Pedagogical Studio: Artistic and Sensitive Training for Future Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025209

Keywords:

Logbooks, Teacher Training, Art, Experience, Art Pedagogy

Abstract

This article reports on methodological experiments in the methodological experiments in the Pedagogical Studio Course for second-year high school teacher training classes, with an emphasis on creating artist journals as Logbooks. Originating from a dialogue among three Art teachers, the initiative aimed to enrich the artistic, aesthetic, poetic, and sensitive training of future teachers. This is a new course that began in 2022, with a syllabus that allows for the creativity of the teacher to implement it, and this has been the focus of development. To achieve this, we used (self)biographical and narrative approaches, along with a diverse theoretical framework in constructing this text. These methodologies not only enrich artistic training but also promote aesthetic and poetic sensitivity through Logbooks, which go beyond merely recording objective events to capturing observed subjectivities, fostering a comprehensive visual creation experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Penteado, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UFRJ, Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo e Licenciada em Artes Plásticas pela Faculdade Santa Marcelina, São Paulo. Professora de Metodologia, Didática e Prática de Ensino das Artes Visuais da Faculdade de Educação da UFRJ. Atuou em regime de Lotação Provisória na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde ministrou componentes curriculares de Didática, Práxis Pedagógica e Educação e Ludicidade, no período de 2017 a 2020 e no Centro de Educação da Universidade Federal do Rio grande do Norte, aonde atuou com os componentes de Didática, OTPC I e II (Organização do trabalho Pedagógico e Currículo) e Estágio EaD. Tem experiência na área de Artes e do Ensino das Artes Visuais, com ênfase em estudos de currículo, cultura e interfaces da arte com a educação em diferenciados espaços sociais, atuando principalmente na formação de professores no nível superior. Pesquisa o currículo das artes no ensino básico brasileiro, a cultura e a participação discente nas regulações escolares e a dimensão estética na formação do professor de ensino básico, privilegiando a perspectiva filosófica e antropológica.

Graziela Ferreira de Mello, Universidade Federal Fluminense

Graziela Ferreira de Mello, Universidade Federal Fluminense Mestre em Educação (UFF); Doutoranda em Educação, Universidade Federal Fluminense (UFF); professora da Educação Básica na SEEDUC/RJ- BR; Membro do Grupo de Pesquisa FIAR/PPGEducação UFF.

Isabelle Ribeiro Coutinho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Artista Visual. Mestranda em Linguagens Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº 5, de 17 de dezembro de 2009, estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica, Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, set.-dez, 2012

DEWEY, John. Arte como experiência: últimos escritos, 1925-1953. Brasil, Martins Fontes, 2010.

DOMINICÉ, Pierre. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p.131-153.

ENCICLOPÉDIA ITAU CULTURAL. Livros de artista. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo14340/livro-de-artista. Acesso em: 05 mar. 2024.

HILLMAN, James. O pensamento do coração e a alma do mundo. Campinas, SP: Versus, 2010.

HILLMAN, James. Cidade e Alma. São Paulo: Estúdio Nobel, 1991.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Educa formação, 2001.

KAPLAN, Abraçam, in DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte Autentica Editora, 2019.

MELLO, Graziella F. No álbum da memória: a cidade, a infância de professoras e a formação estética. 2021. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2021.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da (orgs.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação, São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PENTEADO, Andrea; CARDOSO JUNIOR, Wilson. Diários de Bordo e aula-vernissage: experiências estéticas e artísticas na formação inicial de professores de artes visuais e desenho. In: SOARES, S.R.; GARRIDO, E.N.; CORREIA, S.L.A. (Orgs.). Experiência educativa na universidade: desafio para a formação de profissionais éticos e autônomos; Série Práxis e Docência Universitária; vol. 5. Salvador: EDUNEB, 2016. p. 219-258.

Published

2025-06-04

How to Cite

PENTEADO, Andrea; MELLO, Graziela Ferreira de; COUTINHO, Isabelle Ribeiro. Pedagogical Studio: Artistic and Sensitive Training for Future Teachers. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 209–226, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025209. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25798. Acesso em: 11 sep. 2025.