childhoods. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 3, p. 127–145, 2025. DOI: 10.5965/244712671032024127. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26396. Acesso em: 23 jun. 2025.