Methodological plot: thoretical narratives for a permanent “A/R/TograForm” in art/education
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671022024077Keywords:
art/education, on going training, methodologies in art, imagery narrativesAbstract
This article presents a methodological plot of theoretical narratives for a permanent “A/R/TograFormar” in art/education, that is, theories that supported the development of permanent training for art/educators in Basic Education in Uberlândia /MG. The training actions were carried out in the “Art/education Training Workshop”, the locus of the intervention action linked to the action research being developed in the doctoral thesis in progress in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Triângulo Mineiro – UFTM, under the title “A/R/TograFormar: dialogues between art/education, creation process and permanent teacher training”. As a trainer and Workshop leader, we promote practical actions, readings and theoretical/imaginative studies of art, anchored in the theoretical-practical issues of art research, and in the methodological perspectives of the medium as point zero, of triangular approach, from a/r/tography, interventional action research and in active methodologies that culminated in the creation of “Imagetic Narratives”. The methodological framework contributed to the teacher, artist, researcher and trainer (proponent) finding methodological paths for an “A/R/tograFormar” in the permanent training process for active art teachers/educators.
Downloads
References
ANDRADE, Flávio Rovani de. Narrativa e compreensão nos escritos educacionais de Hannah Arendt. Educação em Revista. Belo Horizonte. v.29, n.04, p.37-68, dez. 2013.
ARROYO, M. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 15. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
COLLI, Mara Rúbia de Almeida. Processo de criação: artístico, interativo e experimental no contexto escolar. In: COSTA, Daniel Costa; BASSANI, Tiago Samuel (Orgs.). Arte na Educação Básica: experiências, processos, práticas contemporâneas (Série Estudos Reunidos, Vol.57). Jundiaí: Paco Editorial, 2018. p. 259-281.
COLLI, Mara Rúbia de Almeida; PRATA-LINHARES, Martha. A/r/tografia: prática metodológica em arte/educação. Revista Profissão Docente, v. 23, n. 48. 2023, p.01–11. https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1642
BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino de arte. 2002.
BARBOSA, Ana Mae. A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez Editora, 2010.
BARTHES, Roland. Introdução à Análise Estrutural da Narrativa. In R. Barthes, T. Todorov, A.J. Greimas, C. Bremond, U. Eco, J. Gritti, V. Morin, C. Metz, G. Genette (eds.) Análise estrutural da narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2011. p. 19-62.
BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.) O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: E. Universidade/UFRGS, 2002.
DEWES, João Osvaldo. Amostragem em Bola de Neve e Respondent-DrivenSampling: uma descrição dos métodos. Monografia – UFRGS. Porto Alegre. 2013. p. 01-53.
DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DIAS, Belidson. Preliminares: A /r/tografia como metodologia e pedagogia em arte. Anais do Confaeb, 2010. Disponível em: https://www.usfx.bo/nueva/vicerrectorado/ citas/SOCIALES_8/Pedagogia/94.pdfAcesso em 05 set. 2021.
DIAS, Belidson. A /r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: IRWIN, Rita; DIAS, Belidson (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria-RS: Editora da UFSM, 2013, p. 21-26.
FERRAZ, Maria Heloisa C. de Toledo; FUSARI, Maria F. de Resende. Metodologia do Ensino da Arte: fundamentos e proposições. 2. ed. (revisada e ampliada por Maria Heloisa C. de T. Ferraz.) São Paulo: Cortez, 2009.
FLORES, Maria Assunção. Formação docente e identidade profissional: tensões e (des)continuidades. Revista Educação (Porto Alegre, impresso), v. 38, n. 1. 2015, p. 138-146.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Apresentação de Ana Maria Araújo Freire. Carta-prefácio de Balduino A. Andreola. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
HERNÁNDEZ, Fernando. La investigación baseada em las artes: propuestas para repensar lainvestigación em educación. EducatioSiglo XXI, Revist de laFacultad de Educación de laUniversidad de Murcia, v.26. 2008. p. 85-118. Disponível em: <https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641/44671>. Acesso em: 01/07/2022.
IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: IRWIN, Rita; DIAS, Belidson(Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria-RS: Editora da UFSM, 2013. P. 27-35.
LESSA, Sergio. Para Compreender a ontologia de Lukács. 4ª Ed. InstitutiLukács. São Paulo, 2015. Disponível em: https://docplayer.com.br/27178952-Sergio-lessa-para-compreender-a-ontologia-de-lukacs.html. Acesso em: 09 set. 2021.
MORÁN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. 2013. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 08 fev. 2022.
MORÁN, José. Mudando a educação com Metodologias Ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. v. 2. Disponível em: http://rh.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacao-com-Metodologias-Ativas.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019
NÓVOA, Antônio. Profissão professor. Lisboa: Porto Editora. 1995.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 16.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
PAREYSON, Luigi. Estética - teoria da formalividade. Petropolis: Vozes, 1991.
REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em poéticas visuais. PORTOARTE, Revista de Artes Visuais, v. 7, n. 13, UFRGS, Porto Alegre. 1996. p. 81 a 95. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/ PortoArte/article/view/27713>. Acesso em 10 ago. 2021.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.) O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: E. Universidade/UFRGS, 2002. p. 123 a 140.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr Nº 13, p. 05-24, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Lisboa: Relógio d’Água, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mara Rúbia de Almeida Colli, Helena de Ornellas Sivieri Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.