Visual Arts in Early Childhood Education and Elementary School: Repainting the school space with children from the Novo Oriente community, in Maracanaú/CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671032024033

Keywords:

visual arts, children, childhood and early years education, school in the post-pandemic context, Maracanaú/CE

Abstract

This is an experience report from the researchers of the Project Repainting the school space with children from the Novo Oriente community, in Maracanaú/CE, supported by the XII Public Notice for Incentive to the Arts from the Department of Culture of the State of Ceará, held in the first half of 2023, in partnership with the Municipal School of Early Childhood and Elementary Education Maestro Eleazar de Carvalho. The project consisted of holding workshops/ateliers in Visual Arts, which resulted in the construction of two children's books based on the their narratives, drawings, paintings and graffiti. It was considered that - in addition to social and affective-emotional vulnerabilities -, upon returning to school, in the midst of the post-pandemic scenario and the socioeconomic compromise of their families, many of these children were significantly harmed in the development of their basic social and educational skills. We conclude with this project that it is possible to (re)integrate these children, from 05 (five) to 07 (seven) years of age, in moments of training with Visual Arts, providing them with experiences on recognizing differences and respecting diversity, as well as better opportunities for learning and school socialization. Experiences with children's literature, drawings and graffiti/murals also allowed us to perceive children as integral beings, with diverse and complex biological, psychological, social, emotional and cultural aspects, which must be jointly and properly enhanced for development. of their cognitive, artistic and community skills.

Downloads

Author Biographies

Silmara Lanai, Federal University of Ceará

Arte-educadora, mestra em Antropologia pelo Programa Associado de Pós-graduação da Universidade Federal do Ceará e a Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Graduada em Bacharelado Interdisciplinar em Humanidade e Licenciatura Plena em Sociologia pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira e Licenciatura em História pela Unicesumar.

Francisco Vitor Macêdo Pereira, University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony

ós-Doutor em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará. Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Adjunto, Classe C, nível IV, do Instituto de Humanidades e do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar e Humanidades da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

References

ALBINATTI, Maria Eugênia Castelo Branco. Artes visuais. Artes II. Belo Horizonte. 2008.

ALVES, Gisela Castro. Bichos e Bichooutros. Belo Horizonte: C/ Arte, 2013.

ARAÚJO, Vera Maria Paixão de. Manual do Professor da Rede Pitágoras de Ensino: Maternal 2. Belo Horizonte: Editora Educacional, 2015.

AUERBACH, Patrícia. O Lenço. 2ª ed. São Paulo: Brinque-Book, 2022.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte/Ana Mae Barbosa (org). In: conceitos e terminologias Aquecendo uma transforma-ação: Atitudes e Valores no da Arte. 2 ed .São Paulo: Cortez, 2003.

BACOCINA, E. A. Alfabetização e Arte: Sobre leituras de mundo, de letras, de imagens, de vida. Revela. Periódico de Divulgação Científica da FALS Ano II -Nº 04-Jan/Mai 2009.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte/Secretaria de Educação Fundamental. Caracterização da área de arte. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. Cap.1, p. 19-43.

BRASIL, MEC/ SEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRASIL, MEC/SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.

IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Atlas da Violência retrato dos Municípios Brasileiros. Rio de Janeiro, Ipea, 2019. Disponível em: https://portalantigo.ipea.gov.br/agencia/index.php?option=com_content&view=article&id=34943 Acesso em: 1 mar. 2024.

IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Sistema de Indicadores de Percepção Social (SIPS). Brasília, Ipea, 2010. Disponível em: https://portalantigo.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/SIPS/101117_sips_cultura.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

IPECE – INSTITUTO DE PESQUISA E ESTRATÉGIA ECONÔMICA DO CEARÁ. Perfil Básico Municipal de Maracanaú. Fortaleza, Ipece, 2016. Disponível em: https://www.ipece.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/45/2018/09/Maracanau_2016.pdf. Acesso em: 20 abri. 2023.

IPECE – INSTITUTO DE PESQUISA E ESTRATÉGIA ECONÔMICA DO CEARÁ. Produto Interno Bruto Municipal: Análise do PIB dos Municípios Cearenses - 2021. Fortaleza, Ipece, 2023. Disponível em: https://www.ipece.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/45/2023/12/PIB_Municipal_2021.pdf. Acesso em: 10 de mar. 2024.

MARTINS, Miriam Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, Maria Terezinha Telles. Didática do ensino da arte: A língua do mundo: Poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD, 1998.

RIBEIRO, Neuci, Martins; NUNES, Ana Luiza Ruschel. 2014. Leitura de Imagem: uma compreensão crítica da arte visual. In: ConFAEB, II Congresso Internacional da Federação de Arte-Educadores; XXIV Congresso Nacional da Federação de Arte-Educadores do Brasil: Ponta Grossa-PR, 2014.

Published

2025-01-28

How to Cite

LANAI, Silmara; PEREIRA, Francisco Vitor Macêdo. Visual Arts in Early Childhood Education and Elementary School: Repainting the school space with children from the Novo Oriente community, in Maracanaú/CE. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 3, p. 033–048, 2025. DOI: 10.5965/244712671032024033. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25752. Acesso em: 7 jun. 2025.